خودرویی ها در صدر معاملات شهریورماه

بیشترین رشد ارزش سهام در گروه‌های معاملاتی هتل و رستوران با ۳۸درصد بود و حمل‌ونقل بار زمینی با ۱۴,۵۹درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس,در پایان معاملات شهریور ماه، شاخص کل بورس با طی یک روند نزولی به ارتفاع یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد بازگشت تا تمامی رشد ارتفاعی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ثبت رسانده بود را بازپس گیرد و بازدهی ۶ ماهه آن به عدد صفر برسد. آمار نشان می‌دهد، طی شهریورماه شاخص کل بورس ۵,۲۲ درصد و شاخص کل فرابورس با ۲.۹۶ درصد کاهش ارتفاع روبه‌رو شده‌اند. از نظر کارشناسان رفتار شاخص کل در ارقام ارتفاع کنونی به‌عنوان یک سطح حمایتی مهم و سرنوشت‌ساز می‌تواند برای پیش‌بینی روند آتی شاخص‌ها در نیمه دوم سال بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین این کارشناسان براین عقیده‌اند که انتشار بموقع گزارش‌های میاندوره‌ای ۶ماهه صنایع بزرگ کشور نیز می‌تواند در روزهای آتی برتصمیم‌گیری سهامداران تأثیرگذار شود.

روزنامه ایران نوشت، در پایان معاملات شهریورماه، در حدود ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از معاملات سهام به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل با افزایش روبه‌رو شده است. در این بازه، حدود یکهزار و ۱۵۰ میلیارد نیز از طرف حقیقی‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شده که نسبت به ورود پول صورت گرفته در مرداد ماه کاهش یافته است. کارشناسان براین باورند، افزایش نااطمینانی‌ها در بازارهای جهانی و پیش‌بینی رکود در اقتصادهای بزرگ مانند چین و امریکا از جمله مهمترین دلایل رویگردانی سهامداران از بازار بوده است. همچنین بی‌اعتمادی سهامداران در نتیجه سیاست‌های دولت دوازدهم، افزایش ریسک‌های سیستماتیک و افزایش بازدهی‌های پیش‌بینی شده در بازارهای موازی از جمله افزایش در نرخ بهره بین بانکی، از دیگر مواردی است که بر معاملات بازار سهام تأثیرگذار بوده و منجر به خروج پول از این بازار شده است.هرچند که آمار نشان می‌دهد طی معاملات شهریورماه کمتر از ۸۰ درصد نمادهای قابل معامله در بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند، اما در همین مدت افزایش بیش از ۵,۵ درصدی تولید صنعتی در شرکت‌های بورسی و همچنین رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ کرک اسپرد شرکت‌های نفتی نسبت به تابستان ۱۴۰۰، باعث شد تا نرخ سودسازی بازار با افزایش قابل قبولی روبه‌رو شود و از این رو نسبت قیمت بر درآمد بازار به محدوده عدد ۶ و زیر سطح تاریخی خود برسد. آمار نشان می‌دهد میانگین کرک تابستان برای پالایشگاه‌ها به عدد ۲۱.۴ دلار رسیده در حالی که این رقم در تابستان سال گذشته ۱۰.۷ دلار بوده است.

کد خبر 459716

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =