۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
خیز متغیرهای پولی در جهت رشد تورم

رشد ماهانه و نقطه ای پایه پولی در مرداد هم جهت با یکدیگر بود و رکورد سه ماهه زده و سیری صعودی را ثبت کرد. این همسویی در افزایش متغیر های تورم ساز، در نقدینگی نیز به چشم می خورد و روند ماهانه و نقطه ای این شاخص را ارتقا داد.

به گزارش صدای بورس، روند متغیرهای تورم ساز کشور در میانه تابستان راوی جهش همسوی متغیرهای تورم ساز بوده است. بانک مرکزی که در هر ماه آماری را از وضعیت شاخص کل های پولی در اقتصاد منتشر می کند اعلام کرد پایه پولی در کشور مسیری صعودی داشته و اکنون به رشد ۳۰.۳ درصدی رسیده است.به طور کلی در مقایسه متغیرهای مهم اقتصادی دو مقایسه مورد توجه قرار می گیرد. ماهانه و نقطه ای. با این که در مقایسه ها رفتار ماهانه بیشتر نشان دهنده تغییرات ثبت شده در مقطع مذکور هستند اما هم سویی دو قیاس سالانه و ماهانه در هر شاخص نشان از رفتار صعودی جدی در این شاخص ها دارد.

به گزارش اکو ایران,در همین رابطه در مردادماه پایه پولی در کشور برابر با ۶۷۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل تقریبا رشدی ۳ درصدی داشته است. این افزایش به لحاظ مقداری برابر با ۱۹ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده است.مقایسه رشد درصدی ماهانه در این شاخص با ماه های قبل نشان می دهد این بیشترین جهش در هسته تورم ساز در این بازه زمانی بوده است.در ادامه رشد نقطه ای پایه پولی هم سو با بررسی ماهانه رکورد سه ماهه را ثبت کرد. مقایسه پایه پولی مرداد امسال با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد جهش نقطه ای متغیر مذکور برابر با ۳۰.۳ درصد بوده که از میانه بهار امسال تاکنون سابقه نداشته است.

افزایش مقداری این متغیر نیز طبق آمارهای بانک مرکزی برابر با ۱۵۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده است.در کنار پایه پولی نقدینگی نیز دیگر متغیر مهم در اقتصاد قلمداد می شود که رشد بالای آن می تواند در شرایطی به رشد تورم در کشور منجر شود. در همین رابطه میزان نقدینگی در مرداد ماه امسال برابر با ۵ هزار و ۴۰۱ هزار میلیارد تومان بوده و از ماه قبل خود در حدود ۲.۹ درصد بیشتر شده است.

مقایسه رشد ماهانه نقدینگی نشان می دهد افزایش ماهانه نقدینگی تغییر قابل توجهی را در مقایسه با ماه قبل نداشته است. این افزایش به لحاظ مقداری نیز برابر با ۱۵۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.در کنار رشد ماهانه افزایش نقطه‌ای نقدینگی نیز برابر با ۳۷.۸ درصد بوده و در عرض دوازده ماه هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است.هم سویی رشد ماهانه و نقطه‌ای در این شاخص به باور برخی تحلیل گران خبر از سیر واقعی افزایشی در نقدینگی دارد.

این در حالی است که البته بانک مرکزی اعتقاد دارد در حدود ۲.۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مردادماه سال۱۴۰۱ نسبت به پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۵.۳ درصد خواهد بود. در نهایت حاصل تقسیم نقدینگی بر پایه پولی که تعریفی از ضریب فزایند نقدینگی در کشور بوده برابر با ۸ بوده که هم ارز با ماه قبل به ثبت رسیده است.

کد خبر 459607

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نرخ ۲۷ ارز کاهش یافت /جدول

    نرخ ۲۷ ارز کاهش یافت /جدول

    بانک مرکزی امروز، چهارشنبه (۳۰ شهریور)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز افزایش و نرخ ۲۷ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =