قیمت گذاری دستوری عامل بی رمقی بازار سرمایه 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط برای رشد بازار سرمایه بسیار مساعد زیرا که از نظر بنیادی بازار سرمایه پتانسیل رشد زیادی دارد و p.e بازار نیز روند کاهشی دارد و به کف رسیده است.

مهری زاده، مدیر سرمایه گذاری اردیبهشت ایرانیان، در گفتگو با صدای بورس، با اشاره به مطلب فوق گفت: با این وجود بازار سرمایه بسیار ارزنده است، اما به دلیل عدم ورود نقدینگی شاخص کل بازار سرمایه درجا می زند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اگر دولت عنوان کند که وضعیت شرکت های بورسی خوب است و مردم می توانند به بازار سهام ورود کنند. سرمایه گذاران به صحبت های دولت اعتماد نخواهند کرد. ضمن این که عدم اطمینان به آینده اقتصاد ایران موجب شده است تا عدم ورود سرمایه به بازار سهام تشدید شود.
این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: از دیگر عوامل کم رنگ شدن بازار سرمایه ادامه قیمت گذاری دستوری است. دولت باید شرایطی را فراهم کند که اقتصاد کشور قابلیت پیش بینی پذیری داشته باشد. هرچند که دولت در سال گذشته قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان را کنار گذاشت، اما بازار اطمینان ندارد که قیمت گذاری دستوری مجددا بازمی گردد یا نه.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: وضعیت شرکت های بورسی از نظر بنیادی بسیار عالی است، بنابراین اگر واقعا پول به بازار سرمایه تزریق شود، بدون شک سرمایه گذاران ضرر نخواهند کرد.
مهری زاده گفت: پیش بینی می شود که کلیت بازار سرمایه گزارش های ۶ ماهه خوبی را منتشر کنند، اما این که آیا این گزارش های خوب منجر به ورود سرمایه گذار شود، جای سوال دارد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در گزارش های شش ماهه در برخی از صنایع مانند خودرو سازی ها مسلما گزارش های خوبی را به دلیل قیمت گذاری دستوری نخواهیم دید. همچنین به دلیل کاهش شدید قیمت کامودیتی ها احتمالا در صنایع کامودیتی محور شاهد رشد شرکت ها نخواهیم بود.


بیشتر بخوانید: بازار صعودی می‌شود / صنایع پیشرو کدامند؟



این تحلیلگر بازارهای مالی ابراز داشت: از طرف دیگر در سال گذشته نرخ دلار نیمایی در حدود ۲۰ هزار تومان بوده است و امسال به حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان خواهد رسید. این موضوع موجب خواهد شد تا صنایع صادرات محور رشد خوبی را ثبت کنند.
وی افزود: شرکت های پالایشی نیز در ۶ ماهه اول سال گذشته رشد خوبی را تجربه نکردند، اما در سال جاری رشد سود آوری شرکت های پالایشی بسیار خیره کننده خواهد بود.
مهری زاده در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از ریسک های بازار سرمایه بحث برجام است، اما حرفه ای های بازار سهام می دانند که اگر کسی در بازار سهام سرمایه گذاری کند، در بلند مدت سود متعادلی را کسب خواهد کرد که نسبت به سایر بازارهای موازی بیشتر خواهد بود. هرچند که در حال حاضر به دلیل ابهام در برجام، سرمایه گذاری های کوتاه مدت از بازار سرمایه فرار می کنند.

کد خبر 459476

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =