یک تحلیل متفاوت از افزایش بیشتر دامنه نوسان/ به نفع بازار نیست اگر ....

افزایش دامنه نوسان در زمان وجود ریسک سیستماتیک منجر به افزایش نوسانات پیش‌بینی ناپذیر بازار می‌شود و افزایش اینگونه نوسانات موجب افزایش سود مورد انتظار و کاهش متوسط P/E بازار می‌شود.  

بخش اعظم مدافعان افزایش دامنه نوسان، بهبود نقدشوندگی سهام و بالاتر بودن دامنه نوسان در بورس‌های کشورهای توسعه یافته را جهت دفاع از پیشنهاد خود مطرح می‌کنند در حالی ‌که ریسک سیستماتیک در بورس‌های کشور در مقایسه با بورس کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست. افزایش دامنه نوسان در زمان وجود ریسک سیستماتیک منجر به افزایش نوسانات پیش‌بینی ناپذیر بازار می‌شود و افزایش اینگونه نوسانات موجب افزایش سود مورد انتظار و کاهش متوسط P/E بازار می‌شود.


این احتمال وجود دارد که آخرین امیدهای سهامداران حقیقی که معاملاتشان موجبات شادابی بازار را فراهم کرده بود و همچنان فعال بورس هستند، با افزایش نوسانات پیش‌بینی‌ناپذیر بازار نقش بر آب شده و از فعالیت در بازار دلسرد شوند. نکته دیگری که در افزایش دامنه نوسان باید به آن توجه کرد، ساختار مشارکت فعالان بازار در کشور و تفاوت آن با سایر کشورهاست. در بورس‌های توسعه‌یافته، مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی عمدتا به صورت غیرمستقیم و در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و نوسانات قیمت معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به علت برخورداری از پرتفوی متنوع بسیار کمتر از نوسانات روزانه تک سهم است در حالی که عمده سهامداران کشور ما اعم از حقوقی و حقیقی به صورت مستقیم در این بازار فعالیت می‌کنند و این احتمال وجود دارد که به علت افزایش نوسانات بازار و تجاوز آن از آستانه تحمل ایشان، عطای حضور در بازار را به لقای آن ببخشند.
چندی قبل خبری در فضای اقتصادی کشور مبنی امکان فروش خودرو در بورس کالا و با قیمت تعادلی، منتشر و منجر به افزایش قیمت سهام گروه خودرویی شد اما در روزی که مقارن با معاملات اولین خودروهای پذیرش شده در بورس کالا بود، در پی انتشار نامه‌ای‌ این امر منافی مقررات جاری کشور دانسته و ملغی می‌شود. در چنین شرایطی هر چقدر دامنه نوسان بیشتر باشد نوسانات بازار افزایش و در صورت عبور آن از آستانه تحمل سهامداران حقیقی و حقوقی درنهایت موجبات سرخورده و دلزده شدن و مهاجرت آنها به سمت بازارهای موازی می‌شود. بنابراین با توجه به این موضوعات شاید بهتر باشد افزایش دامنه نوسان با احتیاط بیشتر و متناسب با کاهش ریسک سیستماتیک بازار صورت گیرد. ‌
در بورس‌های دنیا ابزارهایی برای پوشش ریسک نوسانات قیمت سهام وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک مشارکت در بازار را متناسب با اشتهای ریسک خود مدیریت کنند.

کد خبر 458874

اخبار مرتبط

  • مصوبه مهم سازمان بورس در حمایت از بازار

    مصوبه مهم سازمان بورس در حمایت از بازار

    طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند. با این مصوبه، خروج پول توسط شرکت‌های هلدینگ و مادر، کنترل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =