کاسبی جدید بانک ها: تسهیلات می خواهید بهره بالاتر بدهید!

یک کارشناس حوزه بانکی معتقد است اگر دنبال بهره ۱۰ تا ۱۵ درصدی هستید وام در کار نیست اما با نرخ بهره ۲۵ درصدی می تواند از منابع بانک ها استفاده کنید.

به گزارش صدای بورس؛ یک کارشناس مسایل بانکی در خصوص نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها و موانع موجود بر سر راه کارآفرینان در گفتگو با همشهری آنلاین اظهارکرد: درحال حاضر بانک‌های عامل به بهانه کمبود یا نبود منابع از اعطای تسهیلات به کارافرینان خودداری می‌کنند. یعنی اگر به بانک ها مراجعه کنید با نرخ بهره ۲۵ درصد منابع وجود دارد، اما با نرخ‌های بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اصلا وجود ندارد.

غلامرضا کریمی افزود: در وضعیت کنونی کارآفرینان با حالتی رو به رو هستند که به ظاهر بانک مرکزی از آنان حمایت می‌کند اما در اصل ماجرا بانک‌ها با نرخ بهره پایین هیچگونه تسهیلاتی به کارآفرینان اعطا نمی‌کنند یعنی می‌توان گفت که در عمل اخذ تسهیلات برای کارآفرینان ممنوع است. نمونه‌هایی از کارآفرینان داشته ایم که بسیار خوش حساب هستند و اقدام به اخذ تسهیلات کردند اما با در بسته بانک‌ها رو به رو شدند.

این کارشناس حقوقی بانکی بیان کرد: برداشت بنده از این موضوع این است که بانک مرکزی نظارت دقیقی را از خود نشان نمی‌دهد و فقط با ابلاغ بخشنامه و دستوری این کارها را انجام می‌دهد. بانک مرکزی باید نظارت خود را به اقدام کارآفرینان برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها متمرکز کند به عبارتی دیگر بانک‌ها اذعان می‌کنند که به بخشنامه بانک مرکزی عمل کردیم اما وقتی از آن‌ها آمار گرفته شود که چقدر تسهیلات دادند تازه اشکال کار برای همگان مشخص می‌شود.

به گفته او، نظارت بانک مرکزی باید به نفع کارآفرین باشد نه اینکه با وضع چنین بخشنامه ای حتی تسهیلات سابق هم به آنان داده نشود.


بیشتر بخوانید: جزییات اجرای اعتبارسنجی وام‌های بانکی


موانع تسهیلات در حوزه کارآفرینی

یک کارشناس حوزه کارآفرینی نیز در پاسخ به این سوال که کارآفرینان در چه مرحله‌ای از آغاز فعالیت خود به دریافت تسهیلات روی آورند، گفت: برخی از کارآفرینان زمانیکه در سرمایه گردش خود به مشکل برمی‌خورند ممکن است که به تسهیلات بانکی متمایل شوند. بنده عقیده دارم که کارآفرین باید سعی کند که تسهیلات بانکی را برای خرید تجهیزات، تاسیسات و مراحل رشد و توسعه استفاده کند و اگر هنوز به این مراحل نرسیدند بسیار با احتیاط سراغ تسهیلات بانکی بروند چون ممکن است آن‌ها را با خطراتی مواجه کند.

وی درباره موانع موجود بر سر راه کارافرینان برای اخذ تسهیلات بانکی اظهار کرد: بزرگترین مانع همان بوروکراسی اداری موجود در ساختار بانک‌ها است. از طرفی باید به بانک‌ها حق دارند که نگران باز پرداخت تسهیلات خود باشند اما این موضوع بعضا از قوانین و مقررات خارج شده و به موانع تبدیل می‌شود. خارج شده و به موانع تبدیل می‌شود. درحال حاضر سیستم بانکی کشور از پویایی برخوردار نیست و البته این سیستم بانکی از اقتصاد کشور بر می‌آید و برای اصلاح آن باید اصلاحات ساختاری در سیستم اقتصادی کشور ایجاد کنیم.

احمدی افزود: بانک حق دارد که نسبت به تسهیلات اعطایی حساسیت‌هایی را داشته باشد و گیرندگان تسهیلات هم باید مسئولیت‌هایی را هم در این زمینه بپذیرند. سیستم بانکی به این دلیل که خود را شریک کارآفرین به حساب نمی‌آورد در بازپس گیری تسهیلات خود به موقع و سریع عمل می‌کند و به سود یا ضرر کارآفرین اعتنایی نمی‌کند. در حال حاضر شرکت‌های کوچک بیشتر مورد تاکید بانک‌ها هستند و عملا سیستم بانکی از پس ابر بدهکاران بانکی بر نمی‌آید. تنها کاری که می‌توان درحال حاضر انجام داد این است که از اعطای تسهیلات به افراد خطرپذیر جلوگیری شود و کارآفرینان برای تامین مالی خود به سراغ سرمایه‌گذارهای دیگر روند که این فقط در یک بازار رقابت‌پذیر شکل می‌گیرد.

کارشناس حوزه کارآفرینی گفت: برای اینکه بتوانیم کارآفرینان، شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان را حمایت کنیم نیازمند آن هستیم که این شرکت‌ها در بازارهای رقابت پذیر وارد شوند. با پویا شدن این شرکت‌ها می‌توانیم هدایت نقدینگی را انجام دهیم و این اتفاق هرگز به صورت دستوری انجام نمی‌شود.

کد خبر 457772

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بخش مسکن و اجاره را آب برده رستم قاسمی را خواب

    بخش مسکن و اجاره را آب برده رستم قاسمی را خواب

    در حالی یکسال از ابلاغ دستورالعمل احداث مسکن به بانک‌ها سپری می‌شود که هنوز وزارت راه و شهرسازی هیچ گزارشی از حجم آورده متقاضیان و پرونده تکمیلی مشارکت در ساخت آنها ارائه نداده است.

  • بیایید عذرخواهی کنید، انتقاد پیشکش!

    رئیس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی خطاب به ۵ رییس کل بانک مرکزی سابق

    بیایید عذرخواهی کنید، انتقاد پیشکش!

    رئیس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه روسای پیشین بانک مرکزی مبنی بر توقف طرح بانک مرکزی در مجلس، اعلام کرد: انتظار بود آقایان نسبت به ترک فعل و کوتاهی خود در اصلاح نظام بانکی به ملت ایران پاسخگو باشند و عذرخواهی کنند. 

  • خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج

    خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج

    معاون وزیر اقتصاد با اشاره به پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد به ۵۹۵ هزار متقاضی از ابتدای سال گفت: تسهیلات ازدواج تمام کسانی که ثبت نام وام در بانکهای دولتی انجام داده اند و پرونده آنها تکمیل شده، در هفته دولت پرداخت خواهد شد.

  • سالن دولتی رایگان برای جشن ازدواج و فرزندآوری

    سالن دولتی رایگان برای جشن ازدواج و فرزندآوری

    معاون وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که سالن‌ها و تالارهای نهادها و سازمان‌های دولتی به صورت رایگان برای ازدواج در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این جدیدترین امتیاز دولت در جهت افزایش ازدواج و جوانی جمعیت است.

  • جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی

    جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی

    فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک هایی که در پایان سه ماه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.

  • چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

    چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

     با وجود اینکه مساله استقلال بانک مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان پذیرفته شده است و دیگر بدیهی به نظر می‌رسد این مساله همچنان در اقتصاد ایران در مرحله امتناع قرار دارد.

  • ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ترکیه در قیاس با ایران حدود ۴ برابر است، با این حال، این کشور هنوز در این زمینه، اوضاع قابل قبولی در میان کشورهای OECD ندارد.

  • پرداخت وام بدون ضامن چه شرایطی دارد؟

    پرداخت وام بدون ضامن چه شرایطی دارد؟

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: سازمان‌های زیادی برای تکمیل پایگاه داده اعتبارسنجی باید با بانک مرکزی همکاری کنند.

  • عبور نقدینگی از ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان

    عبور نقدینگی از ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان

    شاخص‌های بانکی در خردادماه امسال نشان می‌دهد نقدینگی از ۵۱۰۰ همت عبور کرده است.

  • کاهش ۴۰ درصدی درآمد دولت از مالیات بر ثروت +نمودار

    کاهش ۴۰ درصدی درآمد دولت از مالیات بر ثروت +نمودار

    درآمد دولت از مالیات بر ثروت در سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کاهش را تجربه کرده است، افت بازار سهام در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ را می توان علت این رخداد دانست.

  • قدرت خرید وام مسکن آب رفت

    قدرت خرید وام مسکن آب رفت

    قرار بود با افزایش سقف وام مسکن، قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد اما اکنون با وام ۴۸۰ میلیون تومانی تنها می‌توان ۷.۸ مترمربع مسکن را خریداری کرد.

  • متخلفان  مالیاتی نقره داغ می‌شوند

    متخلفان مالیاتی نقره داغ می‌شوند

    قانونگذار در راستای اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در کنار مشوق‌های مالیاتی تعیین شده یکی از سنگین‌ترین ضمانت‌های اجرایی موجود در نظام مالیاتی را در این قانون در نظر گرفته است.

  • تکذیب دریافت جریمه قسط از سوی بانک مسکن

    تکذیب دریافت جریمه قسط از سوی بانک مسکن

    معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن با تکذیب جریمه ۸۰۰ هزار تومانی برای عدم پرداخت قسط وام مسکن گفت: اگر مشتری‌ از پرداخت قسط استنکاف کند، بانک اقدام قانونی انجام می‌دهد.

  • افزایش ۳۵ درصدی پرداخت وام ازدواج در سال جاری

    افزایش ۳۵ درصدی پرداخت وام ازدواج در سال جاری

    صحابی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: پرداخت وام ازدواج امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است. تا امروز تسهیلات ازدواج برای ۳۶۴ هزار و ۵۸۰ نفر به مبلغ ۵۰۱ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین تسهیلات فرزندآوری هم به تعداد ۲۶۵ هزار فقره و به میزان ۱۰۶ هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی به متقاضیات پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =