بویایی و چشایی بعد از کرونا بازمی‌گردد؟

۹۰ درصد افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را در اثر کووید-۱۹ از دست می‌دهند، ظرف ۲ سال دوباره آن را به دست می‌آورند.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ جالب است بدانید بیش از ۲۷میلیون نفر در سراسر جهان از دست دادن حس بویایی یا چشایی مرتبط با کووید را تجربه کرده‌اند . برای بسیاری از این افراد، علائم بیش از شش ماه باقی مانده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اکثر بیماران، این حواس را ظرف دو سال دوباره به دست خواهند آورد.

تحقیقات در مورد اینکه دقیقاً چگونه کرونا بر طعم و بو تأثیر می‌‎گذارد ادامه دارد. از دست دادن این حواس در انواع قبلی کووید-۱۹ بیشتر بود و اکنون که اومیکرون سویه غالب ویروس است، افراد کمتری این مشکلات را گزارش می‌کنند. زمانی که کووید-۱۹ شیوع پیدا کرد، چندین علامت اولیه مورد توجه محققان قرار گرفت از جمله از دست دادن چشایی و بویایی و به زودی مشخص شد که برای برخی، این علامت مدت طولانی پس از پایان عفونت ادامه دارد.

محققان تلاش کرده‌اند تا بفهمند چه مدت طول می‌کشد تا این حواس برگردد و تحقیقات جدید اکنون پاسخ قطعی‌تری را ارائه می‌دهد. مطالعه منبع معتبری که توسط محققان ایتالیایی و بریتانیایی انجام شد، نشان داد حدود ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که با علائم خفیف که از دست دادن چشایی یا بویایی (یا هر دو) را تجربه کردند، در عرض دو سال این حواس را به طور کامل مجدد به دست آوردند. این تحقیق به دنبال مطالعات قبلی انجام شده توسط این تیم است که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

در این تحقیقات، آنها همان مجموعه ۱۱۹ بیمار کرونا را که از دست دادن بویایی یا چشایی را گزارش کرده بودند، زیر نظر گرفتند و به ارزیابی شیوع و شدت بیماری ادامه دادند. در پایان دو سال، ۱۰۵ نفر (۸۸.۲درصد از نمونه شرکت‌کننده) که طعم و بوی تغییر یافته را در چهار هفته پس از عفونت تجربه کرده بودند، بهبود کامل علائم را گزارش کردند. در همین حال، ۱۱ نفر (۹.۲درصد) کاهش در شدت علائم را مشاهده کردند و سه نفر (۲.۵درصد) هیچ تغییر یا بدتر شدن علائم را گزارش نکردند. همه بیماران در این مطالعه، نوع اولیه کووید-۱۹ را به جای سویه و زیرشاخه‌های اومیکرون که اخیراً ظهور کرده‌اند، تجربه کردند.

به نظر می‌رسد از دست دادن بویایی و چشایی نشانه‌ای بوده است که قبلاً در همه‌گیری، زمانی که انواع دیگر کرونا در حال گسترش بودند، شایع‌تر بود. در واقع، این مطالعه نشان داد که نوع جدیدتر اومیکرون "مشاهده شده است که کمتر و با شدت کمتری بر عملکرد شیمی حسی تاثیر می‌‎گذارد." محققان خاطرنشان کردند که یافته‌های آنها در مورد بهبودی کامل حسی در اکثر بیماران با برخی گزارش‌های دیگر در تناقض است. علاوه بر این، آنها بیان کردند، "به بیماران باید اطمینان داده شود که بهبودی از اختلال بویایی یا چشایی ممکن است تا ماه‌ها پس از شروع ادامه یابد."

شیوع از دست دادن بویایی و چشایی در بیماران کرونا

تحقیقات نشان می‌دهد که پنج درصد (حدود ۲۷.۵ میلیون نفر) از عفونت های جهانی کرونا منجر به اختلالات بویایی یا چشایی حداقل شش ماهه شده است. دکتر ونسا وو، محقق در این زمینه توضیح می‌دهد: «تغییرات در بو و چشایی مرتبط با عفونت کرونا و کووید طولانی مدت شامل از دست دادن کامل بویایی ویا چشایی، کاهش بو و یا چشایی، و تغییرات در بو و یا چشیدن است.»

به طور معمول، شروع منبع قابل اعتماد چنین علائمی حدود چهار تا پنج روز پس از عفونت و اغلب قبل از بروز مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه رخ می‌دهد.

سایر عواملی که در از دست دادن حسی کرونا نقش دارد

محققان دریافته‌اند که زنان نسبت به مردان دیرتر حس چشایی و بویایی خود را بازیابی می‌کنند. با این حال، آنها دریافتند که برخی از مردان این علائم را در زمان شروع خود به شدت تجربه می‌کنند. دکتر ونسا وو گفت: «ما نمی دانیم چرا به طور متوسط زنان برای بازیابی حس چشایی و یا بویایی خود پس از عفونت کرونا زمان بیشتری طول می‌کشد.

یک نظریه این است که آنها ممکن است بو و طعم اولیه بهتری داشته باشند، که آنها را نسبت به تغییر حساس‌تر می‌کند. تئوری های دیگر، شامل تأثیر استروژن و پاسخ التهابی بیشتر است. این که آیا فردی سیگار می‌کشد یا نه و اینکه آیا فرد هم بویایی و هم چشایی خود را از دست می‌دهد (یا فقط یکی از این دو) نیز به عنوان عوامل بالقوه در زمان بهبودی از اختلال عملکرد حسی ذکر شده است. با این حال، بررسی بیشتر در این مورد نیاز است. محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که این تنها بر بزرگسالان تأثیر نمی‌گذارد: از دست دادن بویایی و اختلال در چشایی از علائم رایج کرونا در بین نوجوانان است.

چگونه و چرا از دست دادن حسی رخ می‌دهد

مانند بسیاری از عناصر بیماری، عدم قطعیت غالب است . تئوری هایی در مورد اینکه چگونه عفونت کرونا بر بو و طعم تأثیر می‌‎گذارد. در مورد بو، تفکر اولیه این است که عفونت بر سلول‌های پوشش بینی تأثیر می‌گذارد. التهاب موضعی در پاسخ به عفونت رخ می‌دهد، که توانایی آن سلول‌ها را برای ساختن و/یا نمایش گیرنده‌های بویایی در داخل بینی مختل می‌کند.

سلول‌هایی که از سلامت و عملکرد سلول‌های عصبی بویایی (بویایی) حمایت می‌کنند نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند." فرضیه دیگر این است که "ویروس ممکن است مستقیماً بر سلول‌های عصبی بویایی تأثیر بگذارد، یا اینکه پاسخ التهابی بر این سلول‌های عصبی تأثیر می‌گذارد." عفونت کووید می‌تواند مستقیماً بر جوانه های چشایی تأثیر بگذارد.

محققان فکر می‌کنند که پاسخ التهابی سیستم ایمنی بدن به عفونت می‌تواند سرعت تجدید و دوباره پر شدن جوانه های چشایی را کاهش دهد. یافتن تغییر حس بویایی یا چشایی شما - یا به طور کامل از بین رفته - برای مدت طولانی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامتی گسترده تر داشته باشد. اول از همه، یک چیز واضح وجود دارد: لذت بردن از غذا. غذا بخشی از نحوه تعامل ما به عنوان انسان است. برای زیرمجموعه‌ای از جمعیت، این لذت اکنون حذف شده است.

به علاوه، کاهش تمایل به خوردن می‌تواند بر وزن و تغذیه تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که تجربه از دست دادن بویایی یا چشایی "به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد"، به ویژه در مورد سلامت روان. به عنوان مثال، یک مطالعه روی بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید با از دست دادن چشایی یا بویایی مشاهده کرد که ۴۳ درصد از آنها احساس افسردگی را گزارش کردند و دیگری به اضطراب اشاره کرد.

جنبه‌های ایمنی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. بویایی یکی از حواس بدن ما برای جستجوی خطر است، مانند بوییدن دود ناشی از آتش، بنابراین تغییر مداوم بویایی می‌تواند به طور بالقوه یک نگرانی ایمنی نیز باشد.

چگونه حس بویایی خود را پس از کرونا بازیابی می‌کنید؟

قابل درک است، هرکسی که حس چشایی یا بویایی خود را از دست می‌دهد، به دنبال روش هایی برای بازگشت سریع خود می گردد. یک متخصص در زمینه گوش و حلق و بینی در این زمینه معتقد است: "من از هیچ روش درمانی برای از دست دادن چشایی آگاه نیستم." اما درمان بازآموزی بویایی یک کمک بالقوه برای بینی است."

وی توضیح داد: « این مستلزم استشمام منظم رایحه‌های قوی و به یاد ماندنی است و در عین حال بر حافظه خود از بو تمرکز می‌کنید. تصور می‌شود که سیستم بویایی را تحریک می‌کند و ارتباطاتی را در مغز که به تفسیر بوها کمک می‌کنند، تشویق می‌کند. مطالعات همچنین بررسی که آیا استروئیدهای بینی یا خوراکی می‌توانند در کمک به افراد برای بازیابی حس بویایی مفید باشند، اما یافته ها متفاوت و نسبتاً محدود هستند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. از دست دادن بویایی و چشایی یک نگرانی برای بسیاری از بیماران کرونا است و اختلال عملکرد می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.

با این حال، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که بیشتر افراد می‌توانند این موارد را به طور کامل ظرف دو سال پس از ابتلا به دست آورند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این یافته‌ها فقط مربوط به کسانی است که کرونای خفیف علامت‌دار را تجربه کرده‌اند. محققان تأثیرات آن را بر روی بیمارانی که علائم شدیدتر دارند ، بررسی نکردند. برای کسانی که از دست دادن بویایی یا اختلال در عملکرد خود را تجربه می‌کنند، درمان بازآموزی بویایی می‌تواند به ایجاد مسیر بهبودی کمک کند. در همین حال، دانشمندان به بررسی روش‌های دیگری که می‌توانند به بازگرداندن این حواس در بیماران کووید کمک کنند، ادامه می‌دهند.

کد خبر 457690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =