سهم ۶۰ درصدی بورس در تامین کسری بودجه

در مجموع دوازده مرحله حراج اوراق بدهی دولتی تقریبا ۲۷ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده که سهم بورسی ها از این بازار حدودا ۶۰ درصد بوده است. با این وجود روند معاملات نشان از مسیر کاهشی مشارکت مشتریان در بازار اولیه داشته است.

به گزارش صدای بورس، روند معاملات اوراق بدهی دولتی در ابتدای سال جاری سیری صعودی داشت اما در هفته های اخیر همزمان با تصمیم اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ بهره این مسیر نزولی شده است.

در همین خصوص آمارها نشان می دهد در هفته سوم مرداد ماه مشارکت بورسی ها و بانک ها در مجموع درکف ۱۴۰۱ قرار داشته و خرید اوراق از دولت به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان هم نرسید.

سومین صفر بانک ها در خرید اوراق دولتی

به طور کلی کارشناسان رشد معاملات در بازار اولیه را از حیث جلوگیری از رشد بیشتر تورم مهم تلقی می کنند. در این خصوص معتقدند هر چه معاملات دراین بازار رونق بیشتری داشته باشد بیشتر به سود اقتصاد خواهد بود. این در حالی است که در هفته اخیر این رقم افت قابل ملاحظه ای را ثبت کرد.

بررسی روند مشارکت بورسی ها و بانکی ها درخرید اوراق دولتی نشان می دهد نهادهای مالی پس از آن که در دو هفته هیچ مشارکتی را در بازار نداشتند در هفته سوم مرداد ماه نیز برای سومین دفعه اوراقی را از دولت خریداری نکردند.


بیشتر بخوانید: علت رشد درآمدهای دولت رئیسی / سیاست‌های دولت یا تحولات جهانی؟


بورسی ها نیز به مرور از مرحله هشتم این بازار مشارکتشان را در بازار اولیه کمتر کرده و در هفته های یازدهم و دوازدهم به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۶ میلیارد تومان اوراق از دولت خریده اند که سهم پایینی نسبت به هفته های قبل به حساب می آید. این درحالی است که البته هنوز سهم بازار سرمایه در این روش درآمدزایی دولت بالاتر از بانک ها است.

اوراق بدهی دولتی

سهم ۶۰ درصدی بورس در تامین کسری بودجه

به طور کلی طبق آمارها در مجموع دوازده مرحله حراج اوراق بدهی دولتی ۲۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان اوراق ازدولت خریداری شده است.

از این میزان ۱۵ هزار و ۹۸۶ میلیاردتومان در بازار سرمایه فروخته شده که به لحاظ درصدی معادل با ۵۹.۴ درصد محاسبه می شود. این در حالی است که مجموع اوراق خریداری شده از سوی بانک ها در این مدت برابر با ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۰.۶ درصد از کل حجم معاملات در این بازار به حساب می آید.

بنابراین باوجود کاهش سهم بورس نسبت به هفته های قبل هنوز سهم بورسی ها بالاتر از بانک ها بوده که می تواند علامتی از وضعیت وخیم ادامه دار در نهادهای مالی باشد.

اوراق بدهی دولتی

منبع:اکو ایران

کد خبر 457205

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر مهم برای متقاضیان مسکن/ دولت زمین مجانی می دهد

    خبر مهم برای متقاضیان مسکن/ دولت زمین مجانی می دهد

    رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن زمین متعلق به دولت و مجانی به مردم داده می‌شود.

  • سلامت و حمل و نقل در قله تورمی ۱۰ ساله

    سلامت و حمل و نقل در قله تورمی ۱۰ ساله

    تورم فصلی تولید کننده بخش خدمات در بهار سال جاری بالغ بر ۱۳ درصد به ثبت رسیده، این نرخ تورم برای این بخش در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است. همچنین در این فصل تورم بخش های سلامت و حمل و نقل بسیار بالا برآورد شده است.

  • سه ترفند بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره

    سه ترفند بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره

    سه علامت مهم در هفته جاری نشان از اراده بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی دارد.در هفته منتهی به ۱۵ مرداد ماه بانک مرکزی در جریان عملیات بازار باز تزریق پول را ۵ همت افزایش داده و نرخ پذیرش درخواست بانک ها را به رکورد ۲ ماهه ارتقا داد.

  • جزئیات تغییرات طرح اصلاح قانون بانک مرکزی

    جزئیات تغییرات طرح اصلاح قانون بانک مرکزی

    با توجه به تغییرات انجام شده در طرح اصلاح قانون بانک مرکزی عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی همچنان توسط رییس جمهور انجام می شود اما در حوزه کنترل نقدینگی بانک مرکزی برای پرداخت تنخواه و خرید ارز دولت اختیار خواهد داشت.

  • افزایش پرداخت وام‌های خرد دستاورد نیست

    افزایش پرداخت وام‌های خرد دستاورد نیست

    یک کارشناس اقتصادی بررسی می‌کند که آیا افزایش پرداخت وام‌های خرد، دستاورد دولت سیزدهم محسوب می‌شود یا می‌تواند عواقب مخربی داشته باشد؟

  • شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

    شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

     تصویر فعالان اقتصادی از آینده منفی است. موضوعی که به جز تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری، ناشی از اثر سوء سیاست‌های پولی-مالی انبساطی است.

  • IMF: دولت دوازدهم بدهکارترین دولت ایران در ۲۵ سال

    IMF: دولت دوازدهم بدهکارترین دولت ایران در ۲۵ سال

    بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول IMF‌، دولت دوازدهم رکورد بدهی در میان دولت‌های ایران از سال ۱۹۹۶ به این سو را شکسته و در رتبه‌بندی بدهکارترین دولت‌های جهان ۳۰ پله بالا آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =