۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
سوددهی استارتاپ ها چقدر است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای استارتاپ‌ها نسبت به سیستم بانکی بسیار کم بهره‌تر و سریع‌تر است که می‌تواند در افزایش بهره‌وری آن‌ها موثر باشد.

به گزارش صدای بورس، نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تامین مالی استارتاپ ها از بازار سرمایه و مزیت های این روش نکاتی را مطرح کرد.

در تامین سرمایه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها از بازار سرمایه چه مزیتی وجود دارد؟

معمولاً ابزارهایی که در بازار سرمایه ارائه می‌شوند کمترین نرخ کارمزد نسبت به سیستم بانکی را دارند که عامل تامین مالی محسوب می‌شوند. از طرفی در سیستم بازار سرمایه این کارمزدها به حداقل می‌رسد و با توجه به صرفه‌جویی زمانی‌ که صورت می‌گیرد هم می‌توان به شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیانی که به دنبال تأمین مالی هستند کمک کرد تا در نهایت عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کند.

سرعت عمل این روش جزو مزیت‌های رقابتی این روش نسبت به سایر روش‌هاست، مشارکت بیشتر مردمی هم دیگر مزیت این روش است که می‌تواند کمک کند تا سهامداران خرد پول‌هایی که در مجموع عدد قابل توجهی هستند را به سمت تولید هدایت کند که هم بنگاه تولیدی منتفع می‌شود و هم عمدتاً افرادی که در این پذیره‌نویسی یا سایر روش‌های خرید اوراق مشارکت دارند.


بیشتر بخوانید: چرا مردم در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنند؟/ تامین مالی دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه به نفع مردم است؟


نظارت در تخصیص اعتبار در بازار سرمایه چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در تخصیص اعتبار یا تامین مالی موضوع نظارت است، در شبکه بانکی یک واحد اعتبارات وجود دارد که مسئولیت نظارت و بررسی را برعهده دارد و نمی‌توان گفت پرخطاست، اما واحد محدودی است که شاید چندین کارشناس در موضوعی اظهارنظر کنند آن هم در مواردی که طرح بزرگ باشد، اما در بازار سرمایه این اتفاق نمی‌افتد.

در واقع در بازار سرمایه نورافکن نظارتی به تمامی ابعاد پروژه و شرکتی که قصد تامین مالی از این بازار را دارد، تابیده می‌شود و دائماً توسط اهالی بازار سرمایه و از طریق اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت می‌پذیرد، مورد نظارت قرار می‌گیرد که با دقت بیشتری نسبت به روش بانکی انجام می‌شود.

مردم چطور در این تامین مالی و سهامدار شدن می‌توانند مشارکت کنند؟

از طریق آگهی‌های منتشر شده در کدال یا سایر درگاه‌های اطلاعاتی موجود، مردم می‌توانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلع شوند و در این روش‌های تامین مالی مشارکت داشته باشند و از مزیت‌های آن استفاده کنند.

اتفاق خوبی که در چند ماه گذشته بیشتر هم با همت فرابورس افتاده موید این موضوع است، در واقع افرادی که در پذیره‌نویسی این شرکت‌ها، شرکت کرده‌اند هم ضمن اینکه سود خوبی دریافت می‌کنند از برخی ریسک‌های متداول بازار به دور مانده و بازدهی معقول و مناسبی را کسب کردند.

مهم‌ترین مزیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به بازار رقیب چیست؟

بزرگترین مزیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به بازار پولی یا بانک‌ها، این است که سرعت عمل تامین مالی از بازار سرمایه بسیار بیشتر است. یعنی اگر بخواهید یک مگاپروژه را در سیستم بانکی تامین مالی کنید بعضا تا چند سال زمان خواهد برد و هر چقدر پروژه بزرگتر باشد باید کنسرسیوم بزرگتری از بانک‌ها تشکیل شود؛ بحث تایید و فرایندهای مربوط به بررسی و امکان‌سنجی‌ها در بخش اعتبارات بانکی یک موضوع زمان‌بر و به شدت بروکراتیک است.

با این حال این بحث در بازار سرمایه کاملاً متفاوت است، یعنی سازوکارها چالاک‌ترند و کمیته بررسی خیلی سریع‌تر می‌تواند عمل کند و تامین مالی می‌تواند سریع‌تر صورت بگیرد. ضمن اینکه روش‌های مختلف تامین مالی را در بازار سرمایه داریم که شامل تاسیس شرکت‌پروژه و انتشار اوراق سلف است که خیلی از این روش‌ها می‌تواند در تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها و کارخانه‌ها مفید باشد.

تامین مالی از طریق بازار سرمایه در ایران نسبت به دنیا چگونه است؟
بحثی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تامین مالی در ایران از بازار سرمایه برخلاف نرم جهانی که بالای ۵۰ درصد است، در بازار سرمایه نوپای ایران مغفول مانده و جا دارد که وزن تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کیک اقتصاد بزرگتر شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 455720

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =