بازی بهره و تورم

روند دردسرساز افزایش تورم و نرخ بهره به مشکلی بزرگ برای اقتصاد جهان تبدیل شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از اقتصاد جهان به گوش می‌رسد. افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم از دهه ۱۹۷۰، رفتار تهاجمی بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ‌های بهره، کاهش شدید هزینه‌های مصرف‌کنندگان، افت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و... از جمله اخبار ناگوار این روزها به شمار می‌روند. افزایش شدید نرخ تورم در حال تغییر خلق‌وخوی اقتصاد جهان است و مسیر آن را برای سال‌های پیش‌رو تعیین می‌کند. بر اساس آخرین برآوردها، میانگین نرخ تورم جهانی در سال ۲۰۲۲ به رقم ۷.۹ درصد خواهد رسید. این رقم برای سال آینده معادل ۵ درصد پیش‌بینی شده است.

سردمدار افزایش نرخ‌های بهره بانکی، آمریکاست. بر اساس آخرین آمارها، نرخ تورم در این کشور به رقم کم‌سابقه ۹.۱ درصد رسیده که بالاتر از رقم مورد انتظار فدرال رزرو بوده است. موسسه مک‌کنزی در گزارشی به بررسی پیامدهای افزایش تورم و نرخ بهره پرداخته و نوشته است: در شش ماه گذشته، نرخ تورم از رقمی که در دسامبر ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شد، فراتر رفته است. حتی در برخی کشورها، رقم فعلی تورم دو برابر رقمی است پیش‌بینی شده بود. به عنوان مثال، نرخ تورم سالانه در لیتوانی که به ۱۵.۵ درصد رسیده، نزدیک به ۵ برابر رقمی است که قبلا پیش‌بینی شده بود. نرخ تورم در لهستان و بریتانیا نیز از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفته است. در آسیا اوضاع کمی بهتر است و نرخ تورم در کشورهای هند و کره جنوبی نزدیک به پیش‌بینی‌هاست. تورم در چین و ژاپن بی‌حرکت مانده است.

در واکنش به رشد هشدارگونه نرخ تورم، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان وارد میدان شده‌اند تا با استفاده از ابزار نرخ بهره، جلوی پیشروی غول تورم را بگیرند. البته در بسیاری از کشورها میزان افزایش نرخ بهره با آهنگ رشد تورم تناسبی نداشته است.

در دو تصویر زیر، به ترتیب نرخ سالانه تورم و میزان افزایش نرخ بهره بانکی در تعدادی از کشورهای مورد بررسی مک‌کنزی نشان داده شده است.

بازی بهره و تورم

بازی بهره و تورم

کد خبر 455663

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • میرداماد زیر سایه پاستور؟

    میرداماد زیر سایه پاستور؟

    کارشناسان معتقدند که اصلاحات نسخه جدید، باعث می‌شود به جای تقویت استقلال بانک مرکزی، شرایط برای تقویت سلطه مالی دولت بر سیاستگذار پولی فراهم شود که با اهداف اولیه این طرح در تناقض است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =