آیا غول انتظارات در بازار طلا و سکه از خواب برخاسته است؟

یکی از موضوعاتی که به‌شدت تعیین‌کننده مسیر آینده طلاست و مؤلفه مهم و قطعی است، چشم‌انداز وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور است؛ همه شواهد نشان می‌دهند موضوع هسته‌ای به بن‌بست رسیده است و احتمالاً تحریم‌های جدیدی در راه هستند که این موضوع در کنار رشد تورم شدید در کشور در پی آزادسازی قیمت‌ها و جراحی اقتصادی که باعث تنزل شدید ارزش پول شده و در آینده خواهد شد، صاحبان نقدینگی را به تبدیل پول به دارایی‌های باارزش مانند طلا و مسکن و زمین و... متمایل خواهد کرد

شرایط کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای بازارهای طلا و سکه به احتمال قوی بحرانی است و این موضوع را همه شواهد تأیید می‌کنند؛ از توقف معاملات در بازار و عدم فروش طلا و سکه توسط طلافروش‌ها گرفته تا روند رو به رشد قیمت دلار و ثبت بالاترین قیمت و عملکرد طلای جهانی. بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد قیمت هر اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش در روزهای پایانی خردادماه جاری به هزار و ۸۷۱ دلار رسیده که در مقایسه با قیمت دو هزار و ۵۰ دلاری ماه مارس با کاهش روبه‌رو شده است؛ اما آن‌طور که تحلیلگران این بازار معتقدند کاهش شاخص دلار آمریکا احتمالاً عامل مهمی‌ است که قیمت این فلز گرانبها را بار دیگر با افزایش روبه‌رو خواهد کرد و در این مسیر براساس تحلیل‌های تکنیکال عبور طلای جهانی از دو هزار دلار دور از ذهن نیست.
قیمت سکه در یک ماه منتهی به ۲۱ خرداد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رشد را تجربه کرده است و به ۱۵ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان رسیده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در یک ماه منتهی به تاریخ مذکور ۱۳۶ هزار تومان افزایش یافته و به یک میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسیده است؛ هرچند این روند در ادامه معکوس شد و نیروهای کاهشی در بازار به حرکت درآمدند، اما به طور قطع هیجانات مانند آتش زیر خاکستر در انتشار اولین نسیم نشسته اند.

مؤلفه‌های رشد قیمت طلا و سکه
پیش‌بینی رشد قیمت اونس جهانی در کنار رشد قیمت دلار در ایران که در پی تصویب قطعنامه شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای و خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی سایت‌های هسته‌ای کشور رخ داده موتور رشد قیمت طلا و سکه را روشن کرده تا جایی که انتظار فعالان بازار از قیمت این فلز صعودی است و بررسی میدانی بازار نشان می‌دهد تقاضا برای طلا به‌شدت افزایش یافته و این در حالی است که فروشندگان از فروش امتناع می‌کنند. در این میان یکی از موضوعاتی که به‌شدت تعیین‌کننده مسیر آینده طلاست و مؤلفه مهم و قطعی است، چشم‌انداز وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور است؛ همه شواهد نشان می‌دهند موضوع هسته‌ای به بن‌بست رسیده است و احتمالاً تحریم‌های جدیدی در راه هستند که این موضوع در کنار رشد تورم شدید در کشور در پی آزادسازی قیمت‌ها و جراحی اقتصادی که باعث تنزل شدید ارزش پول شده و در آینده خواهد شد، صاحبان نقدینگی را به تبدیل پول به دارایی‌های باارزش مانند طلا و مسکن و زمین و... متمایل خواهد کرد و ازآنجاکه سکه و دلار نسبت به دارایی‌های دیگر در دسترس‌تر هستند، از این‌رو عملیات تبدیل پول از هم‌اکنون آغاز شده و با توجه به این‌که دولت ظاهراً قصد ندارد در بازارها مداخله کند، باید منتظر قیمت‌های بالاتر برای طلا و سکه باشیم. این در حالی است که رشد تورم در کشورهای دنیا نیز آغاز شده است؛ موضوعی که با مواد غذایی شروع شد و اکنون با رشد قیمت نفت و طلا و ... ادامه یافته است که این موضوع همانند ایران تقاضا برای طلا را با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد کرد. البته هنوز معامله‌گران جهانی در بازارهای آتی طلا در لاک احتیاطی دست به معامله می‌زنند، اما به نظر می‌رسد در ایران، معامله‌گران از احتیاط خارج شده‌اند و بر این اساس انتظار برای بازگشت بازار به قیمت‌های قبلی یا کانال‌های پایین‌تر دور از ذهن است.

سیلاب نقدینگی در راه است
در این میان نگاهی به مؤلفه‌های اقتصادی و سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد زمان افزایش قیمت طلا و سکه رسیده است؛ میزان نقدینگی در کشور در مقایسه با سال ۹۷ (جهش قبلی قیمت سکه و طلا) ۶/۲ برابر شده است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود نقدینگی با سرعت کنونی در سال جاری از رقم ۶‌ هزار تریلیون تومان نیز عبور کند که این موضوع با توجه به رشد حجم پول در جامعه نوید رشد قیمت در بازارهای مختلف را دارد. از طرف دیگر دولت با آزادسازی قیمت کالاهای مشمول ارز دولتی سد محافظتی قیمت ارز را برداشته و به ارز به عنوان یک منبع درآمدی می‌نگرد که رشد آن می‌تواند منافع دولت را تأمین کند و به این ترتیب رشد قیمت ارز دیگر دغدغه دولت نیست و به همین دلیل شاهد اقدام جدی از سمت بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز نیستیم و این در حالی است که دولت نام این انفعال را عدم مداخله در بازارها گذاشته است که اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد به احتمال قریب به یقین، اقتصاد با سقوط جدی در همه بازارهای مرتبط با ارز روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که برخی شنیده‌ها و آمارها که البته توسط مقامات دولتی تکذیب شده است، این شائبه را ایجاد کرده که ارز این پتانسیل را دارد که قیمت‌های سه‌رقمی‌ را نیز تجربه کند. جدا از صحت‌وسقم این آمار، اما موضوع آن است که رشد قیمت ارز از سمت جامعه پذیرفته شده و آحاد جامعه معتقدند دولت نتوانسته اقتصاد را بر مدار صحیح و اصولی آن هدایت کند و باید گفت انتظارات تومی حاکم بر جامعه که به‌سرعت در فضای واقعی گسترش یافته، به‌زودی به هجوم سیلاب نقدینگی به بازارهای مختلف ازجمله سکه و طلا منتهی خواهد شد؛ مگر آن‌که دولت در اقدامی ‌جدی در حوزه هسته‌ای شرایطی را فراهم کند که غول انتظارات رام شود.

آیا غول انتظارات در بازار طلا و سکه از خواب برخاسته است؟

  • حمزه بهادیوند چگینی -روزنامه‌نگار

کد خبر 454893

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سد نمرود به بهره ‎برداری می رسد

    سد نمرود به بهره ‎برداری می رسد

     وزیر نیرو گفت: سد نمرود در شهرستان فیروزکوه پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تا حدود زیادی تکمیل شده که پس از رفع مشکل تملک اراضی به بهره برداری خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =