میوه داخلی‌ گران‌تر از وارداتی شده است

در حالی که فصل اوج عرضه میوه رسیده است اما قیمت‌ میوه در اوج قرار دارد و برخی میوه‌های داخلی از وارداتی هم گران‌تر شده است، طبق بررسی‌ها سه دلیل عمده برای گرانی قیمت میوه مطرح است.

به گزارش صدای بورس، بازار میوه فروشی‌ها این روزها با رسیدن به گرمای تابستان داغ تر شده و قیمت‌های میوه بالاست، اگرچه تصور می‌شود که هر چه به فصل برداشت میوه ها می رسیم قیمت‌ها کاهشی باشد ،اما چنین نیست. تقریبا فصل نوبرانه‌ها به پایان رسیده و زمان اوج عرضه میوه به بازار است، اما خبری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود. میوه‌ها کیلویی ۸۰ هزار تومان و ۵۰ هزا تومان و میانگین ۳۵ هزار تومان دیده می‌شود که با درآمد طبقه متوسط و به پایین جامعه همخوانی ندارد.

حتی میوه‌های صادراتی که بعضا چند قاره طی می شود تا به بازار ایران برسد نیز به گرد قیمت‌های داخلی نمی‌رسد، گزارشی که در زیر می‌خوانید از جنوبی ترین نقطه تهران تهیه شده که قیمت ها نسبتا پایین تر است، اما هر چه به شمال شهر می‌رویم میوه‌ها لاکچری تر و قیمت ها فضایی تر می‌شود.

این خبرها در حالی است که بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد، در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست.

سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد. همچنین در سال‌های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد.

پس اگر مشکل تولید در کشور وجود ندارد، دلیل این همه رشد قیمت ها در بازار چیست؟ آیا نظام بازاررسانی و توزیع ایراد دارد؟ هزینه‌های تولید در کشور بالاست و برای کشاورز نمی‌صرفد که به قیمت پایین بفروشد و یا اینکه نظارتی بر بازار نیست و هر کسی هر قیمتی که دوست داشته باشد می‌فروشد؟


بیشتر بخوانید :افزایش فاصله قیمت میوه در میادین و شهر


گزارش میدانی از بازارهای میوه منطقه ۱۹ تهران حاکی است که قیمت‌های نسبت به هفته‌های اخیر رشد زیادی داشته، در حالی که هر چه به اوج عرضه میوه در تابستان نزدیک می شویم، باید این قیمت ها کاهش یابد، مثلا هندوانه نسبت به دو هفته گذشته دو برابر شده ، قیمت سایر میوه‌های تابستانه هم حدود ۱۰ هزار تومان در هر کیلو رشد قیمت را نشان می‌دهد. قیمت گیلاس ۸۰ هزار تومان است، اما موز وارداتی که بعضا پس از طی چندین قاره به کشور می‌رسد کیلویی ۳۵ هزارتومان به فروش می‌رود.

قیمت صیفی جات هم رشد عجیبی داشته سیب زمینی کیلویی ۱۷ هزار تومان، گوجه فرنگی کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش فارس -در این میان جلوه میوه‌ای مانند آناناس وارداتی هم عجیب است که دانه ای ۸۵ هزار تومان می‌فروشند و هنوز روشن نشده که دلیل واردات میوه‌های خارجی با این هم تنوع میوه‌ای که در کشور داریم به خاطر چیست؟ انبه هم کیلویی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که عمدتا وارداتی از پاکستان است.

کد خبر 454879

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =