سایه تورم بر سر صنایع

اولین ماه از دومین فصل سال شاهد برگزاری بیشترین حجم مجامع سالانه شرکت‌ها خواهد بود و گزارشات حسابرسی شده عملکرد و نحوه  تقسیم سود و اعلام زمان پرداخت آن بر تصمیم گیری سرمایه گذاران مؤثر است...

اولین ماه از دومین فصل سال شاهد برگزاری بیشترین حجم مجامع سالانه شرکت‌ها خواهد بود و گزارشات حسابرسی شده عملکرد و نحوه تقسیم سود و اعلام زمان پرداخت آن بر تصمیم گیری سرمایه گذاران مؤثر است. شرکت‌هایی که از تقسیم سود بالا و نسبت قیمت به سود مناسب برخوردار هستند و امکان تکرار سود مناسب آنها در سال جاری بالاست احتمالا از گزینه‌های مورد توجه فعالان بازار برای ورود سرمایه خواهند بود. نمونه هایی از این شرکت‌ها را می‌توان در گروه‌های فلزی، معدنی و پتروشیمی جستجو کرد.
از دیگر جریانات اثر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران در این دوره می‌توان به تعیین تکلیف مذاکرات احیای برجام اشاره کرد. طولانی شدن این مذاکرات و ابهام در سرنوشت دولت مستقر در کاخ سفید برای دوره بعد، عملا مزایای توافق احتمالی را کاهش می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود در سه ماهه آتی یا توافقی حاصل شود یا مسیر تقابل در پیش گرفته شود. گزارش آژانس انرژی اتمی به شورای حکام نشانگر زمینه سازی برای گزینه دوم است. در هر صورت فعالان بازار سرمایه در انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری به نتایج این مذاکرات توجه دارند. هر مقدار احتمال توافق بیشتر شود گروه‌های بانکی و خودرویی و تا حدودی دارویی مورد توجه قرار خواهند گرفت و هر مقدار احتمال توافق کاهش یابد گروه‌های صادرات محور که از درآمد ارزی برخوردار هستند، با اقبال رو به رو می شوند. سرمایه گذارانی که سعی دارند ریسک خود را در قبال رخدادهای مرتبط با برجام پوشش دهند احتمالا از ترکیبی از سهام این دو گروه بهره‌مند می شوند.
تورم و عوامل اثر گذار بر آن نیز کماکان بر بازار سایه افکن خواهد بود. گذشته از اثر این عامل بر کلیت بازار به واسطه جاماندن از بازارهای رقیب، سرمایه گذاران گروه هایی را که مشخصا از تورم در دو سمت فروش و بهای تمام شده اثر می‌پذیرند مورد توجه قرارخواهند داد. گروه‌های مرتبط با صنایع غذایی، زراعت و دامپروری و کالاهای مصرفی از جمله شوینده‌ها و گروه لاستیک و پلاستیک در سه ماه اول با اقبال اولیه و تردید بعدی مواجه شدند. گزارشات عملکردی سه ماهه اول و گزارشات ماهانه فروش به تدریج می‌تواند به تصمیم‌گیری سرمایه گذاران در خصوص ورود یا خروج از این گروه‌ها کمک کند. به نظر می‌رسد واقعیات اقتصادی به تدریج خود را بر قیمت گذاری دستوری تحمیل خواهند کرد و عملکرد واقعی شرکت‌ها متفاوت از جملاتی خواهد بود که برخی مدیران شرکت‌ها در نامه‌های شفاف سازی آورده و موجب ضرر و زیان سرمایه گذاران شدند.

  • مهدی رادان - کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 454798

اخبار مرتبط

  • تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران افزایش یافت

    تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران افزایش یافت

    عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در دو صنعت راهبردی خودروسازی و قطعه‌سازی بالاتر از صنعتگران روسی هستیم و از توان مهندسی بالاتری برخورداریم و قطعه‌سازان ایرانی توانایی طراحی و کار کردن با خودروسازان بین‌المللی را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =