رشد صنایع در دستان برجام

برای بررسی صنایع با  پتانسیل رشد بالا در ماه‌های پیش‌رو به ویژه سه ماهه تابستان، لازم است تا فضای کلی حاکم بر متغیرهای اقتصاد کلان کشور را مرور کنیم...

برای بررسی صنایع با پتانسیل رشد بالا در ماه‌های پیش‌رو به ویژه سه ماهه تابستان، لازم است تا فضای کلی حاکم بر متغیرهای اقتصاد کلان کشور را مرور کنیم. در حال حاضر با روند افزایش نرخ تورم و با توجه به محدودیت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود دولت در دست‌یابی به منابع ارزی در ماه‌های آتی با آن مواجه باشد و از طرفی با محدودیت‌هایی که سر راه مذاکرات احیای برجام وجود دارد، به نظر می‌رسد نرخ دلار کاهش محسوسی نخواهد داشت؛ هر چند اگر سرکوب‌هایی از طریق کنترل بازار و عرضه محدود ارز به بازار را دولت در دستور کار خود داشته باشد، انتظار نمی‌رود که این اقدامات منجر به کنترل نرخ ارز در ماه‌های آینده شود. بنابراین اغلب فعالان اقتصادی معتقدند که در ماه‌های آینده تداوم رشد نرخ ارز را شاهد باشیم و این یعنی احتمال رشد ، بیش از کاهش نرخ ارز خواهد بود.
با فرض تثبیت نرخ ارز در سطوح فعلی، می‌توان انتظار داشت صنایعی که به لحاظ سودآوری از این شرایط منتفع می‌شوند، به عبارتی صنایعی که فروش آنها دلاری بوده ولی بهای تمام شده آنها کمتر متاثر از نرخ دلار است، رشد سودآوری خوبی خواهند داشت. البته نرخ نیما که این شرکت‌ها ارز خود را با آن تسعیر می‌کنند با نرخ بازار آزاد فاصله معناداری پیدا کرده است. انتظار نمی‌رود فرآیند دو نرخی خصوصا فاصله رو به تزاید بین نرخ نیما و بازار آزاد بتواند کماکان تا ابد ادامه داشته باشد چون این موضوع نارضایتی شدید صنایع را در پی خواهد داشت. شرکت‌هایی که بیشتر از افزایش نرخ دلار متاثر می‌شوند، شرکت‌هایی هستند که با نرخ‌های جهانی فروش خود را انجام می‌دهند.
در نتیجه به نظر می‌رسد گروه فولادی، فلزات غیرآهنی و پتروشیمی‌ها در راس این صنایع قرار بگیرند و رشد قابل توجهی در حاشیه سودشان و یا عدد سود خالص داشته باشند. در گروه فولادی برای مثال فولاد مبارکه با اقبال قابل توجهی روبه‌رو خواهد بود و به لحاظ عملیاتی در کنار اینگونه صنایع که فروش دلاری دارند، گروه پالایشی نیز با توجه به سطوح فعلی قیمت جهانی نفت، انتظار می‌رود با افزایش سودآوری روبه‌رو شوند. در پایان به نظر می‌رسد تنها صنایع فولادی و سپس پالایشی پتانسیل رشد خوبی در سه ماهه دوم سال داشته باشند. صنایعی که کمتر متاثر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام می‌باشند!

  • علی خوش طینت - کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 454796

اخبار مرتبط

  • دلار توافقی و مسافرتی چند؟

    دلار توافقی و مسافرتی چند؟

    رئیس کانون صرافان با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز به بازار رسمی نزدیک شده است، گفت: در سه روز اخیر نرخ دلار از ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد که نشان داد، قیمت‌ها کاذب بوده است. 

  • برگزاری جلسه هم اندیشی فولاد هرمزگان و گروه توکا فولاد

    برگزاری جلسه هم اندیشی فولاد هرمزگان و گروه توکا فولاد

    جلسه هم اندیشی فولاد هرمزگان و گروه توکا فولاد در محل سالن اجتماعات شرکت فولاد هرمزگان و با حضور هیئت مدیره های هر دو شرکت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =