بورس و برجام؛ دشمنان کوتاه‌مدت/ در خرید سهام دقت کنید

کاهش قیمت ارز و شروع مجدد مذاکرات باعث ایجاد خوش‌بینی نسبت به صنایع برجامی شده است.

صدای بورس - میثم قریشی؛ امروز بازار سرمایه خوب شروع کرد و در نیمه‌های بازار تقاضا بهتر شد ولی هنوز فضای تردید و ابهام در بورس حاکم است. در این زمینه سیامک قاسمی، مدیرعامل مرکز مطالعات اقتصاد بامداد در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: ریسک‌های سیستماتیکی مثل کاهش قیمت ارز و شروع مجدد مذاکرات باعث ایجاد خوش‌بینی نسبت به صنایع برجامی شده است؛ از طرفی افزایش نرخ بهره بین‌بانکی هم فشار رو به پایین شاخص کل را بیشتر کرده است اما تحولات سیاسی وزن زیادی در اتفاقات این روزهای بازار سرمایه دارد.

وی افزود: در چند روز گذشته دلار نیز اصلاح خوبی کرد و تا ۳۰ هزار تومان رسید ولی فعلا نباید انتظار حرکت خاصی را در بورس داشته باشیم. رفت و برگشت‌های قیمتی در صنایع مختلف نوعی بلاتکلیفی را نشان می‌دهد که تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات این شرایط باقی می‌ماند. صنعت پتروشیمی همیشه در بازار جذاب بوده است ولی با توجه به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و اتفاقات دیگر هفته گذشته، کامودیتی‌ها وارد روند اصلاحی شدند که این موضوع به بازار سرمایه ایران فشار وارد ‌می‌کند بنابراین می‌توان گفت بین گروه‌های دلاری با محوریت پتروشیمی‌ها و فلزات و داخلی‌ها مثل خودرویی‌ها و بانکی‌ها رابطه‌ای الاکلنگی برقرار شده است. اگر برجام به نتیجه برسد باید منتظر رشد ریالی‌ها باشیم در غیر این صورت دلار افزایش پیدا می‌کند و صادراتی‌ها بالا می‌روند.


بیشتر بخوانید:شتاب دهنده تورمی ارز


قاسمی ادامه داد: زمانی که ریسک سیستماتیک بزرگی مثل مذاکرات برجامی در بازار وجود دارد خیلی نمی‌شود روی دلاری بودن یا ریالی بودن شرکت‌ها بحث کرد، در حال حاضر شاهد خروج سرمایه از بازار هستیم در نتیجه تحلیل پی بر ایی و تحلیل‌های مشابه جواب نمی‌دهند. در روزهای آینده احتمال از سرگیری مذاکرات وجود دارد بنابراین فعلا انتظار و ابهام در بازار باقی می‌ماند. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات تمام صنایع بورسی باهم بالا نمی‌روند و صادراتی‌ها در کوتاه‌مدت ریزش می‌کنند اما با نگاه بلندمدت همه چیز به نفع شرکت‌های سودساز است.

کد خبر 454400

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نرخ‌ اجاره ماشین‌ عروس سر به فلک کشید

    نرخ‌ اجاره ماشین‌ عروس سر به فلک کشید

    این روزها اجاره ماشین عروس و گل آرایی آن در شب‌های عروسی به اقدامی تشریفاتی بدل شده است و نرخ‌های بالای اجاره ماشین عروس، گل‌آرایی و حتی در برخی موارد کرایه اسکورت ماشین عروس، شهروندان را در انجام این کار ناتوان کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =