۲ ابهام مهم بازار سرمایه چیست؟/ فاز بازار سرمایه کی تغییر می‌کند؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ گفت: در یکی دو ماه آینده شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌گند و بازار وارد فاز جدیدی می‌شود.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ احسان حاجی علی اکبر در حاشیه دومین جلسه فصلی تحلیل اقتصاد کلان شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ با ارائه تحلیلی از بازار سرمایه به صدای بورس بیان کرد: بازار سرمایه از بهمن ماه تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ رشد بیش از ۳۰ درصدی را در شاخص کل بورس و کلیت بازار تجربه کرد. در خردادماه ۱۴۰۱ این روند معکوس شد و با روند نزولی و درجا زدن بازار مواجه هستیم.

۲ ابهام مهم بازار سرمایه چیست؟/ فاز بازار سرمایه کی تغییر می‌کند؟

وی با بیان این که بازار کنونی نیاز به شفافیت دارد، ادامه داد: در جو بازار سرمایه چند موضوع مهم و تاثیر گذار وجود دارد، یکی از این مسائل، ابهام مالیاتی صندوق درآمد ثابت است. در چند ماه گذشته چند مرتبه خبر مشمول شدن و یا نشدن مالیات بر سپرده های بانکی صندوق درآمد ثابت رسانه‌ای شد. فرض بازار برای چند هفته گذشته این است که سپرده های صندوق درآمد ثابت شامل مالیات نمی شود اما دوباره و در چند روز گذشته تفسیر جدیدی از یکی از معاونت‌های مجلس داشتیم که در آن، صندوق های با درآمد ثابت را مشمول مالیات اعلام کرده است. باید بدون ابهام و در شرایط شفاف مشخص شود که صندوق درآمد ثابت چه شرایط مالیاتی دارند.


بیشتر بخوانید: ۲گروه پیشرو هفته اول تیر/ سودآوری شوینده ها رقم می خورد؟


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ گفت: یکی از موضوعات مهم دیگر بازار امروز ابهام نرخ دلار و اختلاف زیاد دلار بازار آزاد و دلار نیمایی است. این اختلاف به شکل میانگین همیشه بین ۹ تا ۱۰ درصد بوده است اما در هفته‌های گذشته به ۳۰ درصد نیز رسید.

وی گفت: موضوع عدم تمایل بانک مرکزی به افزایش نرخ نیمایی موضوعی است که ذهن بازار را درگیر خود کرده است و موضوعی که خردادماه با آن درگیر بودیم این است که رشد بالای ۳۰ درصدی در شاخص کل نشان می دهد که صندوق ها و سبدهای زیادی سود قابل توجه داشتند و تمایل به شناسایی سود و پارک پول های خود در کنار بازار بودند و این موضوع باعث می شد که بازار در یک روند رکودی قرار بگیرد تا دوباره تعیین تکلیف شود

حاجی علی اکبر گفت: ورود پول جدید مستلزم افزایش سبزی بازار و افزایش سبزی بازار مستلزم ورود پول جدید است که یک دومینو می‌سازد.

وی افزود: مجموعه عوامل گفته شده باعث شد شاخص کل بورس از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد و بازار در حال درجا زدن باشد. به نظر می‌رسد کف های یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی که به عنوان محدوده های حمایتی بازار بیان شده است و در چند هفته آینده تعیین تکلیف می شود و این موضوع خیلی طولانی نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ گفت: در یکی دو ماه آینده شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌گند و بازار وارد فاز جدیدی می‌شود.

کد خبر 453958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جک گنجشکه IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بورس ، دماسنج وضعیت اقتصادی کشور هست . پس چون حال کلی اقتصادمون خوب نیست ، بورس نمیتونه راه جدایی بره . شاخص هم فعلا بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۵۰ نوسان خواهد داشت نه بیشتر .