دامنه نوسان ۷ درصدی می‌شود؟ نظر شما چیست؟

با توجه به آثار مثبتی که تغییر دامنه نوسان داشته و به دنبال آن صف‌های خرید و فروش در بهار کمتر شده است، در تابستان نیز ‌ یک درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند.

صدای بورس - زهره فدوی؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران به بورس، در ابتدای سال تصمیم گرفت دامنه نوسان را هر فصل یک درصد افزایش دهد.

با ورود موج سرمایه‌های خرد از اوایل سال ۹۹ و رشد دسته جمعی شرکت‌های بازار سرمایه، در مرداد همان سال بر خلاف انتظارات عمومی شاخص سقوطی تاریخی را تجربه کرد و بسیاری از سهم‌ها در صف فروش قفل شدند. از همان زمان مسئولان وعده اصلاح بازار برای افزایش نقدشونگی بورس را دادند تا اینکه سال گذشته تصمیم به افزایش دامنه نوسان گرفته شد. به دنبال این تصمیم از ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ دامنه نوسان از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش پیدا کرد. حالا با پایان فصل بهار و شروع تابستان طبق صبحت های قبلی دامنه نوسان باید به مثبت و منفی ۷ درصد برسد.


بیشتر بخوانید: حداقل یک سال زمان دهید


مجید عشقی، رییس سازمان بورس در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های بورسی خبر از انجام این مهم داد و گفت: با توجه به آثار مثبتی که تغییر دامنه نوسان داشته و به دنبال آن صف‌های خرید و فروش در بهار کمتر شده است، در تابستان نیز ‌ یک درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند و این استراتژی ادامه پیدا خواهد کرد.
میثم فدایی، مدیر عامل فرابورس ایران نیز در یکی از گردهمایی‌ها در مورد دامنه نوسان گفته بود: از اواخر آذر ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد برای افزایش نقدشوندگی بازار، حجم مبنای سهم‌های قفل شده در صف خرید یا فروش حذف شود تا سهامداران به راحتی بتوانند به معامله بپردازند.
بنابراین با تصمیماتی که اتخاذ شده و طبق گفته‌های مدیران، باید منتظر بود و دید که بعد از فصل تابستان و پایان مجامع و به دنبال آن بازگشایی نمادها، چه میزان شاهد کاهش صف‌های خرید و فروش قفل شده در بازار خواهیم بود.

به نظر شما افزایش دامنه نوسان تاکنون کمکی به رونق و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه کرده است و افزایش یک درصدی آن در تابستان فایده‌ای دارد؟

کد خبر 453951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    خیر
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    فایده ای ندارد بورس ایران باید یک تغیر اساسی وبنیادی پیدا کنند که با تعویض مدیریت آن آغاز شود وعدم دخالت دولتی ها