تنوع مدیریت دارایی در صندوق‌های تأمین سرمایه تمدن

خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت‌آفرین تمدن در یک‌سال گذشته افتی ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

شرکت تأمین سرمایه تمدن (سهامی عام) با دریافت مجوزهای لازم، از اواخر سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، مدیریت ۶ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد. در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

۳ صندوق برای ریسک‌گریزان
با توجه به فراوانی زیاد سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، ۳ صندوق از ۶ صندوق این شرکت در راستای جذب این افراد، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق این شرکت با خالص ارزش دارایی بیش از ۴۸۳ هزار میلیارد ریال، صندوق گنجینه زرین‌شهر است که در سال گذشته بازدهی‌ای ۷/۲۰ درصدی داشته است. صندوق با درآمد ثابت اندوخته توسعه صادرات آرمانی، با کسب ۰۵/۲۱ درصد بازدهی در یک‌سال گذشته، پربازده‌ترین صندوق با درآمد ثابت این مجموعه بوده است. سومین صندوق درآمد ثابت این مجموعه، صندوق قابل معامله پاداش سهامداری توسعه یکم با نماد سپاس است. این صندوق علاوه بر پرداخت سود دوره‌ای با برخورداری از بازارگردانی حرفه‌ای نقدشوندگی بالایی را برای دارندگان واحدها فراهم می‌آورد. این صندوق در سال گذشته سود ۴/۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه
داشته است.

۲ صندوق برای ریسک‌پذیران
خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت‌آفرین تمدن در یک‌سال گذشته افتی ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق حدود ۸۸ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» داشته است. پس از بهبود نسبی معاملات بازار سهام در هفته‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۱، سطح بازدهی سالانه این صندوق به حدود ۱۵ درصد رسیده است. صندوق آرمان آتیه درخشان مس، دیگر صندوق سهامی این شرکت و از نوع صندوق‌های قابل معامله است که با اختصاص ۸۰ درصد از سبد خود به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» بازدهی سالانه بهتری از صندوق ثروت آفرین تمدن داشته است.

تعادل در ریسک و بازده
مهرماه ۱۳۹۰، صندوق گوهر نفیس تمدن در گروه صندوق‌های مختلط آغاز به کار کرد. این صندوق با اختصاص بیش از ۵۴ درصد از سبد خود به بازار سهام و حدود ۱۸ درصد به بازار بدهی، بازدهی سالانه ۱۳ درصدی داشته و در افقی بلندمدت نیز در حدود ۱۱ سال فعالیت خود، بازدهی مرکبی ۱۴۹۱ درصدی داشته است.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه تمدن را مشاهده می‌کنید.

تنوع مدیریت دارایی در صندوق‌های تأمین سرمایه تمدن


بازدهی پایدار با حداقل نوسان
احمد کوچکی - قائم مقام معاونت بازار تأمین سرمایه تمدن: شرکت تأمین سرمایه تمدن به‌عنوان فعال‌ترین تأمین سرمایه کشور به انتخاب سازمان بورس و اوراق بهادار، با هدف ارائه سبد کاملی از خدمات مالی به مشتریان خود در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۰ با شماره ۴۲۲۵۵۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است. استراتژی تأمین سرمایه تمدن در مدیریت صندوق‌های درآمد ثابت، ایجاد بازدهی پایدار و با حداقل نوسان بین دوره‌ای است. کارایی عملیاتی و حداقل زمان انتظار در دریافت و پرداخت وجوه همواره در دستور کار صندوق‌های درآمد ثابت این شرکت قرار دارد. ایجاد سبدی از دارایی‌ها که با حفظ ثبات بازدهی از نقدشوندگی کافی برخوردار باشند همواره مورد توجه این مجموعه بوده است. در خصوص مدیریت صندوق‌های سهامی، تلاش این مجموعه ایجاد سبدی متشکل از صنایع و شرکت‌های با پتانسیل سودآوری و پرهیز از صنایع با سودآوری پایین بوده است. توجه به مولفه‌های ارزش‌گذاری و همچنین سهولت ورود و خروج سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها اصول پایه‌ای است که در مدیریت صندوق‌های سهامی مورد توجه بوده است.

  • منبع: شماره ۴۴۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 453755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =