۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
ساختمان‌های پرخطر تهران کجاست؟

ریزش ساختمان متروپل در آبادان حادثه‌ای بود که بار دیگر موضوع ایمنی ساختمان‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت.

صدای بورس- تعداد ۱۲۹ برای ساختمان‌های نا ایمن و پرخطر شهر تهران در حالی بارها از سوی مسئولان و مدیران مختلف بیان شده که تاکنون هیچ کدام حاضر به اعلام فهرست اسامی این ساختمان‌های پرخطر نشده‌اند.

ریزش ساختمان متروپل در آبادان حادثه‌ای بود که بار دیگر موضوع ایمنی ساختمان‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. ساختمان‌های نا ایمنی که عددشان در تهران به دست‌کم ۱۲۹ ساختمان می‌رسد و البته هیچ مقام مسئولی حاضر به پذیرش مسئولیت افشای نام این ۱۲۹ ساختمان پرخطر نیست. عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران جزو نخستین افرادی بود که از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران سخن گفت. او در پنجم دی ماه سال ۱۴۰۰ طی تذکری از شهرداری تهران خواسته بود که برنامه عملیاتی ایمنی ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران را ارائه دهد. همان‌روز پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در صحن شورا اظهاراتی مشابه را به بر زبان آورده و گفته بود که ۱۲۹ ساختمان پر خطر تهران از پلاسکو خطرناک‌تر و بحران آفرین‌ترند.

تاکیدات برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره ضرورت ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان‌ پرخطر و نا ایمن شهر تهران، گویا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود که در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۱۴۰۰، عباسی را بار دیگر به موضع‌گیری در این خصوص واداشت و او دوباره طی اظهاراتی تکرار کرد: «در پایتخت ۱۲۹ ساختمان پر خطر اداری؛ درمانی و تجاری داریم که بخشی از این ساختمان ها مربوط به نهاد دولتی است که باید مورد توجه قرارگیرند. در ایمن سازی نهادهای شهرداری تهران، اصناف، وزارتخانه‌ها و نهاد قضایی درگیر هستند که تقاضا داریم این نهادها به صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و پراکنده فعالیت نکنند؛ همچنین شهرداران مناطق به عنوان مدیران بحران این نهادها و دستگاها را باید یکپارچه کنند و در ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن فعالیت بیشتری داشته باشند.»

۹۶۰۰ ساختمان ناایمن و ۱۲۹ ساختمان درتهران نیازمند اقدام عاجل

حدود دو هفته بعداز تذکر مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران و در روزهای پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۰، این‌بار مدیرعامل وقت آتش‌نشانی تهران از ۱۲۹ ساختمان نا ایمن و خطرناک تهران صحبت به میان آورد. مهدی داوری در نشستی خبری گفت: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که دغدغه آتش‌نشانی است ایمنی ساختمان‌های شهر است. طبق وظایف ذاتی خود، هر چند گاهی محدودیت‌هایی به واسطه کرونا داشتیم اما با این وجود در سال جاری ٢٣ هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفت. براساس آماری که به روز شده است ۹۶۰۰ ساختمان ناایمن پرخطر داریم و برای ١٢٩ ساختمان پرخطر باید اقدام فوری انجام شود. متاسفانه قوانین موجود امکان برقرار شدن ایمنی در شهر را ندارند و از مجلس درخواست می کنیم که به اصلاح این قوانین ورود کنند.»

با ریزش ساختمان متروپل در آبادان، اظهارنظر درباره ایمنی ساختمان‌های تهران و تکرار عدد ۱۲۹ ساختمان پرخطر و نا ایمن دوباره به کلید واژه برخی از مدیران آتش‌نشانی و متولی ایمنی بدل شد. از جمله این مدیران علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود که حدود پنج روز پس از ریزش متروپل از تشکیل قرارگاهی جدید در شهرداری تهران و این‌بار با هدف ایمن‌سازی کالبدی شهر تهران خبر داد.

او گفته بود: «از حدود دو ماه قبل طراحی و تدوین یک طرح جامع تحت عنوان شکل‌گیری قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران آغاز شد. این قرارگاه با رویکرد همه جانبه به مقوله ایمنی کالبدی در حوزه سیاست‌گذاری و در مقیاس اجرایی با هدف ارتقاء ایمنی شهری و یکپارچه‌سازی اقدامات ایمنی‌بخش ایجاد می‌شود و کارکرد اصلی این قرارگاه این است که چه کنیم تا ریسک بیشتر از وضع موجود به شهر اضافه نکنیم. همچنین به دنبال این هستیم که چه کنیم که از بار ریسک موجود شهر بکاهیم.»

به گزارش ایسنا، نصیری همچنین «ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان ناایمن در شهر تهران» را جزو دستاوردهای مورد انتظار این قرارگاه دانسته بود.

پس از این اظهارات بود که در جلسه علنی شورای شهر به موضوع ایمنی ساختمان‌های شهر تهران پرداخته شد. در این جلسه هم "۱۲۹" عددی پرتکرار از تعداد ساختمان‌های خطرناک شهر تهران بود. عباسی این‌بار هم بر لزوم انتشار اسامی ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر پایتخت تاکید کرد و از شهرداری خواست که بر اساس اهمیت این ساختمان‌ها و میزان حضور و مراجعه شهروندان، رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهد.

او همچنین انتشار لیست اسامی ۱۲۹ ساختمان پرخطر در راستای افزایش آگاهی شهروندان را موثر توصیف کرده و گفته بود:‌ «نام این ساختمان‌ها اعلام شود تا اگر مالک انگیزه کافی برای ایمن‌سازی ندارد با تحریم شهروندان در مراجعه به این ساختمان‌ها، مالک اقدام به بازسازی کند.» عباسی البته حاضر به نام بردن از هیچ یک از این ساختمان‌ها نشد.

کد خبر 453717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =