ایران برای تامین تقاضای بازار انرژی هند آماده است

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در سفر به هند، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالش‌های موجود در همکاری‌های اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینه‌های همکاری میان دو کشور و شرکت‌های بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش صدای بورس، به فاصله کوتاهی پس از سفر وزیر امور خارجه به هند و انجام دیدارهای رسمی و مردمی در سه شهر دهلی نو، بمبئی و حیدرآباد، از دوشنبه گذشته یک هیات عالی رتبه رسمی اقتصادی از ایران با هدف پیگیری گفت‌وگوها و پیشبرد دستورکار روابط دو کشور با تاکید بر بخش‌های اقتصادی و تجاری، عازم هند شد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این سفر دو روزه با برخی وزرا، معاونان و مسئولان دستگاه‌های مهم اقتصادی هند و نیز شرکت‌های فعال در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فناوری، ترابری، صنعتی و انرژی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، سرپرست سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیر سرمایه‌گذاری و دارایی‌های خارجی بانک پاسارگاد و مدیر اجرایی شرکت فناوری بانکی "رانک" از دیگر اعضای این هیات بودند.

ملاقات‌های عمومی دو معاون وزیر امور خارجه و هیات همراه در ابتدای سفر برای طرح موضوعات و مشکلات و بررسی راهکارهای رفع آنها و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، همچنین در انتهای سفر برای جمع‌بندی نتایج حاصله و ترسیم نقشه راه روابط، از مهمترین بخش‌ها و برنامه‌های این هیات بود.

دامو راوی، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه هند با اشاره به تاکید روسای دو دولت برای تقویت همکاری‌ها و نیز سفر اخیر وزیر خارجه که بستر مناسبی را برای این امر فراهم کرده، دیدارهای مقام اقتصادی وزارت امور خارجه و هیات همراه در هند را بسیار خوب ارزیابی کرد.


بیشتر بخوانید: چهار روش بازگشت ارز به کشور


وی با تاکید بر همکاری‌های ترانزیتی و ظرفیت‌های فراوان در این عرصه گفت: قادر هستیم با تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌ها، مشکلات موجود را برطرف کرده و تجارت دو کشور را به شکل شایان توجهی ارتقا بخشیم.

مهدی صفری نیز ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی طرف هندی، به گفت‌وگوهای سازنده و مثبت دو طرف در زمینه حمل و نقل و همکاری‌های بندری، مالی، کشاورزی و غیره اشاره کرد و با دعوت متقابل از همتای هندی برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد تا قبل از انجام این سفر، شاهد تحقق ظرفیت‌های همکاری و به ثمر رسیدن مذاکرات دو طرف طی دیدارها و تبادلات جاری هیات‌ها باشیم.

وی همچنین در ملاقات با وزیر و معاون وزیر کشتیرانی هند در رابطه با همکاری‌های بندری و روند توسعه چابهار گفت‌وگو و بر ضرورت تسریع در انجام تعهدات طرف هندی برای راه‌اندازی تجهیزات نصب شده در بندر شهید بهشتی چابهار تاکید کرد.

تلاش طرفین برای افزایش جابجایی بار از مسیر چابهار، سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در منطقه آزاد چابهار، تعیین تکلیف قراردادهای بلندمدت و موقت فیمابین در این بندر، از دیگر محورهای مذاکرات طرفین بود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در دیدار با معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند، با اشاره به مناسبات طولانی دو کشور در این زمینه و سیاست مستقل هند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی با توجه به منافع ملی خود، آمادگی ایران را برای تامین تقاضای بازار انرژی هند اعلام و راهکارهای از سرگیری همکاری در این زمینه را بررسی کرد.

صفری همچنین از مقام هندی برای سفر به ایران و ادامه مذاکرات دعوت به عمل آورد.

علاوه بر ملاقات‌های اصلی و گروهی، دیگر مقامات اقتصادی حاضر در این هیات نیز به طور جداگانه ملاقات‌هایی با همتایان هندی داشته‌اند. از جمله در بخش کشاورزی معاونان وزرای کشاورزی ایران و هند طی جلسات متعدد، برخی مشکلات پیش آمده در قرنطینه و بهداشت نباتی، همچنین موانع توسعه تجارت اقلام کشاورزی را بررسی کردند.

علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین از مرکز منطقه‌ای قرنطینه نباتی در دهلی بازدید کرد.

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری و اجرایی کردن توافقات دو کشور در حوزه کشاورزی، تجارت و ترانزیت محصولات از طریق ایران، تبادل تجربه، دانش فنی و همکاری‌های آموزشی در زمینه کشاورزی و بهداشت نباتی و همکاری مراکز قرنطینه دو کشور، از جمله توافقات مسئولان دو وزارتخانه کشاورزی ایران و هند در جریان این سفر بوده است.

به گزارش ایلنا، در حوزه همکاری‌های بندری و دریانوردی نیز نمایندگان سازمان بنادر و منطقه آزاد کشورمان در نشستی جداگانه با مسئولان وزارت کشتیرانی هند و شرکت کارگزار هندی در بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار درخصوص گام‌های عملیاتی برای فعال‌سازی تجهیزات نصب شده در این بندر، تامین سایر تجهیزات مورد نیاز، تشویق بخش خصوصی دو کشور به مشارکت در برنامه‌های آتی همکاری و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار و مکران، گفت‌وگو کردند.

در حوزه مالی نیز نمایندگان بانکی با مسئولان وزارت دارایی هند طی جلسه‌ای درخصوص رفع برخی مشکلات پیش آمده برای همکاری‌های دوطرف و نیز استفاده از فناوری‌های جدید بانکی میان دو کشور برای افزایش مراودات مالی دو طرف به تبادل نظر پرداخته و به توافقات برجسته‌ای رسیدند.

کد خبر 453634

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =