چه عواملی باعث افزایش قیمت دلار شد؟

مدت‌هاست که شاهد خروج ارز به علت بی‌اعتمادی نسبت به سیاست داخلی کشور هستیم؛ زمانی که شهروندان به سیاست‌های اقتصادی دولت خوش‌بین نباشند، سرمایه خود را وارد چرخه اقتصادی نمی‌کنند که نتیجه آن سرکوب ارز یا ناترازی در صادرات و واردات کالاهای کشور است.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ کسری بودجه و تورم ناشی از آن دومین علت رشد نرخ ارز است. از آنجایی که کسری بودجه وجود دارد شاید دولت با رشد قیمت دلار در صدد تامین کسری بودجه باشد، پس علت‌ها متفاوت است.

سعید ابراهیمی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صدای بورس گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش نرخ ارز با دلایل مختلف کوتاه مدت و بلند مدت بودیم که مهمترین آن ناامیدی از مذاکرات سیاسی بود. موضوعی که به برجام گره خورده است و واقعیت اینکه اقتصاد کشور وابسته به این موضوع و روابط با سایر دنیاست.

وی افزود: کسری بودجه و تورم ناشی از آن دومین علت رشد نرخ ارز است. از آنجایی که کسری بودجه وجود دارد شاید دولت با رشد قیمت دلار در صدد تامین کسری بودجه باشد، پس علت‌ها متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مدت‌هاست که شاهد خروج ارز به علت بی‌اعتمادی نسبت به سیاست داخلی کشور هستیم؛ زمانی که شهروندان به سیاست‌های اقتصادی دولت خوش‌بین نباشند، سرمایه خود را وارد چرخه اقتصادی نمی‌کنند که نتیجه آن سرکوب ارز یا ناترازی در صادرات و واردات کالاهای کشور است. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران کشور هم باز به علت بی‌اعتمادی، سرمایه خود را در کشورهای مجاور سرمایه‌گذاری کردند.
وی در پایان گفت: مجموعه این دلایل هر کدام تاثیراتی در نرخ ارز دارند و وقتی تلاقی این دلایل بیشتر می‌شود باعث رشد سریع نرخ ارز در کشور می‌شود.

کد خبر 453441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =