۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
سودسوزی دولت در صنعت پالایشی‌

با توجه به نحوه انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های پالایشی که تحت تاثیر دولت است، این نگرانی وجود دارد که این مدیران در تصمیم‌گیری‌های خود منافع سهامداران را در نظر نگیرند.

صدای بورس - میثم قریشی؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد از اسفند ماه سال گذشته جهش‌های چند برابری در کرک اسپرد پالایشی‌ها در بازارهای جهانی اتفاق افتاده است. با توجه به فرمول محاسباتی سود و زیان شرکت‌های این صنعت در ایران باید شاهد افزایش چشمگیر حاشیه سود در گزارش‌های ۳ ماهه باشیم.

احسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه در این باره گفت: با وجود اینکه جهش قیمت فرآورده‌های نفتی از اسفند ۱۴۰۰ کلید خورد و باید منتظر رشد چشمگیر سود خالص در سه ماهه بهار باشیم اما شاید این اتفاق اثر خاصی در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه سال گذشته گروه نفتی نداشته باشد.

این کارشناس بازار افزود: تنها نگرانی که وجود دارد و بازار را در خرید سهام پالایشی مردد کرده، دست‌اندازی دولت است. سهامداران نسبت به این موضوع بدبین هستند که چرا دولت سود شرکت‌های پالایشی را کنترل می‌کند اما در مقابل بازارهای دیگر را رها کرده است. بازارهای موازی بورس با جهش‌های چند برابری مواجه بودند این در حالی است که اگر شرکت‌های فعال بورسی عملکرد مثبتی از خود نشان دهند، دولت به سرعت وارد عمل می‌شود و از انتفاع هزاران سهامدار جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید:

قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران اعلام شد


رضاپور تصریح کرد: با توجه به نحوه انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های پالایشی که تحت تاثیر دولت است، این نگرانی وجود دارد که این مدیران در تصمیم‌گیری‌های خود منافع سهامداران را در نظر نگیرند و در مقابل دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌ها مقاومت نکنند. در چنین فضای پر از ابهامی فعالان بازار رغبتی به خرید سهام ندارند زیرا به دست آوردن سود شرکت‌ها به وسیله محاسبات معمول بازار امکان‌پذیر نیست در نتیجه پول از بورس خارج و به سایر بازارها سرازیر می‌شود. برای مثال در چند ماه گذشته شاهد رشد بازار دلار، طلا و سکه بودیم اما بورس همچنان با اعمال کنترل دولتی در گوشه‌ای گیر کرده است.

وی ادامه داد: باید گفت جایی که افزایش قیمت‌ها باعث آسیب به کل جامعه می‌شود، رها شده است و هیچ ابزاری برای جلوگیری از تورم وجود ندارد در حالی که مالیات‌ستانی مهم‌ترین راه حل هدایت نقدینگی بین بازارهاست اما متاسفانه این ابزار فراموش شده است. در شرایطی که سهامداران سال‌ها با زیان همراه بودند، تا شرکتی با افزایش درآمد مواجه می‌شود، اخبار و شایعاتی حول و حوش آن شرکت شکل می‌گیرد تا مانع از رشد قیمت سهام شود. برای مثال اخباری مبنی بر تغییر تعرفه، فرمول محاسبه سود پالایشگاه‌ها و مواردی از این دست فقط باعث افزایش ضرر فعالان بورس می‌شود.

این فعال بازار سهام بیان کرد: در حال حاضر کرک اسپرد بنزین و گازوئیل با رشد چند برابری از ۵ دلار در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسیده و این به معنی رشد خارق‌العاده سودآوری صنعت پالایش است اما این عملکرد در قیمت سهام این شرکت‌ها دیده نمی‌شود.

کد خبر 453316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =