گزارشی از مذاکرات گمرکی ایران و روسیه

اخیرا مسئولان گمرک ایران و روسیه با یکدیگر مذاکراتی داشته‌اند که عمدتا بحث و تبادل نظر در مورد برخی مسایل بوده است؛ این کشور به ویژه در واردات ایران جایگاه خاصی دارد.

به گزارش صدای بورس،از روز گذشته (پنج شنبه)، مسکو میزبان مسئولان گمرک ایران بوده است.

بررسی گزارش این مذاکرات نشان می دهد که در دیدار دو جانبه روسای کل گمرک ایران و خدمات گمرکی فدرال روسیه در رابطه با مسائل مشترک گمرکی از جمله چگونگی اجرای تسهیلات گمرکی برای صادر کنندگان ایرانی، اجرای بر خط تبادل اطلاعات، طرح و اقدامات مربوط به انعقاد و اجرای سریعتر موافقتنامه شناسایی متقابل فعالان اقتصادی ایران و روسیه، چگونگی تبادل ارزش پایه گمرکی، اعزام رایزن گمرکی، پیشنهاد امضای سند یادداشت تفاهم تسهیل ترانزیت سه جانبه ایران، آذربایجان، روسیه و درخواست فعالان اقتصادی ایرانی حوزه روسیه برای رفع تبعیض در پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر جنوبی روسیه بحث و تبادل نظر شده است.

مقدسی -رئیس کل گمرک ایران- و ولادیمیر بولاوین -رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه-، دو یادداشت تفاهم همکاری و یک پیش‌نویس توافقنامه حقوقی در حوزه گمرک امضا کرده اند. آموزش و تربیت نیروهای زبده، تفاهم‌نامه تعامل بین گمرک دو کشور درباره مبارزه با تخلفات گمرکی تا سال ۲۰۲۵ میلادی و نیز پیش‌نویس موافقتنامه شناسایی فعالان مجاز اقتصادی به منظور استفاده از گذرگاه سبز گمرکی از جمله تفاهم‌نامه‌های امضاء شده بین گمرک ایران و روسیه، محتوای این توافق بوده است.

همچنین طرف روس، جریان راه‌اندازی گذرگاه گمرکی سبز را مطرح و تاکید کرده که در صورت شناسایی فعالان اقتصادی مجاز در دو کشور، می توانند موافقتنامه جدیدی را برای راه‌اندازی گمرک سبز امضا کنند.


بیشتربخوانید:چه بخش‌هایی از اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را از جنگ اوکراین دید؟


البته ولادیمیر بولاوین به اعمال تحریم‌های سنگین ضد روسیه نیز اشاره داشته و گفته که باتوجه به اینکه ایران سال‌های طولانی مورد تحریم آمریکا و غرب قرار داشته است، می‌توان با همگرایی دوجانبه بر تحریم‌ها غلبه کرد.

جزئیات تجارت ایران و روسیه

این مذاکرات در حالی صورت گرفته که روسیه از شرکای مهم تجاری ایران به ویژه در واردات کالای اساسی به شمار می رود. این در حالی است که در دو ماه اول امسال، ۲۲ میلیون و ۱۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار تجارت کشورمان در حوزه غیرنفتی بوده است که ۱۷ میلیون تن به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار سهم صادرات بوده است، واردات نیز ۵.۱ میلیون تن به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار بود.

در مجموع صادرات غیرنفتی ایران روسیه در چند رتبه اول به عنوان کشور اول قرار ندارد ولی در واردات جزو پنج کشور اول تامین کالاهای ایران به عنوان مبدا است.

اما در گزارشی جزئی‌تر می توان به تجارت غیرنفتی ایران با چهار کشور حاشیه دریای خزر اشاره کرد که در دو ماه نخست امسال، ۱.۲ میلیون تن به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار بوده که ۶۴۶.۳ هزار تن به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار صادرات و ۵۵۴.۵ هزار تن به ارزش ۶۳۴.۴ میلیون دلار سهم واردات بوده است.

این در حالی است که روسیه با ۱۹۸.۶ هزار تن کالا به ارزش ۶۸.۵ میلیون دلار در جایگاه دوم مقاصد صادراتی ایران به این چهار کشور و بعد از آذربایجان قرار داشته که با کاهش ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، در بخش واردات از کشورهای حاشیه خزر، روسیه با ۴۴۳.۶ هزار تن به ۳۱۹.۱ میلیون دلار اولین کشور فروشنده به ایران بوده که واردات از این کشور ۴۵ درصدی در وزن و ۷۳ درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

کد خبر 453179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =