فروشگاه‌ها از لوازم خانگی خالی شد

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌گوید: با تغییر نرخ محاسبات ارزی، واردات قطعات لوازم خانگی بسیار گران شد و تولید این کالاها بشدت کاهش یافته و ریزش عرضه آن در بازار،قیمت‌ها را به شدت افزایش داده است.

به گزارش صدای بورس، خیز چند باره قیمت لوازم خانگی در پی کاهش تولید و عرضه به بازار باعث خالی شدن فروشگاه‌ها از لوازم خانگی شده است. به طوری که لوازم خانگی از سطح فروشگاه‌های بزرگ جمع شده و اقلامی هم که در بازار باقی مانده بسیار گران‌تر از قبل قیمت گذاری شده است.

بدنبال چالش تولید در سال گذشته و با شروع التهابات ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال جاری یکی از بازارهای متاثر از این پیامد ناخوشایند بازار لوازم خانگی بود، به طوریکه برای چندمین بار انواع و اقسام لوازم خانگی در بازار گران و کمیاب شد.

این در حالی است که طبق سیاست دولت واحدهای تولیدی باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند و بر این اساس هم تولیدات تحت نظارت سازمان حمایت به فروش می‌رسد و هر گونه افزایش یا کاهشی در عرضه تولیداتمان با هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان حمایت صورت می‌پذیرد.
فدایی

احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: در حالی محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با افتخار تثبیت قیمت لوازم خانگی درسال جاری در بخش تولید را با افتخار اعلام می‌کند که این نشان ازسیاست بی منطقی و غیر اصول اقتصادی در وزارت صمت است.
کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: زمانی باید از ثبات یا کاهش قیمت در گروه کالایی ابراز رضایت داشت که قیمت‌ها بر فضای رقابتی و اختیاری تعیین شود، نه اینکه نرخ کالا و محصولات تولیدی به تولید کننده تحمیل شود.

فدایی گفت: در چند سال گذشته تولید کنندگان به دلیل اینکه اختصاص سهم بیشتری از بازار علاوه بررقابت در ارتقای کیفیت تولیدات، در بخش مزیت‌های قیمتی هم بدنبال حفظ جایگاه و تلاش برای جلب مشتری و سهم بیشتری از بازار بودند.

به گفته این کارشناس؛ اما امروز مجموعه وزارت صمت و نظارتی با تحمیل دستور العمل‌های تعیین قیمت‌های دستوری فشار به تولید کننده را در چنین شرایطی بیشتر کرده اند.

کارشناس صنعت لوازم خانگی تأکید داشت: از افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران در مجموعه‌های مختلف خط تولیدی تا افزایش حق بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و از همه مهمتر قطعات و مواد اولیه در بخش تولید باعث گرانی مولفه‌های تعیین کننده قیمت نهایی کالاهای تولیدی شده است.

وی تصریح داشت: قطعات نهایی و تعیین کننده محصولات لوازم خانگی پُر مصرف، وارداتی است و بر مبنای ارز و محاسبات عوارض گمرکی وارد می‌شود.

به گفته فدایی؛ عوارض گمرکی از مبنای محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی (۲۵ هزار تومان) افزایش یافته است. با این احتساب قیمت واردات قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده، اما همزمان با این تغییرات دستور عدم افزایش قیمت به تولید کننده صادر شده است.

کارشناس صنعت لوازم خانگی تأکید داشت: حالا در چنین شرایطی تولید کننده راهی جزء کاهش ثبت سفارش قطعات مورد نیاز خط تولید را ندارد و در نهایت منجر به کاهش حجم تولیدات لوازم خانگی می‌شود.

وی گفت: در یکی – دوسال اخیررکود وضعیت فروش محصولات در بازار را برهم زده است. از این رو تولید کننده ناگزیرمحصولات تولیدی که راهی بازار شده بودند را به سمت انبارها می‌برد و در برابر این سکوت ویران کننده در بازار، حجم تولیدات لوازم خانگی را نیز کاهش می‌دهد.


بیشتربخوانید: درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی


فدایی ادامه داد: چرخه معیوب در صنایع مختلف به ویژه صنعت لوازم خانگی، قیمت و عرضه این کالاها را بشدت دچار اختلال کرده که نتیجه آن کمیابی و گرانی لوازم خانگی در همین سه ماه نخست سال شده است.

به اعتقاد کارشناس صنعت لوازم خانگی؛ سیاست دولتمردان باعث تنش بیشتر در تولید و بازار لوازم خانگی شده است. هرچند بارها از سوی تولید کنندگان به گرانی لوازم خانگی هشدار داده شده، اما کاهش تولید و درنتیجه ریزش عرضه لوازم خانگی در بازارقطعاً پیامدهای سنگینی را به همراه خواهد داشت که فشار اقتصادی زیادی را به تولید کننده و مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.

وی تصریح داشت: این سال‌ها صنعت لوازم خانگی با یکسری شعارهای غیر منطقی و غیر کارشناسی در حال حرکت است تا جایی که متولیان و مسئولین با شعارهای رسیدن به خودکفایی، علاوه بر آسیب رسانی به بخش صنعت، مردم را نیز دچار سردرگمی کرده اند.

  لوازم خانگی

کد خبر 453175

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تن ماهی کم شده اما گران نشده

    تن ماهی کم شده اما گران نشده

    دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: عرضه تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از سوی تولیدکنندگان در بازار محدود شده، اما هنوز افزایش قیمتی برای این دو کالا رخ نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =