۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
۸۵ درصد پسته کشور صادر می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: مقدار صادرات پسته هر سال تغییر می‌کند و فاکتورهایی چون میزان تولید سالانه و نرخ ارز در حجم صادرات پسته تعیین کننده است؛ ولی می‌توان گفت به طور میانگین حدود ۸۵ درصد پسته تولیدی سالانه به خاور دور، اتحادیه اروپا، شبه قاره هند، کشورهای مشترک المنافع و خاورمیانه صادر می شود.

به گزارش صدای بورس، فرهاد آگاه ۸۶ را سال اوج تولید پسته در ایران خواند و گفت: در این سال حدود ۲۶۵ هزار تن پسته تولید شد، اما شدت گرفتن خشکیدگی منابع آب در مناطق سنتی تولید پسته کشور، باعث شد نتوانیم دوباره در حجم بالا پسته تولید کنیم.

وی با بیان اینکه درخت پسته سال آوری دارد و آمار دقیقی از حجم تولید پسته سالیانه کشور وجود ندارد، گفت: ارائه پیش بینی دقیق از تولید پسته، دشوار است اما انجمن پسته ایران پیش بینی می‌کند با توجه به سرمازدگی بهاره امسال در استان‌های کرمان، یزد و فارس حجم تولید در سال جاری کمتر از سال گذشته که حدود ۱۳۵ هزار تن بود، باشد.

آگاه با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از پسته تولیدی در داخل کشور مصرف و مازاد آن صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: مقدار صادرات پسته هر سال تغییر می‌کند و فاکتورهایی چون میزان تولید و نرخ ارز در حجم صادرات سالانه پسته تعیین کننده است؛ می‌توان گفت حدود ۸۵ درصد پسته تولیدی به خاور دور، اتحادیه اروپا، شبه قاره هند، کشورهای مشترک المنافع و خاورمیانه صادر می‌شود.


بیشتر بخوانید: تجارت ایران با اوکراین چند میلیون دلار شد؟


عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران در پاسخ به این پرسش که آیا پسته محصول آب بری است، افزود: مقاله‌ای دراندیشکده تدبیر آب ایران با عنوان ارزیابی معیارهای الگوی کشت منتشر شد. در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که با چه معیاری باید آب بری یک محصول را اندازه گرفت. مثلاً به ازای هر متر مکعب آبی که مصرف می‌شود، چه میزان محصول تازه به‌دست می‌آید؟ یا چند کیلو محصول خشک شده تولید می‌شود؟ یا محصول تولیدی چند کالری انرژی دارد؟ یا به ازای هر مترمکعب آب مصرفی چقدر سود برای کشور حاصل می‌شود؟ از دید بنده معیار درست همین آخری است یعنی به ازای هر مترمکعب آبی که برای تولید یک محصول مصرف می‌شود، چند دلار سود حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: منافع ملی و سودآوری باید مهم‌ترین عامل برای مقایسه آب بری تولید یک محصول در نظر گرفته شود.

به گزارش ایلنا ،آگاه با بیان اینکه تولید محصولات سودآور بهترین گزینه برای استفاده از نزولات آسمانی و آب‌های سبز است، افزود: اگر از دید اقتصادی به این موضوع بپردازیم سودآوری و ارزآوری پسته نسبت به آبی که برای تولید آن مصرف می‌شود قابل توجه است. اما این مسئله یک سوی دیگر هم دارد و نباید از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت غیر اصولی و مخرب کرد؛ می‌توانیم به میزان منابع آب تجدیدپذیر از آب‌های زیرزمینی بهره بگیریم. اعتقاد دارم بازار آزاد باید تصمیم بگیرد که آبی که مجاز هستیم از آن استفاده کنیم در کدام قسمت و برای تولید کدام محصول مصرف شود که بیشترین سودآوری را برای مملکت به همراه بیاورد.

کد خبر 453167

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آجیل ، شیرینی و میوه عید ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟

    آجیل ، شیرینی و میوه عید ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟

    همه ساله در روزهای پایانی سال مردم بر اساس آداب و رسوم دیرینه خود و برای برگزاری مهمانی‌هایشان در ایام نوروز اقدام به خرید شیرینی، میوه و البته آجیل می‌کنند. اما سوال اینجاست که برای خرید همین چند قلم کالا خانواده‌ها چقدر باید هزینه کنند؟

  • کاهش ۵۰ درصدی فروش آجیل

    خشکبار نرخ مصوب ندارند

    کاهش ۵۰ درصدی فروش آجیل

    رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

  •  
  تجارت ایران با اوکراین چند میلیون دلار شد؟

    در ۱۱ ماه ۱۴۰۰؛

    تجارت ایران با اوکراین چند میلیون دلار شد؟

    سخنگوی گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماه سال جاری در ارتباط تجاری با کشور اوکراین، ۶۷ میلیون و ۳۴ هزار دلار صادرات و ۱۱۱ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار واردات داشتیم.

  • ماجرای واردات موبایل با ارز خشکبار چیست؟

    ماجرای واردات موبایل با ارز خشکبار چیست؟

    سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که بر اساس قوانین موجود، صادرکنندگان پسته خودشان هم می‌توانند به واردات موبایل اقدام کنند، اما برای سال اول با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود.

  • امتیاز واردات گوشی در قبال صادرات خشکبار برای کیست؟

    امتیاز واردات گوشی در قبال صادرات خشکبار برای کیست؟

    با مصوبه تهاتر ارزی صادرات خشکبار و واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار، صادرکنندگان پسته با حجم حدود ۷۰ درصدی از این صادرات از موقعیت ویژه‌ای می‌توانند برخوردار باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =