بزرگترین خانه‌تکانی در بازار نفت

حمله روسیه به خاک اوکراین باعث بزرگترین خانه‌تکانی و تغییر جریان نفت از دهه ۱۹۷۰ شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ با تحریم واردات نفت روسیه و تلاش اروپا برای تامین نفت مورد نیاز از آمریکا، خاورمیانه و آفریقا، «پرده آهنین» جدیدی شکل گرفته است که همچون سال‌های دوران جنگ سرد، شرق و غرب اروپا را از هم جدا می‌کند. در واقع این بار یک جنگ سرد در بازار نفت شکل گرفته است.

از زمان تحریم نفتی اعراب علیه غرب در دهه ۱۹۷۰ تاکنون، بازار جهانی نفت سال‌هایی کم‌تنش را پشت سر گذاشته است اما اینک با حمله روسیه به اوکراین که تحریم اروپا علیه صنعت انرژی روسیه را در پی داشته است، این بازار شاهد تغییرات اساسی در مسیرهای ارسال نفت است. در ۵ دهه گذشته، تولیدکنندگان نفت خام کم و بیش آزادانه می‌توانستند نفت خود را به هر مشتری در سراسر جهان بفروشند (البته در چند سال گذشته، ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم آمریکا از این قاعده مستثنی بوده‌اند). اما امروز به دلیل جنگ اوکراین و تحریم غرب علیه روسیه، همچنین تصمیم غیرقابل بازگشت اروپا برای قطع وابستگی به واردات انرژی از روسیه، داستان تجارت آزادانه نفت به پایان رسیده است.

به گزارش اویل پرایس، اروپا با تصویب یک بسته تحریم قصد دارد تا ۶ ماه آینده واردات نفت و تا ۸ ماه دیگر واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را متوقف کند. در بخش دیگری از این بسته تصریح شده که پس از گذشت ۶ ماه، شرکت‌های اروپایی حق ندارند حمل نفت خام روسیه به کشورهای ثالث را بیمه و تامین مالی کنند. بریتانیا نیز به این برنامه پیوسته است. بریتانیا خانه شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای است که ۹۵ درصد بازار بیمه کشتی‌های حمل نفت جهان را در اختیار دارند. تغییر مسیرهای ورود نفت به اروپا به افزایش هزینه‌های بیمه، حمل‌ونقل و تامین مالی منجر خواهد شد.

در صورت اجرای کامل بسته تحریم اتحادیه اروپا، روسیه ناچار خواهد بود برای پوشش ریسک‌های احتمالی و حفظ مشتریان، قیمت نفت صادراتی (عموما به دو کشور چین و هند) را بیش از پیش کاهش دهد. در حال حاضر، نفت شاخص اورال روسیه ۳۰ دلار ارزان‌تر از نفت برنت به فروش می‌رسد. خطر دیگر برای روسیه این است که آسیا توان جذب تمامی نفت صادراتی روسیه را ندارد. تا پیش از آغاز جنگ اوکراین، اروپا بزرگترین مشتری نفت خام روسیه بود.

کد خبر 453096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =