برنج وارداتی گران می‌شود؟

قیمت برنج در بازارهای جهانی افزایش یافت. موضوعی که باعث شد تنظیم بازار برنج ایران بیش از پیش با مشکل مواجه شود. چراکه حالا برنج هندی و پاکستانی هم که آخرین منجی بازار ایران بودند، ممکن است با سرعت بیشتری به روند صعودی نرخ خود ادامه دهند.

به گزارش صدای بورس، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازار جهانی مواد جهانی به‌ویژه گندم، جو و غلات با بحران مواجه شد. اکنون کشورهای اصلی تولیدکننده برنج ازجمله هند، پاکستان، تایلند نیز در کشت این محصول با مشکلات جدیدی مواجه شده‌اند. موضوعی که باعث افزایش جهانی قیمت برنج در هفته اخیر شد.

بازار برنج ایران که از زمستان ۱۴۰۰ ملتهب بود حالا با مشکلات پیچیده‌تری باید دست و پنجه نرم کند. در این مدت قیمت هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی از سقف ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد تا برنج وارداتی آخرین منجی سفره گروه‌های مختلف درآمدی باشد. اما به نظر می‌رسد با وضعیت کنونی موج گرانی به برنج‌های وارداتی هم برسد.

اکنون بازار جهانی برنج در حالی ملتهب است که واردات به‌عنوان عامل تنظیم‌کننده بازار و قیمت برنج شناخته می‌شد. اما حالا واردکنندگان علاوه بر موضوع ممنوعیت فصلی واردات برنج باید با قوانین جدید و محدودیت‌کننده کشورهایی نظیر هند و پاکستان هم دست و پنجه نرم کنند.

این عوامل دست به دست هم دادند تا طی دو ماه ابتدایی سال تنها ۲۷۰ هزار تن واردات برنج صورت بگیرد. در حالی که طبق برآوردها در این مدت باید ۴۰۰ هزار تن از نیاز بازار ایران باید از طریق واردات صورت می‌گرفت. حالا در میانه خرداد بازار ایران با کمبود ۱۳۰ هزار تنی برنج وارداتی مواجه است.


بیشتربخوانید:لغو ممنوعیت واردات برنج


تایلند سد افزایش قیمت برنج می‌شود؟

آن‌طور که مسیح کشاورز، دبیر اتحادیه واردکنندگان برنج، به تجارت‌نیوز می‌گوید، احتمالاً در هفته‌های آینده انحصار واردات از هند و پاکستان بشکند و برنج تایلندی سهم بیشتری در سبد وارداتی پیدا کند.

کشاورز هم از اعمال قوانین جدید گمرکی برای واردات برنج خبر داد. در این بین اما واردکنندگان بیش از آنکه در گیر این قوانین باشند، از اعمال قیمت‌های دستوری توسط دولت گلایه‌مند هستند. بنا بر اعلام فعالان بازار گاهی واردات هر کیلوگرم برنج برای تجار ۳۵ هزار تومان هم تمام می‌شود، اما آن‌ها طبق دستور دولت باید قیمت برنج را ۳۱ هزار تومان برای مصرف‌کننده در نظر بگیرند. از این رو در چند ماه اخیر برخی واردکنندگان از تجارت خود روی برگردانده‌اند.

دو کشور هند و پاکستان به علت ممنوعیت واردات فصلی برنج، پیشاپیش قیمت برنج خود را بالا برده اند. گرچه احنمال افزایش واردات برنج وارداتی مطرح است، اما فعلاً شاهد حذف این محصول از فهرست وارداتی شرکت‌ها هستیم.، با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد، بعید نیست که برنج وارداتی هم رفته‌رفته از سفره ایرانیان حذف شود.

به گزارش تجارت نیوز، با این حال فعلا کارشناسان معتقدند باید سهم برنج تایلندی در سبد وارداتی کشور افزایش یابد تا هم انحصار هند و پاکستان شکسته شود و هم قیمت برنج وارداتی شکل نجومی نگیرد. طبیعی است که با مدیریت واردات، تنظیم بازار از دست دولت خارج نشود.

کد خبر 452990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =