استعلام صحت چک‌های تضمینی بدون مراجعه به بانک‌

با اقدام جدید بانک مرکزی، ذی‌نفع چک تضمینی بدون مراجعه به بانک می‌تواند با ابزارهای موبایلی و اینترنتی اقدام به استعلام صحت چک تضمینی کند و در صورتی که با استعلام از سامانه صیاد برای گیرنده محرز شود که این چک ثبت‌نشده و یا اقلام اطلاعاتی آن مغایر است، بایستی از پذیرش چک خودداری کند.

به گزارش صدای بورس، معاون فناوری‌های نوین در خصوص چک تضمین‌شده و لزوم ثبت آن در سامانه صیاد گفت: چک تضمین‌شده مطابق قانون باید در سامانه صیاد توسط شعبه بانک ثبت شود و بانک مرکزی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری به شبکه بانکی این موضوع را برای اجرا ابلاغ کرده است.

مهران محرمیان گفت: بانک‌ها در این زمینه در حال انجام اقدامات لازم هستند، لیکن در این میان یک فرصت یک ماه و نیمی لازم بود که شبکه بانکی چک‌های تضمین‌شده قبلی را نیز کارسازی کنند، بر این اساس از ۱۷ خردادماه اگر یک چک تضمین‌شده در سامانه صیاد ثبت‌نشده باشد دارندگان چک باید با مراجعه به شعبه صادرکننده چک اقدام به کارسازی کنند به عبارت دیگر اینگونه چک‌ها در سامانه‌های بین بانکی خدمتی دریافت نخواهند کرد.


بیشتربخوانید:موجودی حساب چک کافی نباشد از سایر حساب‌ها برمی‌دارند


محرمیان با بیان اینکه امکان استعلام چک‌های تضمین‌شده صیادی (چک‌های تضمین‌شده دارای شناسه ۱۶ رقمی صیادی) با هدف کسب اطمینان از اصالت این نوع چک‌ها هنگام انجام معاملات فراهم شده است افزود: مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق درگاه‌های مختلف دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک، برنامک‌های موبایلی، پیامکی و خودپردازهای بانک‌های عامل، نسبت به استعلام آن اقدام کنند. در واقع ذی‌نفع چک با استعلام این چک‌ها از ثبت چک به نفع خود در سامانه صیاد اطمینان حاصل می‌کند.

این مقام مسئول بانک مرکزی تاکید کرد: در این راستا، چک‌های تضمین‌شده که توسط شعب بانکی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد مجهز به شناسه ۱۶ رقمی صیادی شده و با توجه به تکالیف مقرر در قانون اصلاح قانون صدور چک، ثبت صدور این نوع چک‌ها برعهده شعب بانک‌هاست و صادرکننده چک در این خصوص مسئولیتی ندارند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این چک‌ها نیاز به انجام عملیات تأیید در سامانه صیاد ندارند و ذی‌نفع با اخذ برگه چک از صادرکننده آن و استعلام از سامانه صیاد می‌تواند از ثبت چک در سامانه صیاد به نفع خود اطمینان حاصل کند و تطبیق اقلام اطلاعاتی مندرج در متن چک و با اقلام ثبت شده در سامانه صیاد را انجام دهد. بدیهی است در صورتی که با استعلام از سامانه صیاد برای گیرنده محرز شود که این چک ثبت‌نشده و یا اقلام اطلاعاتی آن مغایر است، بایستی از پذیرش چک خودداری کند.

کد خبر 452902

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دوران سوء استفاده از حساب‌های بانکی افراد محجور به سر آمد

    دوران سوء استفاده از حساب‌های بانکی افراد محجور به سر آمد

    بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی باید نسبت به تعیین سطح فعالیت موردانتظار اشخاص حقیقی فاقد شغل یا اشخاص حقوقی غیرفعال اقدام کرده و مراتب را مطابق با رویه‌ای که بانک مرکزی تعیین می‌کند به این بانک اعلام کنند.

  • اوگن فون بوم باورک: اقتصاددان منتقد مارکسیسم

    اوگن فون بوم باورک: اقتصاددان منتقد مارکسیسم

    اوگن ریتر فون بوم- باورک، متولد ۱۲ فوریه ۱۸۵۱ در شهر «برون» امپراتوری اتریش-مجارستان (که امروزه شهر برنو واقع در جمهوری چک است)، اقتصاددان اتریشی است که کمک زیادی به توسعه مکتب اتریش و اقتصاد نئولیبرال کرده است. او در فاصله بین سال‌های ۱۸۹۵ و ۱۹۰۴ به طور متناوب به عنوان وزیر دارایی در دولت اتریش حضور داشته است.

  • تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی کاهشی شد

    تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی کاهشی شد

    آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در اولین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه بیش از ۴۷۱ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۲۴.۲ و ۳۷.۶ درصد کاهش داشته است.

  • مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی

    مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی

    طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎ چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از فردا (شنبه) آغاز می‌شود.

  • پاسخ به ۶۷ پرسش قانون چک

    پاسخ به ۶۷ پرسش قانون چک

    بانک مرکزی طی روزهای گذشته به ۶۷ پرسش متداول در حوزه قانون جدید صدور چک پاسخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =