رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در دو ماه نخست امسال

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به نقش مهم مرزهای بین‌المللی در افزایش حجم ترانزیت و جذب بار کشورهای همسایه، از رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای طی دو ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.

به گزارش صدای بورس، «جواد هدایتی» در حاشیه بازدید از پایانه مرزی جلفا (نخجوان) با حضور وزیر راه و شهرسازی، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن بر اهمیت بازگشایی مرز جلفا و نقش آن در افزایش ترانزیت کشور تاکید کرد و گفت: حجم ترانزیت جاده‌ای در سال گذشته به ۹.۳ میلیون تن رسید که افزایش دوبرابری را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.

وی افزود: این افزایش در حالی رخ داد که مرزهای ترکمنستان بسته بود و مسیر اصلی ترکیه به آسیای میانه در دسترس نبود، همچنین میزان ترانزیت افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهش‌یافته بود، اگر این دو اتفاق رخ نداده بود قطعاً سال گذشته رکورد سال ۹۳ که معادل ۱۲.۳ میلیون تن بود شکسته می‌شد.


بیشتربخوانید:در بخش حمل بار عقب ماندگی زیادی داریم


مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار کرد: طی دو ماه ابتدای سال جاری نیز شاهد رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای بودیم که عمده آن در حوزه کریدور شمال_جنوب رخ‌داده یعنی از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز بیشتر این ترانزیت انجام شده است.

هدایتی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به سفیر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورت‌باز شدن این مسیر جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه طی سال جای پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش مهر،وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات است، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر برای ما اهمیت زیادی دارد و خبرها نیز حاکی از آن است که مقررات ترانزیت مسیر عراق به‌زودی ابلاغ می‌شود. این فرصت طلایی است که بتوان مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که به‌عنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و بااهمیت خواهد بود و می‌تواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بوده و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.

کد خبر 452821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =