خرید خودرو در بورس با قیمت رقابتی

خرید خودرو در بورس شامل هزینه‌های جانبی نیز می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت، قیمت تمام شده خودرو از حاصل جمع قیمت معامله شده در بورس، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌هایی شامل کارت سوخت، مالیات و عوارض و بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود.

به گزارش صدای بورس، خرید خودرو در بورس با عرضه وانت کارا گروه خودروسازی بهمن آغاز شد. قرار است به زودی خودروهای نام آشنای دیگری از گروه بهمن و کرمان موتور مانند دیگنیتی، فیدلیتی، جک‌اس۵، وانت کی‌ام‌سی ، جک‌جی۴ و شاهین نیز در بورس عرضه شوند. خرید خودرو از این طریق، نیازی به قرعه‌کشی ندارد و با قیمتی رقابتی براساس عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین می‌شود. در این مطلب نحوه خرید خودرو در بورس را آموزش می‌دهیم.

دریافت کد بورس کالا، اولین گام خرید خودرو

جهت خرید خودرو در بورس، باید کد بورس کالا داشته باشید. کد معاملاتی بورس کالا با کد معاملاتی سهام یا همان کد بورسی متفاوت است و برای خرید محصولات در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکان اخذ کد بورس کالا، به صورت غیرحضوری و آنلاین در کارگزاری فارابی وجود دارد. جهت اخذ آنلاین این کد ابتدا باید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به نشانی farabi.ebgo.ir ثبت‌نام کنید.

در صورتی‌که برای ثبت‌ نام کد بورس کالا سوالی دارید، می‌توانید با مشاوران بورس کالای کارگزاری فارابی با شماره ۰۲۱۲۱۵۶۱۱۳۰ تماس بگیرید.

توجه داشته باشید، جهت اخذ کد بورس کالا باید سجامی باشید؛ بنابراین اگر در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، باید ابتدا در سجام ثبت‌نام و احراز هویت خود را تکمیل کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد بورس کالا

برای دریافت کد بورس کالا و خرید خودرو در بورس باید مدارک زیر را در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی بارگذاری کنید:

  • تصویر امضا در زمینه سفید و واضح
  • صفحه اول شناسنامه
  • صفحه دوم شناسنامه
  • صفحه آخر شناسنامه
  • تصویر روی کارت ملی(در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید، می‌توانید از کارت ملی قدیم یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید)
  • تصویر پشت کارت ملی(در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید، می‌توانید از کارت ملی قدیم یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید)
  • مجوز فعالیت(اختیاری)
  • مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی(اختیاری)
  • مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها(اختیاری)

توجه داشته باشید جهت خرید خودرو، بارگذاری مدارک شناسنامه‌ای و نمونه امضا اجباری است ولی نیازی به بارگذاری مجوز فعالیت، مدارک مربوط به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و سامانه جامع انبارها نیست.

افتتاح حساب وکالتی، گام دوم خرید خودرو در بورس

برای خرید خودرو در بورس باید حساب وکالتی داشته باشید. حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی است که برای واریز پیش‌پرداخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این حساب، به بورس وکالت داده می‌شود وجوه واریزی مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود. البته اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

جهت افتتاح حساب وکالتی باید به همراه معرفی‌نامه‌ای که در هنگام ثبت‌نام کد بورس کالا، توسط کارگزاری فارابی برای مشتری صادر می‌شود، به یکی از بانک‌های منتخب مراجعه و حساب وکالتی را افتتاح کنید.

فرایند خرید خودرو از بورس کالا

پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، متقاضی باید مبلغ مورد نیاز برای پیش‌پرداخت را به حساب وکالتی خود واریز کند. مبلغ واریزی برای هر خودرو متفاوت است و جزییات آن را می‌توانید در اطلاعیه عرضه خودرو مشاهده کنید. اطلاعیه‌های عرضه خودرو در بورس را نیز می‌توانید از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی، دریافت کنید.

پس از واریز مبلغ پایه به حساب وکالتی، متقاضی باید پیش از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه، با ورود به سامانه EBGO کارگزاری فارابی نسبت به ثبت‌ سفارش خودروی مورد نظر اقدام کند. درصورتی‌که خرید خودرو انجام شود، وجه موجود در حساب وکالتی کسر و به حساب شرکت عرضه‌کننده خودرو واریز می‌شود.

زمان و نحوه دریافت خودرو

مرحله بعد پس از خرید، انتخاب نمایندگی جهت دریافت خودرو است. برای این کار مشتری باید با مراجعه به سامانه EBGO، نمایندگی مورد نظر جهت تحویل خودرو را انتخاب کرده و در زمان تحویل، که در اطلاعیه عرضه مشخص می‌شود، به همراه مدارک شناسایی خود به نمایندگی انتخاب شده مراجعه کند.

هزینه‌های جانبی خرید خودرو از بورس

خرید خودرو در بورس شامل هزینه‌های جانبی نیز می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت، قیمت تمام شده خودرو از حاصل جمع قیمت معامله شده در بورس، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌هایی شامل کارت سوخت، مالیات و عوارض و بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر خودروی کارا تک کابین را با قیمت ۲۹۲ میلیون تومان خریداری کرده باشید، هزینه‌های شما به این صورت است:

قیمت نهایی معامله در بورس: ۲۹۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده: ۲۶,۲۸۰,۰۰۰ تومان

کارت سوخت، مالیات و عوارض شماره‌گذاری: ۳,۷۹۳,۵۰۰

بیمه شخص ثالث: ۳,۶۲۷,۰۰۰ تومان

قیمت تمام شده: ۳۲۵,۷۰۰,۵۰۰ تومان

سخن پایانی

عرضه خودرو در بورس، راهکار مناسبی برای شفافیت بیشتر قیمت‌گذاری این محصول است. قیمت‌گذاری در بورس به‌صورت منصفانه و براساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم با عرضه خودرو از طریق بورس، شرایط برای متعادل شدن قیمت خودرو در بازار آزاد نیز فراهم شود.

کد خبر 452693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =