دهن کجی نفت به دلار

قیمت نفت خام، بنزین، گاز طبیعی و دیگر حامل‌های انرژی باز هم افزایش یافته است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در معاملات امروز دوشنبه ۹ خرداد، قیمت انواع نفت خام دوباره صعودی شد به طوری که نفت برنت با ۸۰ سنت افزایش به ۱۲۰ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا هم ۸۵ سنت بالا رفت و به ۱۱۵ دلار ۹۰ سنت رسید. همچنین قیمت گاز طبیعی، بنزین و نفت حرارتی به ترتیب ۱.۸ درصد، ۰.۴۴ درصد و ۰.۱۸ درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت انرژی در حالی رخ داده که ارزش دلار همچنان در حال افزایش است. در دو ماه گذشته بازارهای سهام و اوراق بدهی شرایط بدی را تجربه کردند اما در همین مدت، ارزش دلار روز به روز تقویت شده است. دلار و نفت (همچون هر کامودیتی دیگر) نسبت عکس دارند. یعنی با تقویت دلار، قیمت نفت خام کاهش می‌یابد. اما امروز با وجود رشد دلار شاهد افزایش قیمت نفت خام هستیم. ظاهرا بازار انرژی قصد دهن کجی با دلار را دارد. از اواخر ماه مارس تاکنون، دلار و نفت همپای هم رشد کرده‌اند.

این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو هستند. به عنوان نمونه، وال استریت روزهای بدی را سپری می‌کند. دو شاخص نزدک و اس‌اندپی ۵۰۰ برای هفتمین هفته پیاپی شاهد افت بودند. این وضعیت برای داوجونز بدتر بوده است. این شاخص مهم برای هشتمین هفته پیاپی با کاهش روبه‌رو شده است که طولانی‌ترین روند نزولی آن از سال ۱۹۳۲ (زمان رکود بزرگ) تاکنون است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ نزدیک به ۱۳.۹ درصد کاهش یافته است. همچنین در همین مدت شاخص نزدک ۲۳.۱ درصد سقوط کرده است. این در حالی است که بازار جهانی اوراق بدهی ۱۰ درصد کوچکتر شده و بیت‌کوین به کاهشی ۳۰ درصدی تن داده است.

در این مدت، شاخص دلار (ارزش دلار در برابر سبد متشکل از ۶ ارز معتبر جهان) به بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته رسیده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون شاخص دلار ۸ درصد رشد کرده و در بازه ۱۲ ماهه به رشدی ۱۴ درصدی دست یافته است. در ۵ ماه نخست امسال ارزش دلار در برابر ین ژاپن ۱۳ درصد تقویت شده است. همچنین از ابتدای سه ماه دوم ۲۰۲۱ تاکنون ارزش دلار در برابر پوند ۳۶.۳ درصد رشد کرده است.

کد خبر 452615

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بیت کوین ریزش کرد

    بیت کوین ریزش کرد

    روند نزولی بازار رمزارزها ادامه دارد و در حال حاضر بیت کوین در کانال ۲۹ هزار دلاری معامله می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =