۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
ساز حقوق ‌ورودی فعلا کوک نیست

با تغییر رسمی مبنای ارزی محاسبه حقوق ورودی، فعلا اجرای سیستمی آن تا آماده سازی سامانه و بارگذاری کد تعرفه به صورت دستی انجام می‌شود. گمرک اعلام کرده که احتمالا تا شنبه (۷ خرداد)، سامانه گمرک آماده اجرای سیستمی تغییر حقوق ورودی خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، از سوم خردادماه، گمرک ایران بخشنامه تغییر مبنای محاسباتی حقوق ورودی و جزئیات تکلیف قانون بودجه در تبصره ۷ را به گمرک‌های اجرایی ابلاغ کرد که در اهم آن تغییر نرخ ارز محاسباتی ارزش کالای وارداتی در حقوق ورودی قرار داشت و از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک که نرخی نزدیک به بازار است، افزایش پیدا کرد. بر این اساس عملا ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سال ۱۳۹۷ وارد محاسبات حقوق واردات شده بود، کنار رفت. اما آنچه که در ادامه مطرح شد آماده نبودن سامانه گمرک برای اجرای سیستمی تغییر مبنای ارزی حقوق ورودی بود.

وکیلی-مدیرکل دفتر واردات و مناطق آزاد گمرک- در توضیحی که در این رابطه ارائه کرده، این امر را با توجه به ضرورت آماده‌سازی سیستمی برای تعییر مبنا و زمان چند روزه برای آن، طبیعی دانسته و گفته است که به هر حال بخشنامه هیات وزیران در مورد کاهش سود بازرگانی از ابتدای سال به گمرک ابلاغ نشده بوده که اجرای آن از سمت گمرک تاکنون زمان برده باشد. کاهش سود بازرگانی در ۱۷ اردیبهشت تصویب و ۲۴ این ماه نیز ابلاغ شده است که در ادامه به گمرکهای اجرایی ابلاغ شد و قبل از آن نمی‌توانستیم تغییر نرخ ارز را اجرایی کنیم .


بیشتربخوانید:تنها یک درصد از بارنامه های کاغذی، الکترونیکی شد


وی همچنین گفته که از سوم خرداد که بخشنامه دفتر واردات به گمرک‌ها ابلاغ شده است، تغییر مبنای حقوق ورودی در حال اجراست ولی با توجه به اینکه هنوز سیستم به طور کامل آماده نشده است، در بخش‌هایی به جای اینکه ماخذ حقوق ورودی سیستمی باشد، فعلا دستی وارد می شود ولی این روال چندان طول نخواهد کشید.

وکیلی این را هم گفت که با دریافت کد تعرفه‌ها از دفتر واردات و بارگذاری در سامانه حقوق گمرکی، به احتمال زیاد تا فردا (شنبه) سامانه گمرک کاملا آماده بوده و تمام فرایند حقوق ورودی به صورت سیستمی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این رابطه یادآور می‌شود که با حذف ارز ۴۲۰۰ از محاسبات حقوق ورودی گمرک، نرخ روز سامانه مبادلات الکترونیک که در تارنمای Fxmarketrate.cbi.ir بانک مرکزی هر روز قابل مشاهده است، در سامانه گمرک نیز اعمال خواهد شد که این نرخ از ۹ صبح هر روز تا ۹ صبح اولین روز کاری یعنی به مدت ۲۴ ساعت معتبر است.

کد خبر 452457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نرخ بیکاری ۹.۲ درصد شد

    نرخ بیکاری ۹.۲ درصد شد

    مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزار نفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته ۹.۲ درصد بود که نسبت به سال قبل از آن ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =