ترمز بازار کشیده شد / انتظار بازاری مثبت در روزهای آتی

ترس از رشد سریع و تکرار اتفاقات پیشین باعث شده ترمز بازار کشیده شود. بازار باید تا حدی دست به دست شود تا پول بین سهام جامانده و رشد کرده جا به جا شود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ برای فردا باتوجه به ثبات در ارزش معاملات خرد و همچنین رشد نسبی نرخ دلار و ورود آن به کانال ۳۰ هزار تومانی انتظار بازاری متعادل‌ و بهتر از امروز را خواهیم داشت.

نوید فرهادی، تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت و گو با صدای بورس گفت: بورس تهران دومین روز از هفته جاری را در ادامه معاملات روز شنبه متعادل، اما با رگه‌های ضعیفی از فشار عرضه آغاز کرد و با گذشت چند دقیقه از معاملات رفته‌رفته شدت گرفت! همین عامل نیز باعث شد تا از گوشه و کنار بازار سر و کله فروشندگان بیشتری پیدا شود تا شاهد تشدید فشار عرضه در نمادهای مورد توجه بزرگ و حتی عرضه صفوف خرید برخی از نمادهای کوچک و متوسط بازار باشیم.
وی افزود: به این ترتیب در پایان یک روز نسبتا خسته کننده شاخص کل با افت ۵ هزار و ۴۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم وزن، اما با عملکرد بهتر در مقایسه با شاخص کل، تمام افت خود را پس گرفت و با ثبت بازدهی ۰.۰۷ درصدی به کار خود پایان داد.
فرهادی بیان کرد: از مرور اعداد و ارقام شاخص‌ها که بگذریم، بازار یکشنبه القا کننده یک حس بود، استراحت! گرچه فعالان بازار منتظر اصلاح بازار پس از رشد ۴۰ الی ۵۰ درصدی اکثر نمادها بودند، اما فضای ایجاد شده در روز گذشته با تورم فعلی و انتظارات ایجاد شده تا حدودی همخوانی نداشت. البته ناگفته نماند همچنان ۳ پارامتر حجم، ارزش معاملات خرد و قیمت دلار نشان از پیروزی خریداران در پایان جلسه معاملاتی داشت.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، همین ۳ عامل نیز باعث شده تا اکثر معامله‌گران تداوم رشد بازار را محتمل‌تر از اصلاح آن بدانند یا اگر هم اصلاحی برای بازار متصور هستند، آن را اندک و کوچک تصور کنند. از طرف دیگر رفته‌رفته شاهد رسیدن گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها هستیم. گزارش‌هایی که بعضا تا به اینجای کار نشان از بهبود عملکرد شرکت‌ها داشته است.
وی افزود: امیدواریم با رسیدن گزارش‌ها، در حالت بدبینانه شرایط بازار را، اگر نگوییم خوب و صعودی، تا حد قابل قبولی تلطیف کند. از تمام این موارد که بگذریم نرخ ارز همچنان نقش لیدر بازار سرمایه را ایفا می‌کند، لیدری که اصلی‌ترین نقش را در روشن شدن موتور بازار داشت و اکنون نیز که دوباره بالای کانال ۳۰ هزار تومانی قرار گرفته، می‌تواند داشته باشد. به واقع باید گفت اثر روانی رشد نرخ دلار بیشتر از اثر بالا رفتن دلار روی عملیات شرکت‌هاست؛ چراکه عموم مردم جیب و قدرت خرید خود را با دلار آزاد می‌سنجند. در نتیجه افزایش قیمت دلار باعث ایجاد حس عقب افتادگی و جا ماندگی در افراد و ترغیب آنها به خرید دارایی سرمایه‌ای خواهد شد.
تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد در مقابل تمام این عوامل، ترس از رشد سریع و تکرار اتفاقات پیشین نه چندان جالب گذشته است که باعث شده ترمز بازار کشیده شود و سرعت آن تا حدی کاهش یابد. البته به نظر این کاهش سرعت بیشتر در راستای منافع بازار و عقلایی شدن مسیر رشد بازار باشد. با این حال منطق می‌گوید بازار باید تا حدی دست به دست شود تا پول بین سهام جامانده و رشد کرده جا به جا شود. اگر جمله فوق را یک فکت در نظر بگیریم، انتظار داریم کم‌کم پول‌ها از سهامی که رشد چشمگیر داشتند خارج و به سمت نمادهای بزرگ و بنیادی‌تر بازار بروند تا تعادل گفته شده به بازار برگردد و بازار نیز با شیب مناسبی به حرکت خود ادامه دهد.
فرهادی اظهار کرد: برای فردا باتوجه به ثبات در ارزش معاملات خرد و همچنین رشد نسبی نرخ دلار و ورود آن به کانال ۳۰ هزار تومانی انتظار بازاری متعادل‌ و بهتر از روز گذشته را داریم. البته تراز منفی حقیقی‌ها در روند معاملات روز یکشنبه و سیو سود فعالان در نمادهایی که در نزدیک مقاومت‌های اصلی خود هستند، می‌تواند عاملی برای تداوم عرضه در این دست از شرکت‌ها باشد.

کد خبر 451764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =