۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
نحوه نظارت بورس بر oms‌ها 

سازمان بورس و اوراق بهادار به مسائل و مشکلات خاص شرکت‌های oms ورود می‌کند. برای مثال؛ یکی از جلساتی که پیش از این برگزار شد، درمورد عمق مظنه بود که با حضور کارگزاری‌ها و همکاری oms ها برطرف شد.

نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر شرکت‌های OMS به مفهوم نظارت بر درآمد و هزینه این شرکت‌ها نیست. برخی oms‌ها مختص یک کارگزاری است وطبیعتا روال انجام فعالیتشان با oms هایی که با چند شرکت‌ کارگزاری‌ فعالیت می‌کند، متفاوت است.

بنابراین با این توضیحات، نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر این گونه از شرکت‌ها در خصوص محرمانگی داده، توسعه‌پذیری و صحت عملکرد سیستم‌هاست. علاوه براین؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای امنیت داده، عملیات و توسعه‌پذیری سیستم‌ها نیز براین شرکت‌ها نظارت می‌کند. البته اگر کارگزاری‌ها ارتباطی خارج از چارچوب منظم با شرکت‌های oms داشته باشند، سازمان بورس و اوراق بهادار تمهیدات لازم را نیز انجام می‌دهد.

سازمان بورس و اوراق بهادار ارتباطی با مالکیت دستگاه‌های سخت افزار ندارد. این سازمان تنها الزاماتی چون موارد امنیتی، توسعه پذیری و اطمینان از پایدار بودن سیستم‌ها را به این شرکت‌ها ابلاغ می‌کند. البته این شرکت‌ها براساس قرارداد و رویکرد کانون کارگزاران مذاکرات خود را انجام می‌دهند. از آنجا که تعداد این شرکت‌ها به حدود ۱۷ تا ۱۸ شرکت افزایش یافته است، در طول برگزاری جلسات ماهانه با شرکت‌های oms در صورت بروز هر گونه مشکلی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.

علاوه براین؛ سازمان بورس و اوراق بهادار به مسائل و مشکلات خاص شرکت‌های oms ورود می‌کند. برای مثال؛ یکی از جلساتی که پیش از این برگزار شد، درمورد عمق مظنه بود که با حضور کارگزاری‌ها و همکاری oms ها برطرف شد.

علاوه برموارد مطرح شده، سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش رقابت پذیری این شرکت‌ها فرآیند مجوز دهی را برای درخواست‌کنندگان oms تسهیل می‌کند. به بیانی دیگر، بعد از ارائه درخواست برای تاسیس شرکت مورد نظر با اتصال به سامانه تستی معاملات، فرآیند مجوز دهی به سرعت صادر می‌شود. در حال حاضر حدود ۴ کارگزاری در مسیر انجام فرایندهای تستی معاملات هستند و با استقرار در کارگزاری و آشنایی با فرایندها، پیاده سازی‌های لازم را انجام می‌دهند وبه مرور زمان با به بلوغ رسیدن محصولاتشان با توجه به درخواست کارگزاری‌ها، بررسی‌های لازم را از منظر اجرای عملکرد سیستم، امنیت پیاده‌سازی و زیرساخت انجام و پس از آن مجوزمربوطه برایشان صادر می شود. البته این مجوز برای بازه زمانی کوتاه است و پس ازآن مجوز اصلی برایشان صادر می شود.

هزینه قراردادها و خدمات این شرکت‌ها در هر کارگزاری نیز براساس رویکردها و میزان خدمات شرکت‌ها تعیین می‌شود ضمن‌اینکه هزینه‌ خدمات نرم‌افزای در برخی از کارگزاری‌ها به دلیل تعدد شعبات و کاربران فعال و خدمات خاصی که از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند، متفاوت است.

درباره افزایش هزینه ۲۰۰ درصدی خدمات نرم‌افزاری این شرکت‌ها برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها اما این بحث مطرح است که هزینه‌ خدمات‌دهی این شرکت‌ها به چه دلیل افزایش یافته است؟ آیا افزایش هزینه‌ها در سال جاری به دلیل قیمت نرم‌افزارها و یا تقویت زیرساختی‌ چون دیتا سنتر بوده است؟

از آنجا که این شرکت‌ها از دیتا سنترهای موجود بهره می‌برند، به نظر می‌رسد هزینه سرویس‌های کلوکیشن، زیرساخت‌ها و استوریج آنها افزایش یافته است. البته برخی از oms ها، خودشان سرویس و سرور را دراختیار کارگزاری‌ها قرار داده‌اند وبرخی کارگزاری‌ها خود اقدام به خرید این سرورها کرده‌اند، بنابراین با توجه به این موضوع، نحوه فعالیت آنها متفاوت است.

  • علی ایلخانی - سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس
کد خبر 451632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =