قیمت واقعی دلار چقدر است؟

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ بررسی قیمت واقعی دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه با حضور علی سعدوندی اقتصاددان و سجاد بوربور کارشناس بازار ارز در استودیو صدای بورس برگزار شد.

قیمت واقعی دلار، مبنای تعیین قیمت دلار، میزان اثر پذیری بورس از دلار مهمترین محورهای این لایو برخط بود.

علی سعدوندی، بنیانگذار کلینیک اقتصاد در پاسخ به چرایی افزایش قیمت دلار گفت: سوال مهمتر این است که چگونه دلار تاکنون به بالای ۳۰ هزار تومان نرسیده است؟ در واقع از نیمه دوم سال ۹۷ تا امروز شرایط تورمی در کشور حکمفرما است و هیچ گونه تلاشی برای جبران آن به خصوص از بودجه ۱۴۰۰ تاکنون شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: اکنون در چهاردهمین ماهی هستیم که ایجاد تورم در کشور به خصوص از بودجه ۱۴۰۰ تکلیف قانونی شده، قانون این است که رشد نقدینگی برای ما قطعی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته رشد نقدینگی ۳۵ درصد و برای امسال ۴۰ درصد پیش بینی می شود، گفت: سال گذشته تورم متوسط ۴۰ درصد داشتیم و ارزش پول ملی نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از طرفی به برجام بازنگشته ایم و چالش‌ها زمانی بیشتر می‌شود که دولت به ادعای خود عمل نکند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد به منابع ارزی فروش نفت دسترسی نداریم و اگر هم داریم به درستی از آن استفاده نمی کنیم، گفت: عرضه ارز در بازار داخلی محدود شده و از طرفی تحریم‌ها ادامه دارد. از طرفی نقدینگی به شدت در حال رشد و تورم در حالا بالا رفتن است با تمام این شرایط اینکه قیمت ارز به ۳۰ هزار تومان نرسیده باعث تعجب است.

وی بیان کرد: واقعیت این است که سرکوب نرخ ارز به دلیل اینکه تولید ملی را تخریب می کند، موجب نوع دیگری از تورم می شود که این نوع دیگر تورم اتفاقا به ندرت در دنیای مدرن رخ می دهد و آن هم تورم طرف هزینه و یا تورم طرف عرضه است. تورم زمانی رخ می دهد که تولید ملی رشد نمی کند و در ادامه رشد پول بر رشد تولید ملی پیشی می گیرد. در واقع اگر رشد پول بالا باشد، رشد طرف تقاضا بالا می رود و تورم از نوع پولی خواهد بود.

وی در ارتباط با شرایط کنونی بازار ایران گفت: تغییر ماهوی در بورس ایران به وجود آمده به شکلی که بازار سرمایه ایران از غلیان احساسات سال ۹۹ فاصله گرفته است. بورس کسانی را که با احساسات تصمیم می‌گیرند، تنبیه می کند.

وی با بیان اینکه الان احتیاط بر بورس حاکم شده است، گفت: اگر شرایط نرمال بود با شرایط فعلی بازار سرمایه ایران باید بیش از این رشد می کرد، اما افراد متوجه سیاست گذاری کلان هستند و ریسک بالا را درک می‌کنند، به همین دلیل با احتیاط تصمیم می‌گیرند.

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت اوره، مس،‌ محصولات نفتی افزایش یافته و برخی از صنایع ما از نظر فاندامنتال دگرگون شده و قیمت ارز نیز افزایشی است این‌ها همه عوامل مثبتی است اما سرمایه گذاران با احتیاط و دقت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

وی بیان کرد:‌ بازار ارز حباب منفی دارد و به نظر می رسد در بخشی از سهام ها حباب منفی وجود دارد اما بازار مسکن حباب مثبت دارد. در حال حاضر تفاوتی بین این دولت و دولت قبلی در سیاست های پولی و ارزی وجود ندارد، با این سیاست ها در انتهای امسال اگر دولت نتواند قیمت دلار را کنترل کند، نهیب می زنم که به وضعیت خوبی نخواهد انجامید و هشدار می دهم که سیاست مداران از دولت قبل درس بگیرند نه اینکه آن سیاست را تکرار کنیم.

کد خبر 451550

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =