نخستین صندوق مختص اوراق دولتی پذیره‌نویسی شد

امروز در مراسمی که فرابورس برگزار کرد نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی در فرابورس ایران پذیره نویسی شد.

صدای بورس - حسین حریریان؛ امروز در مراسمی اولین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد.

این صندوق، نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است که بخش عمده منابع خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر شده توسط دولت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

صندوق که امروز معرفی شد، مجاز به سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیست.

طبق جدول ارائه شده در تصویر زیر بیش از ۷۵ درصد دارایی این صندوق، اوراق دولتی و اسناد خزانه اسلامی خواهد بود.

نخستین صندوق مختص اوراق دولتی پذیره‌نویسی شد

همانطور که در برنامه اعلامی فرابورس آمده است، پذیره‌نویسی واحدهای اولین صندوق مختص اوراق دولتی از امروز به مدت سه روز در فرابورس انجام می‌شود که مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری نشان هامرز است.

همچنین حداقل و حداکثر سرمایه صندوق هم ۱۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توانند بدون محدودیت اقدام به خرید واحدهای ۱۰۰۰ تومانی کنند.

در حاشیه این نشست سید علی خاتمی، رئیس مدیریت نقدینگی و بازاریابی اوراق دولت گفت: امروز صندوق درآمد ثابتی که مختص به اوراق دولتی است پذیره نویسی شد، این دست از صندوق‌ها موظف هستند ۷۵ درصد از دارایی خود را به اوراق دولتی اختصاص دهند. این صندوق‌ها با ماهیت و ظرفیت ایجاد شده، در اوراق با بازدهی کوتاه مدت سرمایه گذاری می‌کنند و ریسک سرمایه‌گذار را به حداقل می‌رسانند.

وی افزود: نوسان نرخ بهره برای سررسید کوتاه مدت نسبت به سررسید بلند مدت کمتر است بنابراین به نظر می‌رسد این صندوق برای تعمیق بخشی به بازار بدهی کمک کند تا دیگر شرکت‌ها هم برای ایجاد این صندوق‌ها در بازار سرمایه و بدهی ترقیب شوند. هدف این است که سرمایه‌گذاران خرد برای خرید یونیت این صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی ترقیب شوند که حداقل از نوسانات نقدشوندگی اوراق در امان بمانند.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: این دسته صندوق‌ها دولتی نیستند و در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین ماهیتی خصوصی دارند و شرکت‌های خصوصی و نهادهای مالی موسس آن هستند. تنها الزام آنها به سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی است،‌ اوراقی که دولت منتشر می‌کند و تضمین کننده پرداخت سود و اصل آن در بازار سرمایه و بدهی است.

کد خبر 451455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =