چرا پالایشگاهی بخریم ؟ / سه مولفه موثر بر بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه کاردان گفت: اظهار نظر درباره ثبات سیاست دولت با توجه به تحولات صورت پذیرفته در سال ۱۴۰۰ میسر نیست و این امر به مهمترین ریسک بازار تبدیل شده است.

احسان مرادی، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه کاردان ثبات قیمت جهانی کالاهای پایه، ثبات سیاست دولت (نرخ نهاده‌های تولید، وضع عوارض و قیمت‌گذاری محصولات) و تغییرات نرخ ارز را مهمترین مولفه موثر بر بازار سهام در سال ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: انتظار می‌رود قیمت جهانی کالاهای پایه تحت تاثیر رکود اقتصادی در اقتصادهای بزرگ به میانگین تاریخی خود کاهش یابد بنابراین با توجه به بروز بحران انرژی در سطح جهان به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۱ تغییر بااهمیتی در این زمینه رخ ندهد.
او اضافه کرد: اظهار نظر درباره ثبات سیاست دولت نیز با توجه به تحولات صورت پذیرفته در سال ۱۴۰۰ میسر نیست و این امر به مهمترین ریسک بازار تبدیل شده است.

مرادی با بیان‌ اینکه تغییرات نرخ ارز تحت تاثیر روند مذاکرات احیای برجام، صادرات نفت خام کشور و میزان دسترسی به وجه نقد ارز حاصل از صادرات است،گفت: در صورت دسترسی دولت به منابع ارزی انتظار می‌رود ضمن ثبات نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ ، شاهد سودآوری مطلوب شرکت‌های تولیدی به تبع آن رونق بازار سهام باشیم.

او با اشاره به‌اینکه قیمت سهام در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر نزدیک شدن به فصل مجامع، رشد سودآوری اغلب صنایع در فصل زمستان و رشد نرخ دلار تحت تاثیر روند مذاکرات برجام رشد مطلوبی داشته است، تاکید کرد: قیمت سهام در اغلب صنایع نزدیک به ارزش ذاتی است و سرمایه‌گذاری در بازار سهام با نگاه میان مدت مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیر عامل تامین سرمایه کاردان، در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه سودآوری شرکت‌های تولیدی بزرگ در سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر رشد قیمت جهانی کالاهای پایه بوده است، گفت: میانگین سود خالص شرکت‌ها در سنوات پیش از سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱ میلیارد دلار بود و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ میلیارد دلار افزایش یافته است. اگرچه افزایش سودآوری این شرکت‌ها زمینه‌ساز تقسیم سود مطلوب در مجامع عمومی عادی سالیانه است بنابراین با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته، الزام شرکت‌های تولیدی به سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی (ساخت نیروگاه، تامین نهاده‌های تولیدی) و الزام شرکت‌های بزرگ به خرید سهام خزانه در راستای حمایت از بازار انتظار می‌رود بخشی از سود میان سهامداران تقسیم شود.


  • بیشتر بخوانید:

خبرهای جدید وزیر اقتصاد از کالا برگ


او تاکید کرد: میانگین تقسیم سود در سنوات ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیارد دلار (حدود ۳۶درصد) است. با توجه به نیاز نداشتن شرکت‌ها به مازاد سود برای توسعه، انتظار می‌رود تقسیم سود به مراتب بیشتری در مجامع عمومی عادی سالیانه صورت گیرد و بخشی از سود تقسیم شده در موعد تقسیم نقدی میان سهامداران مجددا سرمایه‌گذاری شود و بازار سرمایه تا پایان فصل مجامع با ثبات و صعودی باشد.

مرادی همچنین درباره صنایع پیشرو در سال جاری نیز بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و افزایش حاشیه سود تولید نفت در پالایشگاه‌ها به نظر می‌رسد سود شرکت‌های پالایشگاهی در زمستان مطلوب و سود این شرکت‌ها روند باثباتی داشته باشد. همچنین با توجه به حذف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود شرکت‌های دریافت کننده این ارز با افزایش نرخ فروش و افزایش سودآوری همراه باشند.

او اضافه کرد: سیاست کنترل تورم دولت مانع از ثبات حاشیه سود این شرکت‌ها متناسب با روند سنواتی خواهد شد بنابراین قیمت آن‌ها تحت تاثیر افزایش مبلغ فروش افزایش مطلوبی داشته باشد.

مرادی با بیان‌ اینکه شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات و ارایه خدمات اینترنتی، خدمات پرداخت از دیگر صنایع پیشرو در سال جاری خواهند بود، گفت: با توجه به افزایش نیافتن نرخ در سنوات گذشته و قطعی شدن افزایش نرخ در سال جاری، این گروه‌ها مورد اقبال بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. همچنین شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تامین مالی نیز با توجه به اجرایی شدن بند ض تبصره ۶ بودجه با افزایش درآمد کارمزد مدیریت صندوق‌های تحت مدیریت همراه هستند و انتظار می‌رود با اقبال سرمایه‌گذاران همراه شوند.

او دربخش پایانی صحبت‌هایش، درباره راهکارهای مورد نظر برای بهبود اعتماد و بازگشت مردم به سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای گفت: از آنجا که تغییر مداوم سیاست‌گذاری دولت منجر به زیان سرمایه‌گذاران و به تبع آن از بین رفتن اعتماد می‌شود، علاوه بر یکپارچگی تصمیمات دولت باید نقدینگی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی هدایت شود.

کد خبر 451417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    خیلی مفید وارزشمند بود ممنون
  • محمد مهدی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 0
    به نظر من سهام روغن خوراکی خیلی جای رشد داره مثل غکوروش چون هم جامانده از بازاره هم با این اخبار روغن خوراکی ایران و جهان و هم تقسیم سود۲۷۰تومانی اول خرداد رشد شارپ در پیش دارد
  • علیرضا IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    سهام پلایش رو چرا تبلیغ میکنید برای مردم ،...همه چیز ده برابر رشد کرده مگه انسان دیوانه باشه بخواهد سرمایه گذاری توی بورس و تو بانک اون موقع که هم رشد کنه .برو باهاش اسباب بازی بخر
  • مرادی IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    نماد وسیزد دو ساله مسدود هست کلی سرمایه خوابوندم تو این سهام پولمون را از کی بگیریم