۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تاریخچه لوگو و آغاز طراحی لوگو

آغاز طراحی لوگو را می‌توان از مصر تا یونان باستان دنبال کرد، جایی که سکه‌ها توسط خط کش‌ها مونوگرام می‌شدند. اگرچه از اولین روزهای جامعه سازمان یافته، مردم از نمادهای بسیار متنوعی برای رمزگشایی هویت و رتبه اجتماعی استفاده می‌کردند، این نوع شناسایی با استفاده از نمادها را می‌توان تا مصر باستان ردیابی کرد.

تاریخچه لوگو و آغاز طراحی لوگو

به گزارش صدای بورس، همه ما می‌دانیم که یک لوگو این پتانسیل را دارد که یک دارایی بسیار قدرتمند برای یک برند باشد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها با لوگوی خود سریع‌تر از نامشان شناسایی می‌شوند، که نشان‌دهنده تغییر مداوم ما از محتوای مبتنی بر متن به محتوای مبتنی بر تصویر است.  لوگوها در اطراف ما هستند و لوگوهای شناخته شده تقریباً توسط هر مصرف کننده‌ای به راحتی قابل تشخیص هستند. اما این لوگو از کجا شروع شد؟ و چگونه در طول زمان تکامل یافته است؟ برای آشنایی با روند این رشد و تاریخچه طراحی لوگو با ما همراه باشید.

تاریخچه طراحی لوگو در جهان

به دنیای تاریخچه طراحی لوگو در ایران و جهان از گذشته تا کنون خوش آمدید. به طور خلاصه تاریخچه طراحی لوگو را می‌توان به شکل زیر بیان کرد.

ریشه‌ها

آغاز طراحی لوگو را می‌توان از مصر تا یونان باستان دنبال کرد، جایی که سکه‌ها توسط خط کش‌ها مونوگرام می‌شدند. اگرچه از اولین روزهای جامعه سازمان یافته، مردم از نمادهای بسیار متنوعی برای رمزگشایی هویت و رتبه اجتماعی استفاده می‌کردند، این نوع شناسایی با استفاده از نمادها را می‌توان تا مصر باستان ردیابی کرد.

لوگوی مدرنی که امروزه می‌شناسیم را می‌توان در قرن سیزدهم و دوران رنسانس ردیابی کرد. این زمانی بود که سفالگران، سنگ تراش‌ها و زرگران برای اولین بار شروع به تراشیدن و فشار دادن آرم روی آثار خود به نشانه مالکیت کردند. با گذشت زمان، جامعه تغییر کرد و صنعتی‌تر شد. تا قرن ۱۹، بیش از ۷۰۰ چاپگر لیتوگرافی تنها در ایالات متحده وجود داشت، اگرچه اعتبار چاپ آثار هنری به جای هنرمند یا صنعتگر در این برهه از زمان، به شرکت‌های چاپ اختصاص داشت.

با توجه به افزایش عظیم تولید انبوه در دوران ویکتوریا، علاقه و اعتباری که به صنایع دستی داده می‌شد افزایش یافت و منجر به شروع لوگوهای انحصاری شد. اولین لوگویی که تا به حال علامت تجاری ثبت شد در سال ۱۸۷۶ برای آبجوسازی باس بود. این یک مثلث قرمز با متن «باس» در زیر بود، در یک متن شکسته فراگیر که بی شباهت به خط خطی قابل تشخیص کوکاکولا نبود.

روانشناسی رنگ نیز برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ با "نظریه رنگ‌ها" یوهان ولفگانگ فون گوته ظهور کرد، که در آن قرمز به عنوان انتقال دهنده تأثیر جاذبه و وقار توصیف شد. آیا این همان چیزی بود که باس با لوگوی خود سعی در برانگیختن آن داشت؟

این روند لوگوهای شرکت‌های مارک تجاری به طور پیوسته تا اختراع تلویزیون ادامه یافت، زمانی که ارتباطات جمعی شرکت‌ها را تشویق کرد تا از وسایل ارتباطی بصری استفاده کنند و ما را به لوگوهایی که امروزه در بازاریابی و برندسازی می‌شناسیم هدایت می‌کند. واضح است که از زمان‌های قدیم، شیوه استفاده از لوگوها به سختی تغییر کرده است. نمادها همچنان برای انتقال پیامی در مورد شما یا برندتان بدون نیاز به زبان استفاده می شوند.

لوگوهای مدرن

طراحی لوگو به شکل عصر حاضر در دهه ۱۸۷۰ با اولین لوگوی انتزاعی، مثلث قرمز باس آغاز شد. و این امر با توجه به پیشرفت صنعت چاپ بسیار موثر واقع شد و رشد کرد تا به لوگوهای مدرن برسیم.

لوگوی چیس که در سال ۱۹۶۰ توسط Chermayeff & Geismar ساخته شد، هموار کننده راه طراحان مدرن به شمار می‌رود. لوگوهای موفقی که امروزه داریم عمدتاً از علائم لوگوی ساده و به راحتی قابل تشخیص هستند که در ماندگاری با مارک‌های مربوطه خود مؤثر هستند. اگر بخواهیم یکی از برجسته‌ترین طراحان لوگو را معرفی کنیم به پل رند (Paul Rand) می‌رسیم که لوگوهای  IBM، ABC، Cummins Engine، Westinghouse،UPS  و بسیاری دیگر را طراحی کرد.

بسیاری از گرافیست‌های مطرح اروپا و طراحان لوگو معتقد هستند که: «هر کسی که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ طراحی می‌کرد، مدیون رند بود، که تا حد زیادی کار کردن را برای آن‌ها ممکن کرد.» اعتبار این تغییر و تحول تمام به رند می‌رسد.

تکامل لوگو

پیشرفت‌های تکنولوژیکی و دید بصری و فرهنگ جوامع نیز باعث می‌شود تا لوگوها تکامل پیدا کنند. این امر کاملا با مقایسه لوگوهای گذشته و لوگوهای امروز مشهود است و ما شاهد گذر از سادگی به پیچیدگی هستیم.

سایمون چاروی، متخصص طراحی لوگو در این باره می‌گوید.

«لوگوهای برندها همچنان به تکامل خود ادامه خواهند داد، زیرا تصمیمات خرید مشتریان همچنان در حال تکامل است. درست است که یک لوگو (مستقیم) نمی‌فروشد. با این حال، بدترین کاری که می‌تواند انجام دهد، تاثیر معکوس و بد است.»

اما آیا سیر تحول لوگو و نبوغ و خلاقیت طراحان به اوج خود رسیده است؟ چاروی در پاسخ به این سوال می‌گوید:

«مهم است که این «چالش» را ببینید و روی راه‌های جدید طراحی لوگوهایی که منحصر به فرد بودن و تکرار کمتر را تشویق می‌کنند، کار کنید.»

تاریخچه طراحی لوگو در ایران

تاریخچه طراحی لوگو در ایران به شکل مدرن چندان زیاد نیست اما تاریخچه لوگو به سبک قدیم به مانند یونان و مصر قدمت دارد. تاریخچه طراحی لوگو در ایران به شکل مدرن به دوره محمد رضا شاه برمی‌گردد. در ایران نیز طراحی لوگو با پیشرفت صنعت و زیاد شدن کارخانه‌ها رونق پیدا کرد و اولین لوگو به شکل مدرن در ایران توسط ادوارد زهرابیان برای شرکت هواپیمایی هما طراحی شد. از برجسته‌ترین طراحان لوگو در ایران می‌توان به مرتضی ممیز پدر لوگو در ایران و طراح لوگو سایپا، احمد میرزا طراح لوگو شرکت ملی نفت، اسماعیل کیا مقدم طراح لوگو بانک صادرات،بیژن جناب طراح لوگو ایران خودرو و ادوارد زهرابیان نام برد.

آنچه در این مطلب خواندید تاریخچه مختصری بود از  تاریخچه طراحی لوگو در ایران و جهان و سیر تکاملی لوگو از گذشته تا کنون. البته سیر تحول طراحی لوگو هنوز متوقف نشده و همچنان ادامه دارد و هر ساله شاهد تحولات چشم گیر در این عرصه هستیم که بسیاری از این تحولات را مدیون پیشرفت صنعت چاپ هستیم. اگر به دنبال شروع کاری هستید از تاثیرات لوگو ر در برند سازی خود غافل نشوید.

https://irankohan.ir/

کد خبر 451338

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =