دو چالش اصلی صادرات دارو پیدا شد / " ددانا " افزایش سرمایه دارد؟

داروسازی دانا برای صادرات مشکلی ندارد و زیرساخت‌های صادراتی در آن وجود دارد، اما مشکل فعلی سیستم کنترلی وزارت بهداشت است که شرکت را با محدودیت رو به رو کرده است.

صدای بورس - حسین حریریان؛ مراسم معرفی شرکت داروسازی دانا امروز برگزار شد، ۵ درصد از سهام شرکت در فرابورس ایران عرضه می‌شود همچنین خارزی ابراز امیدواری کرد که عملکرد شکت در فرابورس مطلوب سهامداران و سرمایه گذران باشد.

خارزی با اشاره به ارائه پیشنهاد برای افزایش سرمایه گفت: مذاکراتی درباره افزایش سرمایه از طریق سود انباشته انجام شده است، پیشنهاد افزایش سرمایه هیات مدیره برای جلوگیری از پایین آمدن توان مالی شرکت، پیش برد اهداف و پروژه‌ها ارائه شده و در مرحله بررسی است و پس از تایید اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه شرکت داروسازی دانا بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان ثبت شده است این در حالی است که سرمایه در گردش شرکت بالای هزار میلیارد تومان است که این موضوع عدم تناسب بین سرمایه در گردش و سرمایه ثبتی را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت داروسازی دانا تشریح کرد: شرکت مستعد توسعه از نظر زیرساخت و فضاست، تمام این فرصت‌ها استفاده شده تا شرکت از تولیدکننده ماده اولیه به خط تولید بیش از ده finish product برسد و با توجه به زیرساخت های موجود این روند ادامه دارد. در جریان همین طرح‌های توسعه چند پروژه در اسفند سال گذشته افتتاح شد و برای سال جاری خط تولید سرم با ظرفیت حدود ۳۵- ۴۰ میلیون لیتر در سال به بهره‌برداری می‌رسد؛ در کنار این‌ها شرکت خط تولید قطره، شربت، پاستیل دارویی و دیگر خطوط تولید دارو را هم مدیریت می‌کند.


بیشتر بخوانید:

۲ دست انداز بزرگ بازار سرمایه ایران / پنیک در بازار سرمایه رخ می‌دهد؟


خارزی عنوان کرد: شرکت برای صادرات مشکلی ندارد و زیرساخت‌های صادراتی در آن وجود دارد، اما مشکل فعلی سیستم کنترلی وزارت بهداشت است که شرکت را با محدودیت رو به رو کرده است. سیستم کنترلی وزارت بهداشت به این گونه عمل می‌کند که هر دارویی در کشور کم باشد، مجوز صادرات آن را نمی‌دهد همین موضوع باعث می‌شود که شرکت بعد از مذارکرات برای صادرات با ممنوعیت مواجه شود.

وی افزود: بخش دیگر هم مربوط به تفاوت نرخ ارز در داخل و خارج از کشور است؛ این موضوع باعث می‌شود که سهم زیادی از داروهای شرکت که با ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تهیه می‌شود به صورت قاچاق از کشور خارج شود؛ به همین خاطر بحث صادرات در بخش دارو با مشکل مواجه می‌شود چرا که چند نرخی بودن و کمبود در کنار نیاز به زیرساخت های لازم این مهم را با ایراد همراه می‌کند در غیر این صورت تمام موارد برای صاردات فراهم و در انتظار مجوز است.

کد خبر 451326

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =