۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مسکن بخرید

با فرض عدم توافق در کوتاه مدت به دلار بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسیم و در ادامه که سال آتی باشد به دلار بالای ۴۰ هزار تومان هم خواهیم رسید که متناسب با آن بازارهای طلا، مسکن، خودرو و بقیه بازار دارایی‌ها روند رو به رشدی خواهند داشت.

به نظر می‌رسد با فرض احیای برجام و حاصل شدن توافق، بازار دلاری وضعیت ثابتی را به خود بگیرد و بازار طلا به صورت صعودی و ملایم باشد و همینطور سایر بازارها نیز به صورت ملایم تورمی خواهند بود.

با فرض عدم توافق در کوتاه مدت به دلار بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسیم و در ادامه که سال آتی باشد به دلار بالای ۴۰ هزار تومان هم خواهیم رسید که متناسب با آن بازارهای طلا، مسکن، خودرو و بقیه بازار دارایی‌ها روند رو به رشدی خواهند داشت.

همچنین بازارها با تداوم روند فعلی حالت بینابینی خواهند داشت و با توجه به اینکه فعالان معمولا به خبرهای منفی واکنش بیشتری نشان می‌دهند، پیش بینی ضریب منفی بیشتر از مثبت است به این معنی که اگر به این صورت توافق در ابهام باشد، باز هم بازارها تورمی با شیب بیشتر از حالت توافق خواهند داشت.

بازار طلا وابسته به وضعیت جهانی است. اتفاقاتی که در جهان در حال افتادن است مخصوصا جنگ بین اوکراین و روسیه و اگر شرایط جنگی در جهان پابرجا بماند مردم به سمت بازارهایی می‌روند که اطمینان بیشتری دارند. در دنیا طلا بیشترین اطمینان را به خود اختصاص می‌دهد. در داخل هم با توجه به تورم داخلی افزایش قیمت خواهیم داشت. در حال حاضر در کشور تورم بالای ۳۰ درصد داریم که با وجود این چرخه تورم و شرایط بودجه‌ای انتظار می‌رود در یک یا دو سال آینده بازار تورمی داشته باشیم. بنابراین طلا بیشترین رشد را تحت تأثیر این اتفاقات نسبت به سایر دارایی‌ها خواهد داشت. مسکن با توجه به افزایش مواد اولیه که اتفاق افتاده رشد تورمی را طی خواهد کرد و این افزایش از بازار طلا به نظر کمتر خواهد بود.

خودرو هم به اندازه کافی بالا رفته و به نظر می‌رسد که دیگر جای بالا رفتن نداشته باشد. اگر چه با بالا رفتن دلار خودرو هم بالا می‌رود ولی با فرض دلار ثابت و اینکه بازار دلار خیلی از وضعیت جاری تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، خودرو وضعیت پایداری خواهد داشت.

همچنین اگر اتفاقی در جهت عکس بیفتد و تکانه منفی به بازار خودرو وارد شود مثل تأیید مجوز واردات یا موارد این چنینی خودرو بیشترین کاهش را خواهد داشت، در غیر این صورت همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند یعنی با همین قیمت‌ها سال تمام می‌شود. بازار سرمایه هم بعید به نظر می‌رسد تا چند سال آتی اتفاق و جهش خاصی در آن رخ دهد که باز بستگی به فرضیه توافق یا عدم توافق دارد در صورت توافق همین روال را انتظار می‌رود داشته باشد یعنی اینکه مدتی حالت نزولی پیدا کرده وضعیت آن ثابت می‌شود و بعد دوباره چند ماهی تکانه مثبت و به همین صورت بازده نوسان خواهد داشت ولی اگر توافق انجام نشود همه بازارها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در بازار دارایی‌ها همیشه مسکن کمترین ریسک را برای خریدار به همراه دارد. مسکن معمولا با نوسان‌های پایدار دلار تغییر پیدا می‌کند ولی نوسان‌های ناپایدار روی آن تأثیرگذار نیست. در نتیجه به نظر می‌رسد بازار مسکن بهترین و کم ریسک‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز باشد.

  • سید امین منصوری - اقتصاددان
کد خبر 451245

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خودروهای سایپا چند؟

    خودروهای سایپا چند؟

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • پیش‌نویس توافق در وین از دو ماه قبل آماده بود

    پیش‌نویس توافق در وین از دو ماه قبل آماده بود

    سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفت، پیش‌نویس توافق بازگشت به پایبندی به برجام بیش از دو ماه است که آماده شده است.

  • پیش‌بینی قیمت طلا

    پیش‌بینی قیمت طلا

    افزایش قیمت دلار در چند اخیرباعث شد بازار طلا و سکه نیز روندی صعودی را در پیش بگیرند. سکه روز گذشته به کانال ۱۴ میلیون تومانی وارد شد.

  • قیمت مسکن در تهران چه وضعیتی دارد؟

    قیمت مسکن در تهران چه وضعیتی دارد؟

    قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =