بررسی وضعیت کامودیتی‌ها در بازار داخلی و خارجی

در بازار داخلی با فرض احیای برجام، کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی روی نرخ‌های دلار خواهیم داشت که با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی در خود هضم می‌کنند.

باتوجه به اینکه کرونا به پایان خود نزدیک و تقاضای عمومی کالاها در دنیا در حال رشد است، جنگ روسیه و اوکراین باعث شد که شتاب افزایش قیمت‌ها به خوابی تفسیر شود که در حال حاضر می‌بینیم باعث افزایش قیمت نفت شده و به طبع آن بقیه کامودیتی‌ها هم بالا رفتند.

به‌ نظر می‌رسد سال ۱۴۰۱ با بازار جهانی گره خورده، با توجه به اینکه قیمت پایه محصولات پتروشیمی و سایر محصولات کامودیتی براساس قیمت‌های جهانی مشخص می‌شوند، قطعا تحولات دنیا به ویژه روسیه و اوکراین می‌تواند بازار را تعریف کند اما در حال حاضر نکته‌ای که می‌توان درباره آن گفت اینکه نفت ۱۰۰ دلار را رد کرده و با این شرایط به نظر نمی‌رسد دیگر به ۱۰۰ دلار بازگردد، همچنین به‌نظر می‌رسد تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی بازار رو به بالایی خواهیم داشت؛ البته اگر جنگ تمام شود هم روسیه نمی‌تواند سریعا به بازار بازگردد. کمبود عرضه نفت و گاز روسیه باعث خواهد شد که بازار ملتهبی در اکثر زمینه‌ها داشته باشیم؛ ریسک جنگ هر روز این موضوع را که قیمت‌ها به بالاترین حد خود خواهند رسید، گوشزد می‌کند بنابراین احتمالا بازار رو به رشدی خواهیم داشت.
در بازار داخلی با فرض احیای برجام، کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی روی نرخ‌های دلار خواهیم داشت که با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی در خود هضم می‌کنند. بازار با توجه به قیمت جهانی و حجم نقدینگی موجود که خواه ناخواه بازار را وارد اقتصادی تورمی کرده روبه رو خواهد بود و نتیجه این موضوع را قطعا با تورم روی محصولات کامودیتی خواهیم دید. حجم افزایش این تورم بستگی به بازخوردهای سیاسی دارد اما به نظر نمی‌رسد کاهشی در محصولات کامودیتی داشته باشیم. روسیه بر بازار کامودیتی‌ها بسیار تأثیرگذار است به دلیل اینکه هم تولیدکننده گاز و هم نفت است. بحران نفت و گاز هرکدام با چالش همراه بوده و حمله اخیر روسیه باعث شد که قیمت CP آرامکو (تعیین کننده قیمت پروپان و بوتان) و LPG عربستان در ماه مارس ۱۲۰ دلار افزایش پیدا کند و قطعا بازار گاز هم دستخوش تغییراتی خواهد شد. همچنین روسیه یکی از بازیگران اصلی دنیا تحریم شده و به دلیل اینکه قیمت گاز بر سایر صنایع هم تأثیرگذار خواهد بود بنابراین روی سایر کامودیتی‌های غیر نفتی هم این اثرات افزایش قیمت گاز در سال آینده میلادی قطعا مشخص خواهد شد.

  • علی بخشنده - مدیر کالا و انرژی تدبیرگران فردا
کد خبر 451237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =