۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کنترل شاخص بورس کار درستی نیست!

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روی شرکت های شاخص ساز در بورس کنترل انجام می شود گفت: دلیل این موضوع جلوگیری از وقایعی است که سالیان گذشته اتفاق افتاده بود اما این عملیات خوب نیست.

به گزارش صدای بورس، فردین آقابزرگی با بیان اینکه بر خلاف انتظار و رویه ای که در ۱۴ ماه قبل وجود داشت، شکل بازار سرمایه به طور کامل دگرگون شده است، توضیح داد: در هفته های قبل، خروج پول حقیقی کاهش و معاملات خرد افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد شرکت هایی که با رنج و درصدهای مثبت معامله می شوند به طور کاملا قابل توجهی افزایش پیدا کرده. درواقع فرایند ورود و علاقه مندی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاملا مشهود است اما متاسفانه روی شرکت های شاخص ساز در بورس کنترل انجام می شود. به همین دلیل مثلا در یک روز معاملاتی شاخص هم وزن بیش از یک درصد رشد کرد اما شاخص کل کمتر از یک دهم درصد.

وی با تاکید بر اینکه بورس به نوعی مدیریت و کنترل می شود، توضیح داد: دلیل این موضوع جلوگیری از وقایعی است که سالیان گذشته اتفاق افتاده بود اما این عملیات خوب نیست زیرا شکل واقعی بازار از دست می رود. درحال حاضر به دلیل اثار تورمی و افزایش سود عملیات شرکت ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات، شاخص کل باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد بازدهی برای سال ۱۴۰۱ داشته باشد و بنابراین شاخص دو میلیون واحدی عدد عجیبی نیست.


بیشتربخوانید:از ابتدای سال کدام بازار سودآورتر بود/ طلا، سکه، بورس، دلار؟


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازدهی نمادهای بازار سرمایه در ۱۴ ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ گفت: در بازه زمانی ۱۵ اذرماه سال ۱۳۹۹ تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰، بازدهی منفی ۱۴۳ نماد کمتر از ۲۰ درصد، ۱۸۱ نماد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، ۸۸ نماد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، ۷۲ نماد بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و ۵۰ نماد بیش از ۶۰ درصد بوده است. همچنین در این بازه زمانی بازدهی مثبت ۵۲ نماد بیش از ۵۰ درصد، بازدهی ۶۲ نماد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد، بازدهی ۸۲ نماد کمتر از ۲۰ درصد بوده است. بازدهی شاخل کل در این مدت زمان منفی ۹ و بازدهی شاخص هم وزن نیز منفی ۱۶.۲ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، آقابزرگی درمورد بازدهی سه ماهه نمادهای بازار سرمایه تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نیز توضیح داد: بازدهی منفی ۷۶ نماد کمتر از ۲۰ درصد، ۲۱ نماد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، هفت نماد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و چهار نماد بیش از ۶۰ درصد بوده است. در مقابل بازدهی مثبت ۱۳۷ نماد بیش از ۵۰ درصد، ۲۵۳ نماد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۱۸۸ نماد کمتر از ۲۰ درصد بوده است. بازدهی شاخص کل در این مدت ۱۸.۵ و شاخص هم وزن نیز ۲۶.۷ درصد بوده است.

کد خبر 451175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    خودرویی وبانکی دارن با شاخص زیر ششصد هزار واحد معامله میشن وشیمیایی وسیمانی وپالایشی با شاخص دومیلیون به بالا معامله میشن