پرتفوی خود را با این صنایع بچینید

با توجه به تعطیلی دو روزه بازار سرمایه مصاحبه ای را با محمدرضا قاسمی ترتیب دادیم.

به گزارش صدای بورس؛ حسین حریریان، عید فطر وقفه ای دو روزه را در بازار منجر شد، به همین خاطر جویای شرایط بازار بعد از این وقفه از محمدرضا قاسمی شدیم.

این کارشناس بازار با اشاره به نزدیکی نیمه اردیبهشت گفت: بازار سرمایه در یک ماه و نیم گذشته بازدهی ۲۰-۳۰ درصد را تجربه کرده است و بازدهی ۲۶-۲۷ درصد در مجموع شاخص کل و هم وزن را شاهد بودیم تقریبا بازار روندی ثابت را به خود دیده است.

قاسمی افزود: این روند مثبت که از اسفند شروع شده بود به جز خودرویی ها بقیه گروه ها را به صورت مداوم ۲-۳ صف خرید و یکباره عرضه را موجب می‌شد، سهم به تعادل می‌رسید و چند روز رو به رشد حرکت می‌کرد؛ این مثبت ها روندی نبود که یکباره سهم را بالا ببرد. لیدر بازار (پتروشیمی) هم به همین شکل با یک بازدهی ۳۰-۴۰ درصدی در این مدت فرآیندی مشابه را تجربه کردند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: برای روزهای باقی مانده اردیبهشت، با توجه به نزدیکی به شاخص یک میلیون و پانصد و ۸۰ هزار واحد احتمال اصلاح زمانی وجود دارد شاید شاخص ۴-۵ درصد تغییر کند اما اصلاح بیشتر زمانی است.

وی ادامه داد: در این مدت باید در سهام باقی ماند و صبوری کرد یا در این شرایط stable پرتفوی خود را با برخی جا به جای ها بهینه سازی کنیم و به سمت سهم هایی که ارزندگی بیشتری در صنایع بزرگ و کوچک دارند، حرکت کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که برای ۱-۲ ماه آینده کدام صنایع جذاب هستند، تشریح کرد: با نفت ۱۰۵ تا ۱۰۶ دلاری همچنان گروه پالایشی جذابیت های خود را دارد و با توجه به میانگین نفت ۷۰-۷۵ دلاری سال گذشته که در گزارش های ۹ ماهه قید شده است و دلار هم ۲۲۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود. پیش بینی می‌شود میانگین دلار نیمایی امسال ۲۶ هزار تومان و نفت هم روی میانگین ۱۰۰ دلار پیش می‌رود. بحث کرک اسپرد قابل مقایسه با سال گذشته نیست و فاصله زیادی مخصوصاً در گازوییل (رقمی بالغ بر ۴۰ دلار برای هر بشکه بسیار زیاد است و گزارش بهار پالایشی ها را جذاب خواهد کرد) وجود دارد؛ به همین دلیل پالایشی ها می‌توانند لیدر باشند.

وی افزود: مشکلاتی مثل عوارض صادراتی و مالیات بر صادرات که برای فلزی ها و پتروپالایشی ها وجود دارد این مشکلات در پالایشی ها وجود ندارد، ریسک های این چنینی را در خود نمی‌بیند و می‌تواند جذاب صنایع بزرگ باشد. همچنین گروه روانکارها می‌توانند جذاب باشند چراکه مشکلات صادراتی را ندارند و انتظار افزایش نرخ را دارند.

قاسمی با اشاره به حذف عوارض صادراتی برای صنعت روی «فاسمین» و «کروی» را برای سرمایه گذاری مقداری جذاب دانست چراکه با قیمت های ۴۴۰۰ دلاری مقداری افت را به خود دید ولی پیش بینی می‌شود با احتمال بروز مشکلات گاز و برق اروپا احتمالا صنایع روی با کاهش عرضه و ثابت ماندن تقاضا می‌تواند با افزایش قیمت جهانی همراه شود؛ کاهش قیمت فعلی هم به دلیل بحران کرونا در چین است.


بیشتر بخوانید:

۵ رتبه اول بیشترین بازدهی سهام + جدول


این فعال بازار سهام گفت: در صنایع کوچک شاید بتوان به لوازم خانگی و در کنار آن صنعت لاستیک که در انتظار افزایش نرخ ۳۰-۴۰ درصدی است به عنوان گزینه برای سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی ادامه داد: صنعت سیمان نیز می‌تواند مناسب باشد و دیگر صنعت هم پرداخت های بانکی را می‌توان مثال زد و بعد از این ها نیروگاه ها با احتمال افزایش نرخ برق می‌توانند جذاب باشند.

کد خبر 451135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    10 1
    مرده شور وضعیت سهم شستا ببره که هیچ کوفتی نکرد تو یکماه
    • رضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      کلا سینا سهم‌ کندی هست تبدیلش کن به غکوروش هنوز اول راه هستش و نمودار زیبای داره و بنیاد عالی و خرداد هم ۲۷۰تومان تقسیم سود داره
  • بنده خدا وجانباز IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 14
    فقط خودرویی که تا شش ماه آینده حداقل ۲ برابر خواهد شد. ایران خودرو سایپا خزامیا
  • عبدرضا IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    فقط خزامیا آماده پرواز ۴۰۰ درصدی
  • Mfk IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    به نظر من از بهترین های خودرویی؛ خدیزل و خکار هست. البته با تحقیق خودتان نسبت به خریدو فروش اقدام کنید.
  • مسعود IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    از امام زمان عج میخوام ،از انهایی که روزبه روز بدبخت ترم میکند حقم رو بگیره و خیردنیاواخ ت رو بچشمشان نبیند
  • محسن IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    غکوروش غول روغن خوراکی ایران با این اخبار روغن خوراکی جهانی و ایران می‌تونه رشد خوبی کنه