ترکیه هندوانه ایران را مفت می‌خرد؟

اخیرا اخباری مبنی بر صادرات ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه خبرساز شد. با این حال گمرک ایران اعلام کرد که این رقم هفت برابر صادرات واقعی هندوانه است. اما نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران می‌گوید میزان صادرات هر چقدر هم که باشد برای طرف خارجی تقریباً «مفت» حساب می‌شود.

به گزارش صدای بورس، اخیرا اخباری مبنی بر صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه خبرساز شد. اما سازمان گمرک با تکذیب این خبر اعلام کرد: روزانه حداکثر ۱۰۰ کانتینر هندوانه از خاک ایران به مقصد این کشور می‌رود.

شاید در نگاه اول صادرات یک محصول به‌صرفه به نظر آید و ارزآوری آن مورد تأکید قرار بگیرد، اما نکته حائز اهمیت در این ماجرا به نحوه فروش هندوانه به خریداران ترک بازمی‌گردد. گویا کامیون‌داران این کشور در میانه راه تزانزیت، کالا را از بارفروشان ایرانی با بهایی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی می‌خرند و آن را از کشور خارج می‌کنند.

همچنین موضوع دیگر به بحث آب‌بری هندوانه بازمی‌گردد. میزان مصرف آب از مرحله کاشت تا برداشت این محصول به اندازه‌ای است که حتی برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واردات آن می‌تواند به‌صرفه‌تر از تولید باشد.

از سوی دیگر صادرات این محصول نه‌تنها ارزآوری چندانی برای کشور ندارد، بلکه گفته می‌شود برخی بارفروشان آن را به ریال و ارزان‌تر از قیمت داخلی به دست کامیون‌داران ترکیه می‌رسانند.


بیشتر بخوانید: قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی به کمتر از ۱۰ هزار تومان رسید


در همین زمینه نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران می‌گوید: متاسفانه گاهی هندوانه چنان ارزان به دست خریداران ترک می‌رسد که اگر از عبارت «مفت‌فروشی» استفاده کنیم چندان بیراه نگفته‌ایم.

فروش یک کامیون هندوانه به قیمت یک وانت بار!

مصطفی شادلو با اشاره به دلیل این موضوع اظهار کرد: مشاهده می‌شود که برخی از کامیون‌داران ترک در میانه راه کمین می‌کنند تا بارهای ایرانی از راه برسد و هندوانه‌ها را خالی کنند. برخی بارداران هم یک کامیون بار را به اندازه قیمت یک وانت بار حساب می‌کنند. در حالی که همین محصولات در ترکیه با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

ترک‌ها حتی هزینه حمل‌ونقل نمی‌دهند

او ادامه داد: طبیعی است که ترکیه، پاکستان یا هر کشور دیگری چشم به محصولات ایران بدوزند، اما ما چرا به آن‌ها اجازه چنین کاری می‌دهیم؟ ترک‌ها به خود حتی زحمت نمی‌دهند تا چابهار و نوار گرم کشور که هندوانه کشت می‌شود حرکت کنند. کامیون‌ آن‌ها در مراکز و میادین اصلی تره‌بار تهران می‌ایستند تا حتی هزینه حمل‌ونقل نپردازند.

شادلو درباره میزان صادرات هندوانه به ترکیه توضیح داد: ممکن است عده‌ای به صورت چشمی تعداد کامیون‌ها را ۷۰۰ دستگاه تخمین بزنند. اما بهتر است در این زمینه به آمار گمرک اعتماد کنیم. بعید هم به نظر می‌رسد که میزان صادرات آن‌طور که رسانه‌ها می‌گویند، باشد.

هدررفت آب کشور در قالب هندوانه

وی تشریح کرد: اصل موضوع میزان صادرات نیست، بلکه اکنون باید پرسید که چرا تولید هندوانه در ایران بیش از نیاز بازار است؟ ما نمی‌گوییم که هندوانه وارد شود، چراکه تاثیر مستقیم روی قیمت و خروج ارز از کشور می‌گذارد. اما نباید هم به همین راحتی منابع آبی کشور را در قالب هندوانه در اختیار سایر کشورها بگذاریم.

شادلو در پایان به تجارت نیوز تأکید کرد: تولید هندوانه به‌قدری مازاد است که اگر به ترکیه هم نرسد باید دورریز شود. در نهایت این کشاورز و تولیدکننده است که باید بهای این سیاست نادرست را بپردازد. طبق محاسبات شاید در هر کیلو حدود ۲۵۰۰ تومان به کشاورز برسد که گاه کمتر از هزینه آن است. تا زمانی که الگوی کشت در ایران اصلاح نشود، به نظر می‌رسد این رویه ادامه یابد.

کد خبر 451083

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • میوه بخوریم یا آب میوه ؟

    میوه بخوریم یا آب میوه ؟

    اغلب میخوانیم و می‌شنویم که مصرف کامل میوه بهتر از آب میوه است. اما اخیرا یک مطالعه نشان داده است که مصرف ۱۰۰ درصد آب میوه در سال‌های پیش‌دبستانی می‌تواند منجر به الگوهای غذایی سالم‌تر در دوران کودکی شود، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی بر افزایش وزن داشته باشد.

  • میوه های تابستانی ارزان شد

    میوه های تابستانی ارزان شد

    عضو هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار گفت: با افزایش عرضه میوه های نوبرانه اعم از گوجه سبز و زردآلو نسبت به قبل قیمت هرکیلو از این محصولات کاهش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد معین IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    چرا گندم و جو نمی کارید? چرا پس از سالها دو صنعت دامپروری و کشاورزی ما مدرنیزه نمیشه? اشکال کار کجاست?