دولت و مجلس ماده اولیه قیر را هم در بورس عرضه کنند

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: موضوع تامین قیر تهاتری، پالایشگاه‌ها را زیان ده می‌کند و ارزش سهام آن‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، با ارسال آن خطاب به آیت اله علی جنتی، دبیر شورای نگهبان، نسبت به مصوبه اخیر مجلس جهت تمدید تخصیص قیر تهاتری موضوع بند «ز» تبصره یک قانون بودجه پارسال تا پایان شهریور امسال و تخصیص ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۱ ابراز نگرانی کرد.

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، در این باره توضیحاتی داده است:

- براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، از مجموع ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت کشور، ۸ پالایشگاه به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار شده و سهامدارانی دارند که منافع آن‌ها این طور ایجاب می‌کند تا اقداماتی را برای دفاع آن‌ها انجام دهیم.

- در این که باید با مجلس و دولت همکاری کنیم شکی وجود ندارد؛ اما مصوبه مجلس سبب می‌شود حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از نقدینگی این ۸ پالایشگاه خارج شده که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و کاهش سود را در بر خواهد داشت. همین پالایشگاه‌ها برای مبالغ جزئی به دنبال دریافت وام و تسهیلات با سود ۱۸ درصد هستند که تعمیرات اساسی خود را انجام دهند یا اورهال کنند و طرح‌هایی که تکلیف دارند را انجام دهند.


  • بیشتر بخوانید:

رانت ۱۸۰۰ میلیارد تومانی در مخالفت با قیر تهاتری است


- مخالف تامین قیر طرح‌های عمرانی نیستیم؛ اما چطور آهن و سیمان و سایر مصالح ساختمانی تامین می‌شوند؟ وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) و قیر نیز باید به همان شکل تامین شوند. دستگاه‌های نظارتی کشور در سنوات گذشته، بارها گزارش مکتوب داده اند که این نوع تامین قیر، فسادآور است، با این حال، مطیع قانون هستیم. ما در این خصوص مدعی هستیم و نامه زدیم که چرا محصول تولید شده را تحویل نمی‌گیرد؟ درخواست کردیم که سهمیه وکیوم باتوم تهاتری را از ما دریافت کنید.

- برای این عرضه از سازوکار بورس کالا استفاده می‌شود. مبنای این قیمت گذاری را سازمان بورس، دولت و مجلس تصویب کرده اند و اگر رانتی هم باشد، تاکنون هیچ گزارشی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی، متوجه شرکت‌های پالایشی نبوده است، بلکه همه آن‌ها مدعی هستند که رانت برای قیرسازهای کشور است. نمونه آن، همین مصوبه اخیر است که سبب می‌شود ۱۹ هزار میلیارد تومان از پول مردم، به صورت نسیه به قیرسازان تحویل داده شود.

- بر اساس این مصوبه، ۲۰ درصد سود برای قیرسازان پیش‌بینی شده و ۲۰ درصد از ۱۹ هزار میلیارد تومان، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان است که بین چند قیرساز تقسیم می‌شود؛ ضمن آن که از ۷۰ شرکت قیرساز، همگی فعال نیستند.

- پالایشگاه‌ها ۴۰ محصول دیگر نیز در بورس کالا عرضه می‌کنند و انتظار داریم لوبکات (ماده اولیه پالایشگاه‌های روغن سازی) و وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) نیز مانند آن‌ها در بورس کالا عرضه شوند و فروش این دو محصول هم، شفاف باشد. دولت و مجلس ادعا دارند که همه چیز باید شفاف باشد، ما هم به عنوان بخش خصوصی اعلام می‌کنیم که همه چیز باید شفاف باشد. دولت و مجلس باید یک بار تصمیم بگیرند و این دو محصول را هم به صورت شفاف در بورس کالا عرضه کنند که نه پالایشگاه‌ها و نه سایران، نتوانند از رانت غیرمتعارفی استفاده کنند.

- سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی سهام و ارزش آن، شیوه و نحوه عرضه محصول‌ها را انتخاب می‌کند و ما فقط عرضه کالا را انجام دهیم. در خصوص دو محصول مذکور، لوبکات را به صورت انحصاری به چهار شرکت روغن ساز و وکیوم باتوم را هم به صورت تکلیفی، به قیرسازان تحویل می‌دهیم. کالایی را که در گذشته مستقیم می فروختیم، باید به صورت نسیه به دولت بدهیم تا دولت در آینده، بابت آن نفت خام تحویل دهد که ۸۰ درصد نفت خام را هم، باید به تولید بنزین و محصول‌های دیگر به خود دولت برگردانیم.

- در سامانه کدال، عملکرد پالایشگاه‌ها مشخص است و نشان می‌دهد که با این همه گردش مالی، سودهای ۳ درصدی، ۷ درصدی و ۱۱ درصدی داریم و تامین دستمزد و بیمه ۲۰ هزار نفر نیروی کار این پالایشگاه‌ها و هزینه‌های تعمیرات اساسی و سایر هزینه را بدون استفاده از بودجه‌ها دولتی و با استفاده از درآمد ۱۵ تا ۲۰ درصدی فروش محصولات ویژه تامین می‌کنیم.

دولت و مجلس ماده اولیه قیر را هم در بورس عرضه کنند

دولت و مجلس ماده اولیه قیر را هم در بورس عرضه کنند

دولت و مجلس ماده اولیه قیر را هم در بورس عرضه کنند

دولت و مجلس ماده اولیه قیر را هم در بورس عرضه کنند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 450947

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =