پوتین شیر گاز را می‌بندد/ توقف صادرات گاز به لهستان و بلغارستان

شرکت دولتی گاز روسیه از توقف صادرات گاز به دو عضو ناتو خبر داد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ گازپروم، شرکت دولتی گاز روسیه اعلام کرد که از امروز چهارشنبه صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وزیران دفاع آمریکا و متحدان غربی‌اش در ناتو در آلمان گردهم آمدند تا برای کمک به دولت اوکراین اقدامات نظامی خود را هماهنگ کنند.

در این راستا، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه غرب را متهم به برپایی جنگ نیابتی کرد و هشدار داد که این اقدامات ممکن است به وقوع جنگ جهانی سوم منجر شود.

با انتشار خبر توقف صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان، قیمت گاز طبیعی در اروپا ۲۳ درصد افزایش یافت. بر اساس یک برآورد، در صورت اجرای کامل تحریم‌های اروپا علیه صنعت انرژی روسیه، میزان درآمدهای مسکو ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.

از دید کارشناسان، قطع صادرات گاز به دو کشور شرق اروپا که زمانی جزو اقمار اتحاد جماهیر شوروی بودند، به معنای استفاده از سلاح انرژی برای کسب امتیازات بیشتر است. به همین دلیل است که اروپا به دنبال کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه است. قطع صادرات گاز روسیه به اروپا پیش از این نیز سابقه داشته است.

در همین حال سازمان ملل اعلام کرد: ممکن است تا پایان سال تعداد آوارگان جنگ اوکراین به ۸.۳ میلیون نفر افزایش پیدا کند. گفته می‌شود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تمایل چندانی به مذاکرات آتش‌بس نشان نداده است.

تازه‌ترین آمارها حکایت از آن دارد که از ابتدای جنگ تاکنون حدود ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند.

کد خبر 450842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =