امیدواری آمریکایی ها به مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پاسخ داد و موضع فعلی آمریکا را در این باره تشریح کرد.

به صدای بورس، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی مذاکرات وین چگونه است و چه چیزی موجب تداوم وقفه پیش آمده در روند آن شده است، گفت: ما هنوز هیچ سفری به وین را پیش‌بینی نمی‌کنیم. با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا که پیام‌ها را انتقال می‌دهد، مستقیما در تماسیم. ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند.

ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیمپرایس در ادامه گفت: واقعیت این است که وقتی برجام از اوایل ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ به طور کامل اجرایی می‌شد، ایران به طور دائمی و قابل راستی آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده بود. وقتی برجام کاملا اجرا می‌شد، زمان گریز هسته‌ای، یعنی زمانی که ایران نیاز دارد مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی را تولید کند، حدود ۱۲ ماه بود. اما حالا، وزیر امور خارجه گفته است زمان گریز چندماهه نیست، بلکه متاسفانه چند هفته‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: حالا چالش این است که ما هر دوی این جهان‌ها را دیده‌ایم. دیده‌ایم جهانِ با برجامی که کاملا اجرایی می‌شود چگونه است، جهانی که ایران به طور قابل راستی‌آزمایی و دائمی به واسطه زمان گریزی که طولانی‌تر شده، از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده است، و جهان بدون برجام را هم دیده‌ایم. بنابراین این یک تجربه ذهنی نیست.


  • بیشتر بخوانید:

پیشنهاد جدید وزیر امور خارجه ایران برای مذاکرات وین


او با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه افزود: در جهانی که برجام به تعلیق درآمده است، نه تنها ما شاهد گام‌های بلند برنامه هسته‌ای ایران با نصب سانتریفیوژها، انباشت مواد هسته‌ای و پیش‌رفت‌های متعددی بوده‌ایم که ناقض تعهدات تحت برجامند، بلکه شاهد این بوده‌ایم ایران با مصونیت بیشتری عمل کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که نیروهای نیابتی‌اش را قدرت بخشیده و از گروه‌ها و بازیگران بدنهاد در منطقه حمایت کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه داده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که همچنان یک نیروی عمیقا ثبات‌زدا در منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به این سوال که آمریکا حاضر است تا چه مدت دیگر برای رسیدن به این مقصود منتظر بماند، گفت: ما طرح بازگشت دوجانبه به برجام را تا زمانی که این کار به نفعمان باشد، ادامه خواهیم داد. واقعیت امر این است که زمان گریز ایران در حال حاضر، کوتاه‌تر از حدی است که مطابق میل ما باشد. اگر قرار باشد به برجام بازگردیم، دقیق‌تر این که اگر ایران دوباره قرار باشد تحت سخت‌ترین مقررات راستی‌آزمایی و نظارتی قرار بگیرد، این زمان گریز طولانی‌تر خواهد شد. بنابراین، مادامی که مزایایی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ارائه می‌دهد، بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر وجود دارد، این احتمالا نتیجه‌ای در راستای منافع ما خواهد بود. اما ممکن است نتوانیم به آن‌جا برسیم، چون مذاکره در این باره،‌ فارغ از این که به وجود دو طرف[ایران و آمریکا] نیاز دارد، چند کشور در آن وجود دارند و مسائل پیچیده‌ای وجود دارد که برخی‌شان حل‌نشده باقی مانده‌اند.

کد خبر 450837

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خانه ارزان می‌شود؟

    خانه ارزان می‌شود؟

    یک کارشناس مسکن گفت: در صورتی می‌توانیم انتظار ثبات یا کاهش قیمت مسکن را داشته باشیم که عوامل موثر بر این بازار مثل تورم عمومی، رشد نقدینگی، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی کنترل شود و ساخت و ساز افزایش پیدا کند اما هیچ‌یک از موارد مذکور محقق نشده است.

  • تهدید آمریکا درباره مذاکرات وین

    تهدید آمریکا درباره مذاکرات وین

    سناریوی مقصرنمایی ایران درحالی همچنان ازسوی آمریکا پیش برده می‌شود که مقام‌های کشورمان بارها اعلام کرده‌اند قرار گرفتن نام سپاه‌پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ورای برجام بوده و اگر آمریکایی‌ها واقعا قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تحریم‌های دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، ازجمله تحریم‌ها علیه سپاه را لغو کنند

  • پیشنهاد جدید وزیر امور خارجه ایران برای مذاکرات وین

    پیشنهاد جدید وزیر امور خارجه ایران برای مذاکرات وین

    وزیر امور خارجه ایران شامگاه جمعه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها برای رفع تحریم و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر نمود.

  •  دناپلاس ۴۷۴ میلیون تومان شد

    پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آینده

    دناپلاس ۴۷۴ میلیون تومان شد

    قیمت خودرو در هفته گذشته در بازار با نوساناتی همراه بود. آیا این نوسان قیمتی در هفته آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =