پرتفوی برنده در شرایط فعلی کدام است؟

در این گزارش یک کارشناس بازار سرمایه با نگاه به تحولات سیاسی و بین‌المللی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

صدای بورس- حسین حریریان، با توجه به تحولات سیاسی در حوزه بین‌المللی در گزارش امروز به بررسی عوامل تاثیرگذار خارج از بازار سرمایه و حتی خارج از کشور پرداختیم.

محسن صادقی گفت:‌ در روزهای آتی روند بلاتکلیفی و نوسانی ادامه دارد تا جایی که اخبار مناسب از برجام، کدال و یا مجامع به گوش برسد تا جو بازار تغییر ‌کند.

وی با بیان مطلب بالا عنوان کرد: نگرانی وجود دارد که این روند نوسانی حجم معاملات را پایین بیاورد یا به خروج منابع سهامدار حقیقی از بازار سرعت بخشد ولی با توجه به نزدیکی فصل مجامع و گزارشات بنیادی مطلوب شرکت ها این احتمال چندان جدی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با نزدیکی به فصل مجامع و تقسیم سود بالا که وجود دارد؛ جریان نقدینگی خروجی از شرکت ها نشاط بازار را بالا می‌برد و در نهایت ممکن است در روزهای آینده شرایط بهتری را در بازار پشت تجربه کنیم.

صادقی تصریح کرد: از اوایل بهمن با حمایتی که از سهام بزرگ شد، روند خوبی ایجاد و بعد از اعتمادسازی جذب نقدینگی شد و به دنبال آن سهام کوچک هم پا به پایی سهم های بزرگ شرایط خوبی تجربه کردند. اخبار مذاکرات برجامی؛ همزمانی آن با جنگ اروپا، بالا رفتن قیمت های جهانی و اخبار خوبی که از واگذاری گروه های خودرویی منتشر شد باعث رشد خوب در گروه‌های خودرویی، بانکی، پالایشی،‌ پتروشیمی و حمل و نقل شد.

این فعال بازار سهام با اشاره به توقف مذاکرات گفت: از دو هفته قبل به دلیل توقف موقت مذاکرات برجامی که منجر به کاهش خوش بینی ها در این زمینه شد و اخذ عوارض از برخی کالاهای صادراتی باعث منفی شدن روند شد و بازار را بیشتر به سمت سهام کوچک سوق داد.

صادقی با بیان اینکه چیدن پرتفو به تحولات برجامی وابسته است تشریح کرد : به نظر می‌رسد در صورت توافق بازار سهام تاثیرات بهتری را خواهد گرفت؛ در صنایع ریالی تاثیرات را بیشتر می‌بینیم و در صورت عدم توافق تاثیر شدیدی بر بازار سهام شاهد نیستیم چرا که به دلیل افزایش تورم و افزایش نرخ دلار بازار سرمایه همچنان رشد می‌کند. البته شکست مذاکرات ریسک های سیاسی در حوزه بین الملی، کسری بودجه دولت و انتشار گسترده اوراق را همراه دارد، این کسری بودجه به دلیل احتمال ناتوانایی در فروش نفت است. در نهایت در هر دو سناریوی برجامی عدم توافق و حصول توافق چندان تاثیر منفی را بر بازار نخواهد داشت.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: نگرانی بعدی بازار نوسان کالاهایی اساسی است. در این بین کامودیتی ها نیز با تقویت برابری دلار به یورو بالا رفته و همچنین تقویت سیاست انقباضی که بانک های مرکزی در واکنش به تورم بالا در اقتصادهای پیشرفته پیگیری می‌کنند؛ قرنطینه چین و احتمال پایان جنگ اروپا از ریسک های بازار کالا و کامودیتی محور کشور است. توصیه می‌شود که موضوعاتی از این دست هم رصد و پیگیری شود.

کد خبر 450690

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =