چه کسانی به رییس‌جمهور آمارهای مخدوش می‌دهند؟

مطالبه عملی شدن وعده‌های رییس‌جمهوری حالا امروز دغدغه‌ی مهمی برای افکار عمومی تلقی می‌شود اما یافتن مقصر برای گرانی‌ها کارویژه دولتی است که کم‌کم آماده فوت کردن شمع یک سالگی خود می‌شود .

به گزارش صدای بورس، سید ابراهیم رییسی، در سخنانی در جمع هنرمندان اخیرا آماری را مورد استناد قرار داده نشانی از موجودیت آن در گزارش‌های رسمی نیست.

رئیس جمهور، چهار سال تورم ۴۰ درصد را عامل اصلی گرانی‌ها دانست و با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و گرانی گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدّی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد و نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی گفته است: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است.

واکنش مشاور ارشد روحانی به آمارهای رییسی

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فردی محترم و عمده تجارب وی در امور قضایی بوده، جامعه انتظار دارد که تیم اقتصادی رئیس‌جمهور و مشاورین وی ضمن داشتن تحلیل واقع‌بینانه‌ای از تحولات اقتصادی، گزارش درست از اوضاع را به رئیس‌جمهور ارائه دهند، چون اعلام آمارهای نادرست از سوی رئیس‌جمهور به مردم، لطمات جبران‌ناپذیری به جایگاه اجتماعی و سیاسی بالاترین مقام رسمی قوه مجریه وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور با استعلام از مرکز آمار ایران و مروری بر گزارش‌های منظم ماهانه، فصلی و سالانه مرکز آمار، از ارائه‌کننده گزارش آمارهای نادرست و غیردقیق، در خصوص اینکه در ۴ سال گذشته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده و نرخ تورم دوازده‌ماهه، طی شهریور تا اسفند سال ۱۴۰۰ از حدود ۶۰ درصد به ۴۶ درصد؛ یعنی اینکه ۱۳ واحد درصد کاهش یافته است! سند مطالبه نماید.

در این گزارش تاکید شده است آنچه به رئیس‌جمهور به عنوان علت اصلی گرانی‌ها، به نادرستی گزارش شده است، اساساً علت گرانی و تورم نیست! بلکه گزارشی هرچند غیردقیق از میزان گرانی و تورم است!

جامعه انتظار دارد تیم اقتصادی دولت رئیسی پاسخ دهند که چرا تورم از سال ۱۳۹۷ تاکنون همواره روند افزایشی را طی کرده است؟! اگر عمدتاً بخاطر ناکارآمدی دولت قبل بوده است، چرا در دولت اول آقای روحانی، تورم از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب با نرخ‌های ۳۲.۱ درصد، ۱۴.۸ درصد، ۱۱.۳ درصد، ۶.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته و به ویژه برای اولین بار در دو سال متوالی (۹۵ و ۹۶) نرخ تورم کشور یک رقمی بوده و در دولت دوم روحانی نیز طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ متوسط نرخ تورم در حد ۲۶ درصد بوده است؟


بیشتربخوانید:کدام کشورها بیشترین و کمترین نرخ تورم را دارند؟


حسام‌الدین آشنا، فعال سیاسی و مشاور روحانی در صفحه‌ی شخصی خود به این آمار واکنش نشان داد و با اعلام آمار سال به سال تورم تاکید کرد: برای اولین‌بار در دو سال متوالی یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶، نرخ تورم کشور یک رقمی بوده است.
متوسط تورم در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در حد ۲۶ درصد و در ۱۰ ماه ۱۴۰۰ حدود ۲۹.۶ درصد است.
وی در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: به استناد گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نه در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده و نه در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم دوازده ماهه ۶۰ درصد بوده و نه در اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶ درصد!

بررسی کارنامه تورمی دولت روحانی نشان می‌دهد که این دولت در دوره اول استقرار خود کارنامه تورمی بسیار موفقی داشته و دو سال پیاپی، تورم تک رقمی را به ثبت رساند این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، پس از خروج ترامپ از برجام و وقوع شوک ارزی، نرخ تورم روندی افزایشی را تجربه کرد.

مرکز آمار چه می‌گوید؟

واکاوی دقیق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد ایران هیچ‌گاه در چهل و چهار سال اخیر چهار سال متوالی درگیر تورم بالاتر از چهل درصد نبوده است. بررسی کارنامه رسمی دولت روحانی به گواه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بالاترین نرخ تورم در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا سال ۴۰۰ برابر با ۴۰.۲ درصد بوده است .

این نرخ در پایان سال ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد. در عین حال کمترین تورم نیز برابر با ۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۵، یعنی سال پس از اجرای برجام حاصل شده است.

نرخ تورم در این محدوده زمانی یعنی در این ۹ سال، در مجموع چهار سال در محدوده ۲۱ تا ۳۴ درصد، یک سال در محدوده ۴۰ درصد و چهار سال کمتر از ۱۵ درصد بوده است .

در جدول به تفصیل نرخ تورم در این محدوده زمانی گزارش شده است .

تورم

به گزارش خبرآنلاین،رییسی در حالی چهار سال تورم ۴۰ درصدی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده است که گزارش رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد از سال ۱۳۵۷ تا کنون تنها دو سال نرخ تورم رسمی ایران بالاتر از چهل درصد بوده است.
بالاترین نرخ تورم ثبت شده در سال ۱۳۷۴ رقم خورد. در این سال نرخ تورم به ۴۹.۳ درصد رسید.

جدول تورم

نکته اینجاست که گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ تورم ۱۲ ماهه در شهریورماه نیز ۴۵.۸ درصد بوده که باز این رقم نیز با آمار اعلامی از سوی رییس جمهوری مغایرت دارد.

آمارهای مخدوش از کجا می‌آیند؟

نرخ‌های تورمی اعلامی از سوی رییس جمهوری در دیدار با هنرمندان، در قیاس با گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران مخدوش است. سئوال مهمی که بسیاری از کارشناسان در این شرایط مطرح می‌کنند. این است که آمارهای مخدوش با چه هدفی و توسط چه کسانی به رییس‌جمهوری داده می‌شود؟

رییس جمهوری در جریان رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داد که معیشت و اقتصاد معطل مذاکرات نمی‌ماند اما حالا رشد تورم به یکی از پاشنه آشیل‌های مهم این دولت تبدیل شده است. با هدف کاستن از همین فشار دستور شناسایی بانیان وضع موجود و همچنین اعلام پشت پرده گرانی‌ها صادر شده است اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم از دوره حرف درمانی عبور کرده و حالا باید در عمل کارنامه خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد.

کد خبر 450601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =