۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
ماهی ساردین بخوریم یا کولی ؟

ساردین و ماهی کولی گونه های کوچکی از ماهی‌های روغنی هستند که به دلیل اندازه مشابه و کاربردهای آشپزی آنها، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌‎شوند، اما یکسان نیستند.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ سایز ماهی کولی کمی کوچکتر است و گوشت آن تیره و خاکستری مایل به قرمز است. ساردین بزرگتر با گوشت سفید است. طعم ساردین نیز نسبت به ماهی کولی ، به خصوص انواع کنسرو شده، خنثی‌تر است. می‌توانید این ماهی‌ها را تازه بخورید، اما اغلب کنسرو شده‌اند که ترکیب مواد مغذی آن‌ها را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، ماهی کولی معمولاً در کنسرو نمک قرار می‌گیرد که باعث می‌شود سدیم زیادی داشته باشد.

ساردین و ماهی کولی منبع خوبی از چربی‌های سالم امگا ۳، پروتئین، کلسیم، سلنیوم، آهن و ویتامین B12 است. این مقاله تفاوت بین ساردین و ماهی کولی را توضیح می‌دهد.

ظاهر، و طعم ساردین و ماهی کولی

ساردین و ماهی کولی ماهی‌های آب شور هستند که در اقیانوس‌های سراسر جهان یافت می‌‎شود. ساردین‌ها کوچک، کشیده و روغنی هستند. رنگ آنها نقره‌ای است و اندازه آنها بین ۶ تا ۱۲ اینچ (۱۵ تا ۳۰ سانتی متر) است. ماهی کولی کوچکتر از ساردین است و بین ۱۰ تا ۲۵ سانتی متر متغیر است. آنها پشتی سبز و آبی با زیر نقره‌ای دارند. اگرچه هر دو را می‌توان به صورت تازه طبخ کرد، اما معمولاً در روغن یا آب کنسرو می‌‎شوند تا عمر مفید آنها افزایش یابد.

در حالی که ساردین ها قبل از کنسرو کردن در دمای ۲۳۵ تا ۳۲۰ درجه فارنهایت (۱۱۳ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد) فرآوری می‌‎شود، ماهی کولی اغلب در آب نمک از قبل پخته می‌‎شود، که به آنها طعم شور متمایز می‌دهد.

خلاصه : ساردین و ماهی کولی ماهی‌های روغنی هستند که می‌توان آن‌ها را به‌صورت تازه پخته و یا بدون قوطی مصرف کرد. ساردین ها از نظر طول کمی بزرگتر هستند، در حالی که ماهی کولی کنسرو شده به طور قابل توجهی شورتر است.

مواد مغذی موجود در ساردین و ماهی کولی

ساردین منبع غنی از ویتامین‌های B12 و D است، در حالی که ماهی ماهی کولی کمی بالاتر از آهن، روی، نیاسین و پروتئین است. هر دو ماهی به طور طبیعی سدیم کمی دارد. با این حال، کنسرو کردن محتوای سدیم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

خلاصه : ساردین و ماهی کولی منبع عالی چربی‌های سالم و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است. ساردین سرشار از ویتامین‌های B12 و D است در حالی که ماهی کولی آهن، روی، نیاسین و پروتئین بیشتری دارد.

مقایسه فواید ساردین و ماهی کولی برای سلامتی

ساردین و ماهی کولی از نظر فواید سلامتی مشابه است. یکی از بزرگترین مزایای ماهی‌های چرب این است که اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می‌کند. آنها همچنین پروتئین و طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، سلنیوم، نیاسین، و ویتامین‌های B12 و D را ارائه می‌کنند.

در عین حال، اگر انواع کنسرو شده را با هم مقایسه می کنید، باید به محتوای سدیم بسیار بالای ماهی کولی توجه کنید. هر کسی که مراقب میزان مصرف نمک خود باشد ممکن است بخواهد به جای آن ساردین کنسرو شده بخرد - یا هر یک از این ماهی ها را تازه بپزد. علاوه بر این، اگر در مورد دریافت امگا ۳ در رژیم غذایی خود سوالی دارید، با یک متخصص سلامت واجد شرایط مشورت کنید.

کمک به سلامت مغز

ساردین و ماهی کولی منابع عالی از چربی‌های امگا ۳ هستند که به وفور در ماهی‌های خاصی یافت می‌شوند و ممکن است عملکرد مغز را تقویت کنند. مصرف ناکافی امگا ۳ ممکن است خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند بیماری پارکینسون، اسکیزوفرنی، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) و افسردگی را افزایش دهد . در یک مطالعه ۶ ماهه بر روی بزرگسالان بالای ۶۰ سال با اختلال ذهنی خفیف، افرادی که روزانه امگا ۳ مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که یک کپسول روغن زیتون دریافت کردند، بهبودهایی در عملکرد مغز داشتند.

حمایت از سلامت قلب

امگا ۳ موجود در این ماهی ممکن است با کاهش سطح تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) سلامت قلب را تقویت کند. این اثرات با کاهش نشانگرهای التهابی در بدن شما به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می‌کند. یک بررسی نشان داد که امگا ۳ خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد اما نتایج به دوز بستگی دارد. یک گرم در روز به جمعیت عمومی و افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند، در حالی که افراد با تری گلیسیرید بالا به چهار گرم در روز برای کاهش خطر نیاز دارند . با این حال، برای تقویت برخی از این ادعاها به تحقیقات بیشتری نیاز است. سلنیوم - که در مقادیر زیاد آن در هر دو ماهی یافت می‌‎شود - در کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ آن نقش دارد.

کد خبر 450297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =