سهم ناچیز فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

سهم فرش و صنایع دستی با ۱۷ هزار تن صادرات به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال قبل، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ بوده است.

به گزارش صدای بورس، بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) نیز در ۱۱ ماهه سال قبل معادل بیش از ۱۱۲ میلیون تن به ارزش حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

در این میان سهم فرش و صنایع دستی با ۱۷ هزار تن صادرات به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ بوده است.

بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ فقط ۴۰۰۰ تن فرش دستباف به ارزش ۵۶ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب به لحاظ وزنی و ارزشی ۱۰ درصد رشد و ۱۳ درصد کاهش داشته است.


بیشتر بخوانید: قیمت شستشوی فرش در آستانه عید نوروز چقدر گران شد؟


همچنین در مدت یاد شده ۱۳ هزار تن صنایع دستی به ارزش ۱۲۲ میلیون دلار صادر شده است. بر این اساس در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبلش وزن صادرات صنایع دستی ۲۵ درصد افت داشته، اما ارزش آن ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، وضعیت تولید و صادرات فرش دستباف در سال‌های اخیر دچار مشکلات فراوان بوده، به طوری که طبق اعلام گمرک، صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۷۲ به اوج خود رسیده و حدود دو میلیارد دلار بوده و برای پنج تا هفت میلیون نفر شغل ایجاد کرد، اما به تدریج کاهش یافته، به طوری که به حدود ۲۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ و پس از اعمال تحریم ها به ۷۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ و ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است. اشتغال مستقیم این صنعت نیز در حال حاضر معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

تحریم‌های بین‌المللی، تعهد ارزی، قطع بیمه قالیبافان از سوی مجلس، مشکلات مربوط به تمدید کارت‌های بازرگانی و ماده ۱۲۱ قانون امور گمرکی که اجازه نمی‌دهد فرش‌هایی که بازارهای مختلف انباشته شده یا برای تعمیر نیاز به بازگشت به کشور دارد وارد شود، از جمله مشکلات صنعت فرش دستباف است.

کد خبر 450197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =